ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Gustaf Andersson  (läst 523 gånger)

2007-02-24, 21:13
läst 523 gånger

Utloggad Annette Stephens

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:10
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfars mormors far hette Anders Gustaf Andersson. Han var född 13 Juni 1831 i Barkarö (Västerås) som son till Anders Olsson och Cajsa Jansdotter. Han gifte sig med Johanna Pettersson och bodde bl a i Hedensberg, Tillberga församling i Västmanland. Dom fick barnen Ida Wilhelmina född 1871, Elin Josefina född 1875 och Anna Matilda född 1877.
Omkring 1881 lämnade han familjen och for till Amerika för att aldrig komma tillbaka. Familjen blev kvar i Tillberga, hustrun fick ytterligare 2 barn med någon annan.
Vet någon vart Anders Gustaf tog vägen?
Tacksam för all ev hjälp.
 
Mvh,  
Annette Candelaria

2007-02-25, 09:27
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anette,
 
bidrar med det som jag hittade i källan Emibas. Har sökt i Emigranten Populär 2006 dock utan resultat. Hoppas någon annan här kan hjälpa dig vidare...
 
 
Post 901418
Andersson, Anders Gustav
Torpare (gift man)
 
f. 13/6 1831 i Västerås-Barkarö, Västmanlands län (Västmanland)
 
Utvandrad 15/11 1881 från Hedensberg Skogstorp, Tillberga, Västmanlands län (Västmanland)
till Amerika
 
Källa: Emibas emigrationsakt: Tillberga U 1881 002
Onormerade namnformer: Födelseförsamling: Västra Barkarö
 
 
mvh Hanne

2007-02-26, 16:53
Svar #2

Utloggad Annette Stephens

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:10
    • Visa profil
Hej Hanne!
Tack så jättemycket för den informationen.
Nu vet jag att han iallafall kom iväg och inte bara flyttade någon annanstans i Sverige.  
Tyvärr är ju hans namn inte direkt ovanligt så att leta i US Census är lönlöst innan jag vet vilken stat han skulle till.
Återigen, TACK för hjälpen!!
 
Varma hälsningar,
 
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna