ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör jag och vad betyder källkoden?  (läst 669 gånger)

2007-04-23, 00:06
läst 669 gånger

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej. Jag håller på med min Richard Petrus Andersson fortfarande. Han är född 12/2 1889.
 
Med största sannolikhet har han åkt till USA då min farfar berättade för min mor att hans bror hade emigrerat till amerika.  
 
Jag har haft fullt sjå att få tag på han.
Jag hittade honom som obefintlig i Västerås domkyrko obefintligdatumet var 5/7 1928.  
Det står ingen information vidare i obefintlighetsregistren eller någon bok. Han plockas senare bort ur registret den 8/3 1940.
 
Jag fick hjälp att hitta en Richard Andersson ur emigrantskivan emigranten. Denna Richard är 40 år och utvandrade den 16 oktober 1928 från Göteborg. Denna Richard var som jag vet den enda richard som emigrerade 1928. Destinationen var New York. På detta papper står det även Källkod 124:741:34401 B.
 
Min fråga är hur kan jag ta reda på om det är han för att se födelsedatumet? och fråga nummer 2. vad betyder källkoden? Jag vet att det betyder att man har hämtat uppgifterna där, men hur får jag fram dom?
 
All hjälp tages tacksamt emot.
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-04-23, 07:54
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lennart, svar på fråga 2: se inlägg med beskrivning av källkoden här Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: CD-Emigranten (handhavande) den 23 juli 2004 och även den länk som finns i det inlägget. Uppgifterna finns i detta fall alltså i Göteborg.
 
Men även om du eller arkivet tar fram de uppgifterna så finns inte något födelsedatum i de uppgifterna, man behövde inte uppge det.
 
Du har på annat ställe skrivit att bouppteckningarna efter föräldrarna inte gav något (de dog för tidigt). Finns det ingen anteckning i obefintlighetsregistret för församlingen (hos Landsarkivet i Uppsala) om varför han skrevs ur det? Ofta var det annars att de fyllt 100 år eller dödförklarats i samband med arvsdelningar och de då inte kunnat återfinnas. Finns det någon sådan uppgift?
 
Hälsningar,
Eva

2007-04-23, 20:47
Svar #2

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Eva. Jag tackar återigen för dina svar.
När det gäller obefintligheten så hjälpte en kvinna mig vid namn Kerstin på ULA. Hon talade om att det inte stod någonting alls i obefintlighetsboken. Ej heller orsaken till att han skrevs ur boken.
 
Allt är som ett stort frågetecken för mig, men det känns iallfall som att jag har förhoppningsvis kommit lite närmare. Jag skall ringa i morgon till emigranternas hus eller vad de heter i Växjö och fråga om just denna källkod jag nämde ovan. Det är synd att man inte behövde uppge personnummer. Då kan jag endast hoppas på att han gjorde det ändå, men det är ju klart att han inte visste att jag skulle leta efter honom en 80 år senare.  Hur var det när man kom till USA var man tvungen att uppge riktiga uppgifter då? Det måste ju nånstans finnas någon myndighet i USA som gav ut inresetillstånd?
 
Jag skall kika vidare angående detta.
I övrigt önskar jag dig en bra dag.
 
Vänligen
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna