ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandrad varifrån?  (läst 593 gånger)

2010-11-22, 10:53
läst 593 gånger

Helena Rohlin

Jag har i min mans släkt en som utvandrade 1887-06-14 eller 17.Hon gifter sig 1889-08-17 i USA och får iallafall ett barn där 1890. Återvänder till mannens hemland Finland 1896.
Hittar inte henne eller honom varken i Emibas eller något annat dokument.
Innan 1892 kom det ju inte till Ellis Island.
Var kan jag ta reda på vart hon utvandrade eller vilken båt hon åkte med eller han?
Hon bodde i Nedertorneå så det är mjöligt att hon åkte via en Nordnorsk hamn.
men har inte hittat henne eller honom där heller
Hon heter Ida Alexandra Johansdotter/Tikka/Rask/Lindberg
Han heter Karl Alexander Eriksson/Pelkonen/Kantola
 
Tack för tips!!

2010-11-22, 19:17
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Sök på Castle Garden också - den användes fram till Ellis Island öppnade 1892.

2010-11-22, 22:06
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Helena! Vi har ju tidigare för några år sedan angående Ida Alexandra med familj ( och här) konstaterat att Norrbotten inte är så väl representerat i avskrifterna till Emibas, så att det är därför hon inte finns med där på den cd:n.
 
Jag har tidigare när jag hjälpt dig med familjen (jag har ju ett litet intresse av den eftersom hennes styvfar Alexander Rask är med perifert i min släktkrets) gjort en sammanställning av känd kunskap (se andra inlägget jag länkar till ovan). Vilken ny information har du kommit fram till?
 
Nu har sedan sist både SVAR och ADOnline både utflyttningslängd och husförhörslängd tillgängliga på Internet för Nedertorneå församling för perioden fram till 1895 - och om du har Genline så finns även församlingsboken från 1895-1905 och längre tillgängliga (jag har inte Genline själv men ser att det finns för denna församling), SVAR har även detta 1900-talsmaterial på mikrokort som du vet. Jag bestämde mig därför för att kolla uppgifterna och familjen igen.
 
Det är troligen så att du har läst fel på Ida Alexandras utflyttningsdatum i hfl. Familjen finns i Nedertorneå hfl för åren 1889-1895 (AI:8) på uppslag/sida 256, i Nikkala. Det intressanta är att årtalet är lite suddigt, men det står 1889, inte 1887, men helt riktigt i juni. Men det står också numret på flyttningsnotisen - som ska vara nr 13.
 
Men när man slår upp i utflyttningsboken (Nedertorneå BI:1, 1867-1895) notis 1889:13, så står det från sidan 256, Ida Alexandr, till Amerika och är helt struket, inklusive numret, och i stället har en ny nummer 13 skrivits in ovanför hennes namn som är en man Bror H... Lindström. Men det är för att jag kikar på sidan 179 i utflyttningsboken, som är utflyttning från staden ... Om jag i stället kikar på utflyttning från landet, på sidan 72, och notis nr 1889:10 (även prästen har alltså blandat ihop sina olika delar ) så hittar du hennes utflyttningsnotis - Ida Alexandra Lindberg från Nikkala, sidan 256, den 14 juni 1889. Till Norra Amerika.  
 
Så du kanske ska söka henne som utvandrad via Norge 1889 (i CD Emigranten Populär 2006 finns hon inte med 1889 heller kan jag meddela).  
 
Vi har tidigare diskuterat modern, och det står faktiskt att hon flyttar till Amerika 1892 (jag var ju tidigare inte säker på att det skulle stå, eftersom du alltid skrev att hon hälsade på, men det står som en utflyttning). Vi vet ju  att modern avlider 1905 på denna sidan Atlanten. Jag vet ju dock inte när hon återvänder, eftersom det inte framgår av hfl jag har tillgänglig (tillägg: men hon är ju enligt tidigare uppgifter från Sveriges befolkning 1900 tillbaka i Sverige 1900).  
 
Prästen har även 1892 blandat ihop sina olika delar i utflyttningsboken, så Tekla Natalia Johansson finns med både som 1892:13, på sidan 82, och på sidan 193 (struken 1892:21).
 
Detta leder inte särskilt långt mot var Ida Alexandra befann sig 1889-1896, men det ger dels nya ledtrådar om NÄR du ska söka hennes utvandring - och det intressanta faktum att hon gifter sig i augusti 1889 visar ju att de kanske har känt varandra redan i samband med emigrationen ..., dels visar det övriga hjälpare på forumet att du har mer information än vad som framgår i efterlysningen  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-11-23 12:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna