ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Larsson från Guldsmedshyttan  (läst 587 gånger)

2007-01-14, 12:50
läst 587 gånger

Utloggad Ulf Asplund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-07-25, 18:41
    • Visa profil
Min morfars bröder, Carl Axel Larsson f 1887-12-12 Guldsmedshyttan (T) och Erik Einar Larsson f 1890-03-23 Guldsmedshyttan (T), emmigrerade 1923 till Amerika.
De var enligt Örebro stadsarkiv cementarbetare resp. grovarbetare. De sökte om emmigration 1923-06-15.
Vi börjar med Calle:
Honom har jag hittat på Ellis Island, han anlände till NY 1923-08-01.
Hans Hustru, Valborg Eleonora Larsson f 1890 Skållerud (P), och barn, Eira Y f 1909? och Karl Hernold f 1918?, verkar bo hos hennes släktingar i Upperudstrakten. De anlände till NY 1923-11-19.
Enl. Ellis Island så skule de till Calle som hade andress Carl A. Larson,520 N.AlabamaStr. Indianiapolis, Ind..
 
Och så har vi Erik... .
Han saknade betyg enl Örebro SA.
Har inte hittat honom på Ellis Island. Enligt vad som sägs så var han det svarta fåret, han har efter vad som sägs rest i Sydamerika och kallat sig Sjöberg. Hade han fler alias och varför? Min mamma har berättat att det dök upp en advokat som meddelade att Erik hade avlidit. Mamma har för sig att hon gick sista året i realskolan. Alltså omkring 1950-51.
 
Det skulle vara kul att få reda på vad som hände med dom, speciellt Erik, har på känn att han hittade på en hel del. Kanske Erik hade barn på andra sidan pölen.  
 
Är tacksam för all hjälp!
 
/Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna