ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hulda Maria Lundin född 1867 den 29/5 Uppsala gift Björkman  (läst 1204 gånger)

2006-10-23, 01:15
läst 1204 gånger

Britt Rosberg

emigrerade till usa 19 år, gifte sig 1886 med Björkman blev änka och hade en farm i Amerika.
Dit reste med båt som tog vägen från Norge till Danmark och London och därefter till New York
Senaste kända adress är New Sweden Main North Amerika år 1903 (vet inte var det ligger)
Hon gifte om sig vet, har inte hennes nya efternamn. Önskar få veta hennes vidare öde samt när dog Björkman och finns det evt barn nämnda.
 
MV Ingalill/via britt

2006-10-23, 07:12
Svar #1

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej Britt!
 
Jag vet inte om detta kan vara din Hulda. Värdera informationen.
 
Ur 1900 US Federal Census, Maine, Aroostook county, Westmanland Plantation:
Hulda Bjorkman, head, born Jan! 1867. Has 6 children, 6 are still alive. Widow. Came to the US 1888. Vad hon jobbar som kan jag inte tolka.
Children:
Frank born Feb 1888 12 years old
Mary   ?-? March 1890 10 ?-?
Anne   ?-? March 1892 8  ?-?
Hilda  ?-? Oct 1894   5  ?-?
Bessie ?-? April 1897 3  ?-?
Oscar  ?-? Dec   1898 1  ?-?
 
 Westmanland Plantation är en del av vad som då nog hette New Sweden, Maine (nordöstra USA). Det var ingen plantage, utan en del av staden som låg på Westmanlandgatan till. Man flyttade utåt och hade bondgårdar. Detsamma gäller Stockholm Plantatiion. Om du söker på en sökmotor på Westmanland Plantation, Maine, så får du fram en mycket informativ sida. Där nämns en Albert Bjorkman som var en av de ursprungliga. Kanske Huldas man?
 
Går man vidare till Census 1910 så finns sonen Frank kvar som head, men det står att han var född i New York. Han har sin syster Bessie boende hos sig och är farmer på General farm. (vanlig gård)
 
Där finns även Hulda, men nu omgift med en änkling Paul Sodergren. De gifte sig 1909. Han är Farmer., och de bor på Stockholm Plantation i Aroostook county, Maine. Boende hos sig har de Pauls son Walter 13 år och styvsonen Oscar, 12 år, alltså Huldas son. Även Pauls mor, Margrete, bor i hushållet.
 
Att adressen du känner till är New Sweden, Maine passar helt in i detta fynd. Tror du att det stämmer med din Hulda, utom att hon har uppgivit januari som födelsemånad, så går det nog att gå vidare.
 
MVH, Karin

2006-10-23, 11:26
Svar #2

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej igen!
 Att det är rätt kvinna kan styrkas av att jag i Maine Marriages 1892-1996 har funnit två  uppgifter om ett äktenskap. I den ena uppgiften står det att Hulda Bjorkman från Westmanland, Maine gifter sig med Paul Sodergren från Stockholm, Maine den 31 juli 1909.
 
I den andra uppgiften från samma källa står det att Hilda M Lundin, Westmanland, Maine gifter sig med Paul Sodergren från Stockholm, Maine den 31 juli 1909.
 
Dessa två vigseluppgifter visar att den Hulda du söker är densamma som jag funnit.
 
Det betyder att hon har fött sex barn och det borde gå att hitta någon efterlevande samt att få tag i dödsdatum för henne.
 
I 1910års Census står det att Hilda J Bjorkman, 16 år arbetar i en privat familj som servant. Hon arbetar i en familj vars head är John S Conley. Detta återfinns i US Census 1910, Maine, Cumberland county, Portland. Det är troligen dottern Hilda.
 
MVH, Karin

2006-10-23, 19:36
Svar #3

Britt Rosberg

Tack snälla Karin Ekeroth för hjälpen om Hulda Maria Lundin g Björkman + omgift. Vi tror att du har hittat rätt person, nu är vi nyfiken på hennes barn o deras vidare öden.
Kan du söka vidare om hennes öde, Tar vi tacksamt emot din hjälp.
 
Ingalill(via britt)

2006-10-23, 23:16
Svar #4

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Kört fast! Jag hittar inte familjens vidare öden i Census. Jag sökte då på New Sweden Maine och fick fram en intressant sida där jag kunde klicka på efternamn (surnames) och fick fram de efternamn som finns. Just Bjorkman gav resultat.  Det är bara att klicka. Gå in på  
 
http://jeanbduncan.com/swede/
 
Där får man reda på att huset brann 1911 osv.  
 
MVH, Karin

2006-10-23, 23:16
Svar #5

Britt Rosberg

Sök vidare till Census 1910 om sonen Frank f Feb 1888 född i New York. Han har sin syster Bessie f April 1897 boende hos sig och är farmer på General farm. (vanlig gård)/se vidare text som svar/  
samt vidare öden för dem + övriga syskon(barn) till Hulda Maria Lundin f 1867 g Björkman/änka/  omgift 1909 med Paul Sodergren f ?  
tackar på förhand  
Ingalill/via britt

2006-10-23, 23:28
Svar #6

Britt Rosberg

obs jag sände fråga, när du sände svar samtidigt.
Ta en annan fråga en släkting, Hulda är faster till denne man Bernhard Johan Mikael Lundin f 30/9-1888 i Wasa emigrerade till Usa 18/8 1902 var hemma igen och åkte tillbaka 1910 senast vistelse ort var i Californien 1927-28
han hade ett bageri strax före deprisionen-30 talet eller under krigen.
Kan hända att de har anknytning med varandra i Usa?
Ingalill/via britt

2006-10-24, 23:38
Svar #7

Britt Rosberg

Önskar vidare sökhjälp till Census 1910 om barnen  
Hilda J Bjorkman,f Oct 1894, 16 år arbetar i en privat familj som servant. Hon arbetar i en familj vars head är John S Conley. Detta återfinns i US Census 1910, Maine, Cumberland county, Portland, Gifte hon sig ? barn?
 
Bessie Bjorklund f April 1897 g?-d? barn?
Oscar Bjorklund f Dec 1898 g? -d? barn?
Ingalill/ via britt

2006-10-25, 17:15
Svar #8

Kerstin Thölix

Hej Britt!
 
Bernhard Lundin anlände första gången till Amerika den 8 sept 1902 med fartyget Oscar II från Copenhagen. Han skulle till aunt Liisa Marken i San Francisco Californien. Pappan hade betalat biljetten.
 
Andra gången kom han till Boston den 20 okt 1910 med skeppet Ivernia från Liverpool. Hans senaste vistelseort är då Oravais. Han ska till friend Karl Wilson 24 Edwood str i Worchester Massachusetts. Närmast anhörig i Finland är fadern Teodor Lundin i Oravais. Det står också att han mellan åren 1902-1909 har vistats i San Francisco Californien
 
MVH Kerstin

2006-10-26, 14:51
Svar #9

Britt Rosberg

Fråga 1: Bernhard Johan Mikael Lundin f 30/9-1888 kom till USA  hade han någon egen familj där? Barn?
 
Fråga 2: US Census 1910, Maine, Cumberland county, Portland återfinns Hilda J Bjorkman,f Oct 1894, 16 år arbetar i en privat familj som servant. Hon arbetar i en familj vars head är John S Conley. Hennes Öde vet man något mera?  
 
Tack Kerstin för info om Bernhard Lundin men frågor finns om evt hans barn?
 
Mv Ingalill/via Britt

2006-10-27, 10:08
Svar #10

Kerstin Thölix

från Hej Britt!
 
Hittade den som jag tror är Bernhard som den 5 juni 1917 draftar sig för första världskriget. Han har då börjat använda sig av namnet Mikael istället. Vad jag kan läsa ut av det är att han bor på 1508 Church street San Francisco Californien. Han är född i Vasa finland den 30 sept 1888. Han är Bagare och äger ett bageri på samma adress där han bor. Han är gift. Jag ska försöka att majla bilden till dig  
 
Jag hittar honom inskriven som Michael Sundin ( Michael Sandin) i 1920 års cencus. Det är rätt person för han står som Bakery. Han är gift med Ellen som är född i Californien omkring 1892 av föräldrar som också är från Californien.
 
MVH Kerstin

2006-10-27, 16:13
Svar #11

Britt Rosberg

Tack snälla Kerstin för dina upplysningar om Bernhard Lundin hans giftemål med Ellen hade hon något efternamn?
Vi undrar om ev barn, barnbarn finns?
 
Ingalill/via britt

2006-10-27, 18:11
Svar #12

Kerstin Thölix

Han ska enligt Ellis Island bo på 123 Majestic Ave i San Francisco när broden Egon anländer till Amerika den 22 feb 1921 med skeppet Aquitania från Southampton. Men där står han nämd som Bernard.
 
MvH Kerstin

2006-10-27, 20:00
Svar #13

Kerstin Thölix

Här står hon som Ellen Lundin , men hon måste ju ha haft ett annat efternamn innan hon gifte sig. Några barn hade de inte 1920.
 
MVH kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna