ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Westring från Göteborg  (läst 690 gånger)

2006-05-27, 12:56
läst 690 gånger

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Min mormors far Fredrik Westring var sjöman, född 1854. Vid olika tillfällen står det antecknat att han varit borta någon period, men sedan har han varit tillbaka igen. Sista gången försvann han dock definitivt, och i husförhörslängden för Göteborgs Masthuggs församling förklaras han obefintlig 1916. I Göteborg hade han hustru och fem barn, födda mellan 1882 och 1895. Min mamma och moster, som nu båda är döda, berättade att deras morfar vid något tillfälle kom på besök, i fina kläder, och åkande i droska. Enligt vad de uppfattat skulle han då ha varit bosatt i Amerika. Detta besök bör ha varit på 1920-talet. Hur kan man efterforska en sådan person, på så lösa uppgifter???
 
Kanske finns det något om honom på CD-skivorna Emigranten eller Emibas, som jag dock inte har. Finns det någon som kan hjälpa mig leta efter honom där?
 
Hälsningar Gunnel Toft

2006-05-28, 00:10
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Gunnel
 
En tänkbar, men inte säker,  person finns i amerikanska census (folkräkning) 1900:
 
Fred Westring anges som född 1853 i Sverige (födelseår ofta fel i Census), engineer
gift med Christine f 1854 i Sverige, barn:
Elmer 1879 Iowa
Laura 1882 Nebraska
Edward 1884 Nebraska
 
De bor 1900 i Iowa, Calhoun County, Lake
Bägge anges som immigrerade 1874 och amerikanska medborgare så det kanske inte är troligt att han är din förfader.
Det verkar som om han kan stå som John Westring i andra folkräkningar?
Annars finns ganska många Westring att välja mellan under 1900-talets första decennier. Hade han fler namn än Fredrik?

2006-05-28, 00:23
Svar #2

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Chris
Tack för svar! Tyvärr är det nog inte rätt person. Hans barn i Sverige är födda mellan 1882 och 1895. Jag tror inte det finns anledning att betvivla att han verkligen var far till dessa. Han måste alltså ha försvunnit efter 1895. Han hade inga fler förnamn än Fredrik.
 
Hälsningar Gunnel

2006-05-28, 08:54
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Gunnel
 
Du kanske kan försöka med sjömanshusen om han var sjöman. I första hand Göteborgs sjömanshus, som har listor och tjänstgöringsmatriklar (skepp och destinationer) på de sjömän som tillhörde dem. Jag såg på folkräkningen 1900 i Sverige att han var hemma i Masthuggs församling då. Han fanns inte i de datoriserade sjömanhusen, men Göteborg är fortfarande manuellt
 
Chris
 
Chris

2006-05-28, 11:58
Svar #4

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Tack för tipset! Kan du också säga något om hur man kommer i kontakt med detta sjömanshus? Måste man åka dit, eller kan man kontakta per telefon? Kostar det något?  
 
Släktforskning kanske förknippas med att man söker sina rötter så långt bakåt som möjligt. Beträffande Fredrik W har jag hans anor i många generationer, åtminstone på någon gren. Men jag kan inte låta bli att fundera över hans livsöde, och hur det påverkade familjen i övrigt. Hustrun dog 1917, och en dotter, min mormor, 1920 (efterlämnande tre små barn). Vad visste han om dessa händelser och hur förhöll han sig till detta?  
 
Ja, det var en utvikning, angående mitt intresse för Fredrik Westring. Om du alltså har något praktiskt tips angående hur jag kontaktar sjömanshuset, så får du gärna berätta det för mig.
 
Hälsningar Gunnel

2006-05-28, 13:13
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
Jag har inte själv jobbat med just Göteborg men rullorna finns på Landsarkivet där (www.ra.se/gla). Det är det största sjömanshuset och finns inte på mikrokort eller datamedia. Bra tips finns t ex på http://web.telia.com/~u78007307/sve4.htm
eller:
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=2068&Artikel=533825
 
Det finns ett personregister, åtminstone för förrymda sjömän, till dessa rullor tror jag. Annars är de ganska svåra att hitta i. Sjömanshusen var ett slags arbetsförmedling för sjömän, där svenska sjömän var inskrivna. Förrymda sjömän finns också på Emigranten CD, som jag tyvärr inte har.  
 
Har du tur kan du hitta många uppgifter om din Fredrik där. Jag håller med dig, det mest intressanta är att försöka få en inblick i livet då. Ibland kan man få förklaring till en hel del i sin släkt utifrån de nyare uppgifterna. Numera är vi inte så tystlåtna om det som var otrevligt eller pinsamt som de var förr
 
Chris

2006-05-28, 22:08
Svar #6

Utloggad Gunnel Toft

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 00:19
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Chris
Tack igen för dina tips och din information. Jag har gjort en förfrågan till landsarkivet, och avvaktar svar på den. Den där CD-skivan vore ju bra att ha, men det verkar på tok för dyrt för min ekonomi. Jag hoppas på landsarkivet.
 
Gunnel

2006-05-29, 06:52
Svar #7

Marianne Lindén

Hej Gunnel!
Jag har just haft besök av en amerikan som härstammar från en familj Westring. Den här familjen utvandrade från Målilla 1864 i juni. De var en hel familj som for och de hade en son Fredrik, som var född 18571016 i Vena socken i Småland. Vad som gör mig tveksam är hur de skulle kunna ha träffats. Den här familjen bosatte sig i Iova.

2006-05-29, 14:08
Svar #8

gunneltoft

Marianne
Det kan nog inte stämma med min Fredrik, tyvärr. Det finns samstämmiga uppgifter i både födelsebok och många husförhörslängder att han var född i Mariestad 1854, och bodde i Göteborg fram till 1916. Jag vet ju också vilka hans barn var, och har träffat flera av dessa medan de ännu levde. Tack i alla fall för ditt intresse!
 
Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna