ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Erik Nygren m. familj  (läst 934 gånger)

2006-01-31, 15:18
läst 934 gånger

Utloggad Anna Kardell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2020-12-07, 17:21
    • Visa profil
Hej!
Den 3 juli 1868 kom Johan Erik Nygren, 42 år, Britta Nygren, 46 år och Erik E Nygren, 24 år till New York. Nu vill jag gärna veta vad som hände med dom sen?
Hälsningar Anna

2006-01-31, 17:38
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Ett ofta upprepat tips är att lokalisera bouppteckningar efter föräldrar/syskon som var kvar i Sverige. Vilken är för övrigt din källa för ankomst till New York? Fanns det grannar/släktingar som for ut tidigare eller samtidigt? Man kan nog vara förvissad att både för-och efternamn (ja kanske inte Erik som ev. bara blev Eric) . Vilken församling bodde de i innan emigration?
Minsta ledtråd kan verka tidsbesparande för den/de som har möjlighet hjälpa dig att söka.

2006-01-31, 17:57
Svar #2

Utloggad Anna Kardell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2020-12-07, 17:21
    • Visa profil
Hej!
Tack för tipset Bo. Här kommer lite mera fakta (som jag borde ha skrivit första gången)
Någon boupptecking har jag inte sett. Vet inga andra som emigrerade samtidigt. Men 30 år senare emigrarade barnbarn till Johan och Britta, vet ej om det har något samband. Källan till emigrationen är Emibas och Husförhörslängd. Dom bodde i Grundsunda församling. Erik E Nygren borde ha varit deras barn, men det ända barn jag känner till var Brita Magdalena Nygren (mm fm), född 1847. Johan var född 1826-05-15 och Brita 1822-03-24. Jag har även ett gammal foto på Brita, men jag har ingen aning om när och var det är taget.

2006-01-31, 19:47
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Brita var från Österbursjö, gifte sig med Johan Erik 1855-09-16 i Gideå. Familjen bodde i Nyland, Grundsunda fram till 1868.
(Enligt Databas Kråken). Kråken förtecknar inga barn. Går man till hfl för Grundsunda AI:7, pg 203 så är bara Johan Erik och Britta där i Nyland förtecknade vid tid för emigration, man kan givetvis leta mer i Grundsunda för ytterligare Nygrens, kan ju vara släkt ändå till Johan Erik.  
En koll på Census 1880 ger inga bra träffar, man kan gå via Familysearch.org eller Rootsweb.com - båda har denna Census gratis. De äldre Nygrens kan ju varit döda redan då. Stavningsfel/stavningsvarianter kan göra det hela rätt svårt. Jag fann inga intressanta träffar på sajten för Castle Garden heller.

2006-01-31, 19:58
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Brita Magdalena Nygren är dotter till den av dig nämnda Brita f. 1822-03-24 men i Kråken databas står okänd fader. Brita Magdalena dör i Nyland 1915-10-16 och gift med Olof Domeij.Åtskilliga barn, med ett par emigranter bland dem, ja.
Men Brita f. 1822-03-24 var först gift med en Jonas Olofsson f. 1824 i Studsviken - dör i Långviken 1852. Inga barn noterade, enligt Kråken igen.

2006-01-31, 20:21
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Anna
 
Detta kan vara ett intressant par att följa upp, från 1870 års census. Britta hette ju även Catharina enligt Emibas
 
John Negrin  
Estimated Birth Year: abt 1824  
Age in 1870: 46  
Birthplace: Sweden  
Home in 1870: Montrose, Lee, Iowa  
Family and neighbors: View Results  
Race: White  
Gender: Male  
Value of real estate: View Image  
Post Office: Montrose  
 
 
Catharine Negrin  
Estimated Birth Year: abt 1820  
Age in 1870: 50  
Birthplace: Sweden  
Home in 1870: Montrose, Lee, Iowa  
Family and neighbors: View Results  
Race: White  
Gender: Female  
Value of real estate: View Image  
Post Office: Montrose  
 
Jag hittar inte heller Erik E Nygren i Sverige, fråga är om han bara har samma efternamn? Det var ju inte ovanligt att man skrev ihop de med samma efternamn på skeppslistorna (Nygrens finns på Ancestry.com med originallistan). Erik står som laborer , inte son.

2006-01-31, 22:28
Svar #6

Bo Nordenfors (Nob)

Jo, men de barn som räknas upp med ovanstående och påstås födda i Sverige, de existerar i alla fall inte i svenska register.
Tveksamt om detta är rätt par.
Erik Nygren har inte någon anknytning till paret vad jag ser i Grundsunda, där han för övrigt inte finns - såvida han inte har ett patronymikon och tagit Nygren senare.

2006-01-31, 22:51
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Fel par som jag pekar på, glöm dem. Läste lite snett mellan raderna

2006-02-01, 16:53
Svar #8

Utloggad Anna Kardell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2020-12-07, 17:21
    • Visa profil
Hej!
Johan Erik Nygren kanske inte var pappa till Brita Magdalena.
Synd att det var fel personer du hittade Mats.  
Instämmer med Bo, Erik Nygren har nog ingen anknytning till paret.  
Men jag tror att barnbarn som emigrarade inte hade något samband, för dom emigrerade till Kanada.

2006-02-02, 16:19
Svar #9

Inger Zetterqvist

Jag söker återigen en familj, som utvandrade år 1892, till Amerika. Här är den informationen, som jag har om familjen.
Alla nya uppgifter, som kan komma fram , är av värde.
MVH: Inger Zetterqvist.
 
Jag tror bara att Gustaf Adolf och Maja Lovisa, bara hann få ett barn tillsammans, en pojke som var Genes far, och att Maja dog strax efter födelsen. Finns det flera barn så är de kanske halvsyskon då.
Gene Selven, har inte svarat på brev det senaste året så jag vet inte vad som har hänt. Han borde väl vara i 65 årsåldern kanske.
Hans sista boende  var: Los Altos, i Kalifornien.
Jag vet säkert att min farfars syster: Maja Lovisa Selven, född Jonasson, f 1862-11-03, Segerstad, med  sin make Gustaf Adolf Selven,f 1863-11-09, Södra Ny, Värmland, och de bodde i Chicago, och att han hade en byggnadsfirma där, som gick mycket bra.
Dock kom han på obestånd under  30- talet under depressionen.  
Han förlorade nästan hela sin förmögenhet då. Kontakten med Sverige bröts i samma veva.  
 
Barn till Maja-Lisa och Gustaf Adolf Selven:
Karl Axel Selven, f 1887-04-19, Karlstads stadsförsamling
Ester Emilia Selven, f 1890-09-04, Karlstads stadsförsamling.
Sonsonen Gene Selven, besökte Backåsen, Solberg, Segerstad, Värmland, för ca 22 år sedan och jag träffade honom då.  
Sedan har vi skrivit mycket sporadiskt till varandra. Gene arbetar som  
bokförläggare ,av data och teknik litteratur.

2006-02-02, 16:21
Svar #10

Inger Zetterqvist

Hej!
Flyttar på detta inlägg.
Ursäkta detta blev helt fel!
MVH: Inger.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna