ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gotlänningen Jacob Petter Lydahl ,vart tog han vägen?  (läst 701 gånger)

2007-02-02, 21:34
läst 701 gånger

Utloggad Annette Stephens

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:10
    • Visa profil
Hej!  
Jag hjälper just nu en kompis som undrar vart hans fars morfars bror tog vägen.  
Han hette Jacob Petter Lydahl, var född 1878 och kom från Gotland (Lye). Hans föräldrar hette Lars Petter Lydahl och Sofia Erika Eriksdotter.  
Anders Petter utvandrade 1902 till USA.
Enligt Ellisisland skulle han vidare till Michigan. Har inte lyckats hitta honom där i US Census.  
Vet någon vart han slutligen bosatte sig?  
 
Tacksam för all hjälp.  
 
Mvh, Annette Candelaria

2007-02-03, 10:52
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Annette
 
Enligt Sv Bef 1890 och 19800 så är Jacob Petter Hjalmar född 1877. Har du möjlighet att få fram hans exakta födesledata? Finns det någon uppgift om hans tilltalsnamn (förmodligen inte Hjalmar eftersom det inte används på Emigranten eller vid ankomst till New York)
 
Den person han reste med, som hade samma destination, blev saloon-ägare i Menistee, Michigan, det syns i census 1910.

2007-02-04, 06:16
Svar #2

Utloggad Annette Stephens

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:10
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Jag kollade precis via Genline och där står det i husförhöret 1886-94 (Gotland,Lye A1:2652.2.52600) att Jacob Petter var född i Lye 11/7 1877. Såvitt jag vet kallades han Jacob.
Tack för informationen.
Nästa gång jag har US Census ska jag titta i Menistee och se om han finns där. Jag hade lite svårt att tyda handstilen på Ellis Island och kunde inte läsa vad som stod som slut destination.  
Återigen, tack så jättemycket!
 
Mvh,
Annette Candelaria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna