ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Johan Erickson (Eriksson) från Finnerödja,Örebro född 1856-11-16  (läst 2731 gånger)

2005-09-04, 16:47
läst 2731 gånger

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!Släktforskaren
Jag behöver era hjälper om finna min gammelfarfars halvbror Carl Johan född 1856-11-16 i Finnerödja. Hans föräldrar heter Erik Larsson f.1831 Finnerödja och Johanna Karlsdotter f.1846 i Ramundebodarne.Jag vet inte var han flyttar från Finnerödja till Amerika.Men jag fick av en min mammas faster som har brev och bevara många år efter min gammelfarfar dog och min mammas faster hann inte frågade pappa Per Adolf som var halvbror till Carl Johan Eriksson, och hon visste inte att hans far hade halvbror innan jag har släktforskat då jag talar om min mammas faster.Så hon fick veta och gav mig några brev.Då jag upptäckte han var halvbror till honom så min mammas faster visste inte efter jag talar om henne.Då så vi läste tillsammans brev och jag tyckte spännade brevet som hans halvbror skickade många år till min gammelfarfar.Vi vet att stod brevet att Carl Johan var sjuklig och fortsatte till maj sista gången brev från hustru Hilma som gifte sig med Carl Johan Erickson.Hon skrev till svåger Per Adolf(min gammelfarfar) McKeesport 24 maj 1906.Familjen Erickson bodde på McKesport.Detta år sista brev från Hilma som skrev till familjen Eriksson bodde Älvsjö,Stockholm.Halvbror Carl Johan dog den 16 april 1906.Då bör han begravdes i Pennsylvania.McKeesport är ligger Pennsylvania?Då jag är nyfiken när han gifte sig med Hilma och fick barn?Var bodde när Carl Johan Erickson levde då.Vilken år Hilma dog.?Finns något som levande släktingar ännu idag tillhör släktkretsen till Carl Johans barn?
Jg hoppas att ni kan hjälpa mig detta mannen Carl Johans ödet och hans familj?
Jag är tacksam om ni kanske kan hjälpa detta familjen Erickson från Amerika.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-04, 17:30
Svar #1

Utloggad Marie Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 09:39
    • Visa profil
Hej Anders.
 
I Örebro statsarkivs emigrantregister finns följande uppgifter om Karl Johan Eriksson:
 
Född 1856-11-16 i Finnerödja socken.
Dräng Sättertorp, Mosjö socken i Örebro län.
Flyttdatum 1882-10-24.  
Destinationen är Norra Amerika
Han är ensamstående och ogift.
 
/Marie

2005-09-04, 17:57
Svar #2

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!Marie
Ok han flyttade från 1882-10-24 till Norra Amerika.Så nu jag vet men han är ensamstående och ogift? Jag blev förvånad att han är ensamstående och ogift....
Då bör du menar att början av 1880 talet han ensam under tiden i Norra Amerika.Jag har brev stod att han har fru som heter Hilma.Då bör han gifte sig med sin hustru men vilket år han gifte sig med Hilma?De fick barn eller har inga barn?
Stämmer det om han dog den 16 april 1906?
 
Jag är tacksam om du kan kanske hittar mer information om honom och hans familj ödet?
 
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-05, 08:14
Svar #3

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas.
 
Här är lite mer om Karl Johan Eriksson och hans familj:
 
Census 1900 för USA
Erickson Charles f, 1859 i Sverige, gift i 13 år.
Erickson Hilma f. 1868 i Sverige , emigrerade till USA 1886.
Barn :
Esther G f. 1888
Edith E f 1890
Alice C f. 1892
Hildegard C f. 1897
 
Dom bor i McKeesport Ward 7, allegheny, Pennsylvania.
 
Kan sänd kopi av census på din mail adress om du vill.
 
Ann Kristin

2005-09-05, 17:57
Svar #4

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin.
Tack för information!
Men jag ser att du har hittar rätt Carl Johans hustru Hilma det är stämmer som brev stod hennes namn och efternamn.Jag visste inte hon var född 1868 och jag visste inte att vilken år barn född.Det stämmer de fick fyra döttrar som jag har kollade detta brevet stod fanns de fick fyra flickor som du har skrivit nyligen.Det är stämmer allt att detta familjen bodde i McKeesport.En sak till
du skrivit att Charles född 1859 det är inte stämmer,han bör född 1856-11-16 i Finnerödja.Kanske möjligt emigerant skrev fel hans födelseårt eller han var född 1859.?
 
Mitt frågor:
Du kan kollar igen om det är rätt hans födelseårt 1856 som rätt?
 
Han heter Charles i Amerika utan Carl Johan?
 
Du kan kollar om han dog den 16 april 1906?
 
Det är allt som jag vill veta detta information.
Du kan kollar igen som jag tackar för dig att du har hittar detta familjen men även kollar ändå detta mannen person Carl Johan Eriksson f.1856-11-16.
Om du hittar detta mannen då jag är gärna att kopiera på cenus tack för du frågar till min mail!
 
Tusen tack för det information och jag hoppas att du kan hjälper till lite åt mig med information om Carl Johans födelseårt.
 
Med vänliga hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-06, 17:43
Svar #5

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har kollade family search och det är låter inte stämmer med hans födelseårt . Det är kan vara annan person som du tog fel person.Kan vara fel att han född 1859 men kanske möjligt att två person samma gifte sig med hustru samma namn Hilma.Det är inte stämmer med 100 procent att han var född 1859 utan han bör född 1856-11-16 i Finnerödja. Kan ni tittar på hans födelseår är 1856 i cenus på Amerika eller han finns inte med register i Amerika?Då jag är tacksam om ni kan letar efter Carl Johans födelseår 1856-11-16 och hittar hans familj rätt som passar födelsedatum tillhör Carl Johan.Det är rätt att Carl Johan som flyttar till Amerika men jag vet inte mera om Carl Johans hustru Hilmas födelseår och barnen.Jag är tacksam ni kan kanske hjälpa mig hittar honom och hans familj.?Då lätt rätt spår honom och hans familj så blir jag glad om ni har hittar honom!
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-06, 18:02
Svar #6

Ann Kristin Elvsveen

Hej andreas!
 
Du kan inte lita på dom amerikanska census när det gäller namn och födelse år. Det vet jag av egen ärfarenhet. Det var stort sett amerikaner som skrev census. Många av emigranterna hadde inte så bra engelsk kunnskaper. Jag skall leta mera i morgon, skall se om jag kan hitta dom i 1910 census.
 
Ann Kristin

2005-09-06, 21:34
Svar #7

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
Tack för du berättar om att kan inte lita på amerikanska census.Bra att veta och jag visste inte att emigranterna hade inte så bra på engelsk kunskaper...jaså....Tack för att du kan ställer upp att letar efter Carl Johan Erickson på census 1910.Jag hoppas att de är finns med register på emigranterna i census.Då jag får höra av dig när du har hittar honom och hans familj.Jag vet att Carl Johan har bott i Amerika med sin hustru,hört om dem att de fick barn men jag vet inte exakt de hade så många barn.
 
Hör av dig snart när du har får veta mer om Carl Johan.!
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-07, 18:14
Svar #8

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Hur gick du har hittar Carl Johan Erickson och hans familj.?Du har hittar honom på census?
Jag vill bara påminelse dig att han dog 1906 den 16 april.Han finns med i register när han dog?
Jag hoppas att Carl Johan och hans familj finns med i register på census.Jag hoppas att du har hittar honom.....
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-08, 08:07
Svar #9

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas !
 
Jag har letat, men problemet är att i census för 1910 är det bare överhuvudet i familjen som är indexert, och om Hilma har gift om seg, så blir det inte lätt att hitta dom. Måste leta på en och en sida i McKeesport, och det är en stor stad. Det samma gäller census 1920. Inte föränn 1930 är alla namn indexert och du söka på namn. Skall se vad jag kan hitta, men det kan ta lite tid.
 
Ann Kristin

2005-09-08, 15:36
Svar #10

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
Okej vad jag kan förstår dig... det är låter svårt att hittar dom.Oj det är så många sida på McKeesport.Jag trodde att det var så lätt hitta dom.Då så jag får vänta lite tills du har hittar honom och hans familj när du har letar detta många sidor....nu jag förstår att du fick letar och det är kan ta lite tid så jag förstår.Jag undrar om kan man hittar på census i 1900 eller 1906 före detta året 1910?Jag vet att det är så många som har bott i Amerika och flyttade från Sverige.Så jag får höra av dig snart när du har hittar detta familj Erickson.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-08, 22:32
Svar #11

Ann Kristin Elvsveen

Hej andreas.
 
Census finns för 1880, 1900,1910, 1920 och 1930.
Det finns en del stater som har census för bara den staten andra år,men inte Pennsylvania.
Jag har möjligen hittat Hilma 1930, men jag är inte helt säker. Åldern stämmer och emigrationsåret stämmer. hun är omgift och har en dotter, om detta är den rätta Hilma. Skall se vad jag kan få gjort i helgen.  
 
Ann Kristin

2005-09-09, 13:43
Svar #12

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Enligt Emibas emigreraden Karl Johan Eriksson, född 16/11 1856 i Finnerödja, från Sättertorp, Mosjö, Örebro län 24/10 1882 till Nordamerika.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-09-09, 18:02
Svar #13

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin.
Okej bra att veta finns flera på 1880-1930 talet i census.Jo jag har kollade nyss på min pärm i hylla.Då jag tog fram med detta brevet och kom ihåg att Carl Johan hade fyra flickor.Hans döttrar född från 1892 till minsta yngsta dotter född 1897.Då alltså Carl Johan och Hilma hade fyra döttrar.Jag har räknade hur gammal äldsta dotter då hon var 13 år och minsta dotter då var 4 år stod brev 1901 i McKeesport.Men jag vet inte vad heter alla döttrar utom bara Carl Johan har skrivit med åldrar inom sina döttrar stod brevet.
Då kanske du kan kollar detta möjligt att Carl Johan och hans hustru,döttrar finns med namn i census.Kanske hjälper med åldrar.?Det är lite synd att han har inte talade om vad hette sina döttrar bara utom åldrar.Då kanske du kan hjälper mig letar lite med Carl Johans döttrar också.Då kanske lätt framför med letar tråd....
Jag ge dig lite information med åldrar kanske möjligt att åldrar hjälper dig med gräva och hittar åt mig med Carl Johans familj.
 
 
Då jag får vänta med höra av dig i helgen ....
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-09, 18:04
Svar #14

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!Birgitta
Tack för information om Carl Johan Erickson.Jag blev så glad att något som hjälper med lite information.
 
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-09, 19:48
Svar #15

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas,
om du se i det första jag skickade till deg så ser du att Carl Johans flickor var födda 1888, 1890, 1892 och 1897, om detta är rätt person.
sitter och letar lite i Census nu, får se vad som dyker upp.
 
Ann Kristin

2005-09-09, 20:25
Svar #16

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann-Kristin!
 
Du kan  har rätt och det bör rätt person som Carl Johans döttrar född från 1888 till 1897.Det är kan vara rätt person Carl Johan med sina familjen.Jag trodde det var fel person men konstigt att han född 1859.Han ska vara 1856 men jag kan förstår dig att många människor till Amerika och fick inte så bra kunskaper engelska som du har sagt tidigare.Det är låter spänning nu och jag tror du tar rätt person eftersom brevet stod att  äldsta dotter var 13 år och minsta 4 år.Så det är stämmer....möjligt komplettar är rätt... så vi se snart kommer dyker du med uppgifter...
jag får höra av dig igen snart dyker upp..
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-10, 12:32
Svar #17

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
 
Du har hittar något nytt om Carl Johan Erickson och hans familj i census?
 
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-10, 15:40
Svar #18

Ann Kristin Elvsveen

Hej andreas!
 
Nej, står fast och har inte hittat något. Pennsylvania är inte en stat jag känner till så bra som Illinois, Minnesota och Washington, så jag har lite svårare att orientera meg der.
Hoppas jag kan komma med nytt till deg under helgen.
 
 
Ann Kristin

2005-09-10, 16:58
Svar #19

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
Jag förstår dig och det är svårt att hittar detta området.McKeesport är tillhör Pennsylvania.Då så bör finns flera census i McKeesport i Pennsylvania eller bara viss del området i McKeesport årtalet 1880 eller 1900 talet?
Det är självklart att jag hoppas kan hittar mina släkten Carl Johan Erickson och hans familj.Jag kan förstår att det är svårt letar efter rötter i Amerika släktforskning men alltid man aldrig gett upp med detta släktforskning.Det är bara letar fortsätter..Så jag får vänta lite tag tills du får återkomma till detta och tala något nytt om Carl Johan och hans familj Erickson.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-12, 19:20
Svar #20

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
Jag är lite nyfiken hur gick du har hittar något nytt om Carl Johan Erickson och hans familj under helgen?Det är har kommit rätt spår eller du har hittar Carl Johans döttrar också?
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-12, 22:23
Svar #21

Ann Kristin Elvsveen

Hej andreas1
 
Nej, jag har inte något nytt att meddela. Ser ut som det blir svårt att hitta dom, men inte ge upp ännu, plutsligt hittar man en tråd och börjar nysta och vem vet vad som kommer fram.
 
Skall se vad jag kan få gjort denna veckan,tror inte det blir något före torsdag.
 
Ann Kristin

2005-09-13, 18:10
Svar #22

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!  
Tack för att du berättade om du har inte nytt om Carl Johan Erickson och hans familj.Det är låter så svårt att ta fram detta familj Erickson.  
Bra så att veta du fortsätter letar efter mina släkten Carl Johan Erickson med familj.Okej men jag vill bara undrar hur gick men men jag förstår att det kan ta lite tid med släktforskning i Amerika.
Så jag får hör av dig denna vecka eller om du kommer med dykt upp information så du får fort skickar till mig om detta har blir hittar detta Carl Johan Erickson.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-16, 10:01
Svar #23

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas!
 
Nu har jag hittat dom igjen.
Hilma hadde gift om seg, så det tog lite tid.
 
Nu fattas bara att hitta det som gör att vi kan vara säkra på att det är dom r?ktiga Erickson vi har hittat.
En möjlighet är att beställa dödsattest eller födselsattast från USA. Det kostar lie, men kan kanske vara ända sättet att bli helt  säker på att vi inte kastar bort en massa tid på att leta efter en helt fel familj.
Jag kan skicka det jag har hittat på mail till deg, så får du se orginal census.
 
Ann Kristim

2005-09-16, 19:42
Svar #24

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin!
Oj vad spänning som du har hittar detta familj Erickson men kanske möjligt detta är rätta familj. Jag är intresserad av orginal census.Du kan skickar till mig mail med orginal census.
Jag ska tittar på detta orginal census då om det är rätt helt familj Erickson så jag kan talar om för dig....blir det är rätt person och familj...Vad ska blir spänning se på detta orginal census.
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-09-19, 21:18
Svar #25

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!Ann Kristin.
Jag har inte fått av dig mail från orginal census som jag skulle tittar på detta familj Erickson.?Jag bara undrar det.....
Du ska skickar till mig privat mail? Då ska jag tittar på detta privat mail.Eller måste först beställer med betala? Eller först du skickar till mig orginal census då jag tittar på detta efter jag talar om dig om det är rätt person och hans familj?
Hör av dig!
 
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-10-31, 16:48
Svar #26

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Det var så längesen jag hördes av dig men nu.....hur...
jag undrar bara hur gick det med du hittar detta famillj Erickson?Du skulle skickar till mig orginal Census om Carl Johan Erickson.?Jag hoppas att du glömt inte bort forskar om Carl johan Erickson och jag är mkt nyfiken varför just han flyttar dit och var han bor förr i tiden på Amerika.Jag är mkt nyfiken som du har hittar orginal Census.....jag vill se på detta bild..Men men jag är mkt tacksam du har jobbar mkt och forskar om Carl Johan Erickson som du har letar efter åt mig....jag är tack för dig...men jag bara väntar på dig när du har klart med orginal Census....
Hör av dig snart igen...
Med vänlig hälsning
Andreas Lindblom

2005-10-31, 19:06
Svar #27

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas.
 
Tiden flyger och jag har haft lite för många olika uppdrag både med jobb och släktsforskning.
Försöker få gjort lite egen forskning i tillegg till att jag försöker hjälpa andra både i Sverige och i Norge, där jag bor nu. Men nu skall jag se vad jag kan hitta till deg i morgon. Jag har en del som jag kan skicka på mail till deg, när jag får sortert det jag har.
 
Ann Kristin

2005-11-01, 11:30
Svar #28

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin.
Tack ska ha du för allt men jag är inte proffs på Amerikas släktforskning och jag tycker att du är duktigt på Amerikas släktforskning.jag kunde önskar mig att liksom jag duktigt lika dig...Oj jag förstår dig att du har båda jobbar med släktforskning hjälper åt andra norge och Sverige....jag visste inte du jobbar med båda....men Jag ska försöka forska eget och imorgon ska jag åker till Stadsarkivet på Arninge i Uppland nära Vallentuna...jag tror det är finns emigerant stadsarkivet så jag hoppas något som kan hjälper mig där i Arninge.Jag ska kollar upp detta men jag känner på mig du tar rätt person och familj eftersom du sa att litar inte på födelseår och datum.De har ingen kunskaper engelska språk...Jag har några frågor till dig men jag återkommer på här i vecka efter när jag kommer tillbaka från stadsarkivet hur blir det om jag har lyckas detta mikrokort eller något som dykt upp med....
Du får hör av mig igen
 
Tusen tack!!!!
 
Hälsning
Andreas Lindblom

2005-11-12, 18:15
Svar #29

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Tack för allt orginal Census och jag blev så glad. Jag undrar att om du kan hjälper mig några av dem som Carl Johan Ericksons döttrar  
Esther G F.1888
Edith E F.1890
Alice C F.1892
Hildegard C f.1897
 
Jag och min familj är nyfiken om av dem döttrar fick gifte sig och barn.Kanske ödet att deras barn eller barnbarn finns lever idag från Amerika. Jag undrar om att kan hittar deras mailet eller adress som lever barn eller barnbarn till av dessa döttrar.?Jag hoppas att du kan hjälper oss hittar ödet Carl Johans döttrar med familjer.?Min mammas faster är livet enda av fem syskonen och hon är dotter till min gammelfarfar och hon är brorsdotter till min gammelfarfars halvbror. Min gammelfaster är mycket nyfiken och kanske möjligt att sina kusiner är lever idag eller deras kusiners barn lever....Jag är mycket tacksam du har gjort hittar åt mig detta Carl Johan med hustru,döttrar...men vi är nyfiken mest på fyra flickors ödet kopplar gifte eller fick barn,eller har inga barn.Jag hoppas att du kan hjälper mig följer upp gräver döttrars början av 1900 talet fram till gifte eller fick barn.Vi vill veta om allt information som möjligt du hittar detta amerikas släktforskning...men jag vet att det är långt tid.Jag ska ha tålamod med dig när du hittar några information så du kan hör av dig när du har hittar detta flickors barn eller barnbarn.
 
Hör av dig..
 
Stort hälsning
Andreas Lindblom

2005-11-13, 15:51
Svar #30

Ann Kristin Elvsveen

Hej Andreas.
Nästan hela familjen finns på en sida på censur 1930.
Detta kan vara personer som lever nu, så jag får skicka det på mail till dej.
 
Ann Kristin

2005-11-13, 18:01
Svar #31

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Ann Kristin
Tusen tack som du har hittar dessa av döttrars barn och jag blev glädje av detta.Det är underbart att fått äntligen med dessa familj från Amerika som du har hittar detta personer.!Det är självklart att vi är nyfiken mest som du ska hittar lite mera som du har skrivit nyss till mig privat mailet.Jag undrar att du kan skriver tydligen med dessa av dem döttrar och vilken kopplingar döttrars man,barn som jag fick av dig nyligen.Nu jag vet inte vilken av dem döttrar som till far och mor.Du kan skriver till mig exakt så jag kan se på detta dessa personer familjen Ericksons barn och makarna,barnbarn.När du hittar flera information så jag undrar att om kan man hittar deras levande släktingar till oss med mail eller adress som vi vill veta?Jag vet inte så mycket om amerikas släktforskning man med adress eller mail som hittar.Vi kan få deras adress om även  Carl Johans barnbarn eller barnbarnsbarn som lever idag så vi kan kanske kontakt med dem som ödet fram hela historien.Men ta lugnt och letar lite med gräver...med exakt kopplingar namn och vilken tillhör familjen.Så jag kan skriver ner anteckna åt släktpappret.Tusen tack mer än gång!
 
Hör av dig...
 
Stor hälsning
Andreas Lindblom

2007-08-12, 14:44
Svar #32

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Det var längesedan att jag inlägg in släkten Erickson om Amerika. Nu jag har tittade på census några av pappret som jag hade sparade några år sedan. Jag har tittade på pappret och detta person är Carl Johan Eriksson alltså Charles Erickson som gifte sig med Hilma.  
 
 
De fick fyra döttrar som jag fick tidigare information. Jag känner mig att detta är rätt person eftersom Carl Johan/Charles försvinna före 1910 talet eftersom han dog före sina föräldrar som jag skrev tidigare inlägg. Ett problem att jag behöver lite hjälper av er som jag hade inte fått antecknat på Hilma och Charles döttrars födelseåret datum.
 
 
Jag har tittade på nog med gamla brevet som Carl Johan och Hilma hade kontakt med min gammelfarfar Per Adolf Eriksson och hans hustru Hulda Jansson från 1890-1906 talet. Jag sparade gamla brevet står det var rätt döttrar till Carl Johan och Hilma.  
 
 
Detta är står Carl Johan dog 1906 under våren på brevet. Jag undrar om ni kan tittar på census  1906 som Carl Johan dog?Finns möjligt att tittar på hans dödsattest?
 
 
Vilken datum hans döttrar: Esther G 1888 i Pennsylvania, Edith E F.1890 i Pennsylvania,Alice C f. 1892, Hildegard C f.1897. Alla samtliga födda i Pennsylvania. Jag vet att Hilma gifte sig med andra make som heter efternamn Stake om det stämmer?? Eller jag har fel.  
 
Hoppas att jag får hjälper av er som någon kan tittar på Carl Johans döttrar och Hilmas födelseåret datum 1868.??
 
 
Hans fyra döttrar fick gifte sig med andra männen eller??
 
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom

2007-08-18, 16:39
Svar #33

Utloggad Laura Bonde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2009-08-09, 03:25
    • Visa profil
Hej Andreas!  
 
Charles and Hilma Erickson are the 1900 census for McKeesport, Allegheny County, PA:
 
Erickson, Charley Head of household f. Dec 1859 in Sweden, married 13 years
Erickson, Hilma Wife f. April 1868, married 13 years, mother of 5, 4 living
Erickson, Ester Daughter f. Aug 1888 in PA
Erickson, Edith Daughter, f. April 1890  in PA
Erickson, Alice C. Daughter, born Jan or Jun 1892 in PA
Hildegard C. Daughter, born May 1897 in PA
 
By 1910, Hilma has remarried and still lives in McKeesport, Allegheny County, PA:
 
Stake, John, Head of household, age 48 born in Sweden, married 2 years
Stake, Hilma, wife, age 42 born in Sweden, married 2 years
Stake, Christina, daughter of John, age 17, born in PA
Stake William son of John and Hilma, age 2 months, born in PA
Erickson, Ester, step-daughter age 21
Erickson, Hildegard, step-daughter, age 12
 
By 1920 in McKeesport, Allegheny County, PA, John Stake has died.  Hilma works in a grocery store. Ester is now widowed and has returned to her motherâEUR(TM)s household with her son Carl.  Edith and her husband, Howard Edward Surgeon , two daughters are also living with her:
 

 
According to HowardâEUR(TM)s WWI draft registration card he was born 21 May 1889 in McKeesport and is married with two children in 1917.  
 
In 1930, Hilda is still living. She is 62 and no longer working. Her son William is 20 years old and working as a clerk in a steel foundry.  Also living with her are her three daughters.  All are shown as widowed.  Hildegard has a 10 year old daughter, Alice. HildegardâEUR(TM)s married name might be Walters but I find it difficult to read.  Esther is 41 years old and working as a housekeeper for a private family.  Her son, Carl, is now 13 years old.  Living next door is Edith Surgeon and her two daughters Dorothy and Elvera.  Edith works as a housekeeper and Dorothy is a typist at a paper mill.  
 

 
Med vänliga hälsningar
Laura Bonde

2007-08-18, 17:29
Svar #34

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna