ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlberg Svante Georg och Gustaf Gotthard från Skövde  (läst 670 gånger)

2006-09-19, 10:23
läst 670 gånger

Utloggad Helena Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som kan hjälpa mig hur jag skall komma vidare med att hitta bröderna Svante Georg och Gustaf Gotthard?
 
Gustaf Gotthard Carlberg född 24/4 1869 Skövde stadsförsamling. Utvandrad till USA 22/4 1887
 
Svante Georg Carlberg född 22/12 1870 Skövde stadsförsamling. Utvandrad till USA 12/9 1890
 
Jag har inte hittat några uppgifter om dem i USA alls (sökt på Ancestry o liknande).
 
Bröderna hade också en syster Maria Josephina som utvandrade ungefär samtidigt med dem 16/3 1888 New York. Hon dog dock där 1 år senare 23/3 1889. Detta blev rapporterat hem och står antecknat i husförhör i Sverige så mitt antagande är att brodern Gustaf Gotthard också befann sig i New York vid den tidpunkten.
 
Det finns ytterligare 2 syskon som emigrerade 1892 och 1905 men deras ättlingar som har blivit funna, har inga som helst uppgifter eller information om dessa 2 äldre bröder.
 
Var skall jag börja leta när jag inte har några som helst uppgifter?
 
Tacksam för hjälp!
Vänliga hälsningar
Helena

2006-09-19, 21:25
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej!
 
Det var ju ofta så att syskonen emigrerade till samma ställe. Vet du vart den som emigrerade 1905 skulle? Vad hette han ?
 
MVH Kerstin

2006-09-20, 11:04
Svar #2

Utloggad Helena Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:07
    • Visa profil
Hej Kerstin!  
 
De 2 sista av syskonen som emigrerade bosatte sig i New York 1892 (liksom den tidigare systern Maria Josephina 1888) och Rockford, Illinois (1905).  
 
Tyvärr har jag inte hittat någonting om de andra bröderna i Rockford inte heller i New York där en tidigare syster bosatte sig. Den brodern som tillsammans med sin hustru och 1 barn bosatte sig i Rockford hette Jakob Rudolf Carlberg. Hans barnbarn och barnbarnsbarn har jag funnit och har kontakt med men de känner inte till någonting. De verkar ha flyttat till Rockford för att Jakob Rudolfs hustru Beda Wilhelmina hade en bror som emigrerat dit.  
 
Den syster som bosatte sig i New York 1892 hette Hulda Juliana Carlberg och bildade familj där, hennes ättlingar har jag också funnit och har kontakt med men ingen vet något där heller tyvärr.  
 
Finns det källor som jag inte känner till, register, arkiv mm dit man kan vända sig? Några tips då alla spår slutar i och med emigrationen?  
(Info om ovanstående personer finns även i Emigrantforum och Porträttfynd under Carlberg/Karlberg!)  
 
Hälsningar Helena

2006-09-20, 14:14
Svar #3

Kerstin Thölix

Det enda jag kan föreslå är att du går in på Ancestrys obituary collektion och försökker att genom tidningar hitta information om dem.
 
MVH Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna