ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skog, Anna Charlotta *1861 Östra Skrukeby. Utvandrad  (läst 1302 gånger)

2008-12-19, 02:00
läst 1302 gånger

Utloggad Niclas Carlenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2009-04-10, 20:29
    • Visa profil
Min farfars farbror var den berömde och skicklige sedelförfalskaren Johan Alfred Skog, som emigrerade till USA och förfalskade sedlar (även) där. Han dog av en kula i skallen när polisen till sist fick tag på honom. Honom har det skrivits en del om. I en bok om honom står det att hans syster (min farfars faster) också emigrerade till USA och bildade familj där. Jag vet att Johan Alfred bara hade två systrar (samt några bröder), och en av systrarna hade familj i Sverige. Systern som emigrerade till USA måste därför vara Anna Charlotta Skog, som föddes 1861-12-15 i Östra Skrukeby församling i Östergötland.
 
Jag har släktforskat en hel del i Sverige men har ingen aning om hur jag kan spåra vad som hände med Anna Charlotta i USA. Kan någon hjälpa till? Jag vill inte köpa EMIBAS eller Emigranten Populär för att göra en enda sökning.
 
Och när man sedan vet vilken båt hon åkte med och vart hon skulle, går det att hitta om hon gifte sig och fick barn och eventuellt komma vidare till nu levande ättlingar? Hur går man tillväga?
 
All hjälp emottages tacksamt!

2008-12-19, 09:02
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo hon emigrerade enligt Emibas:
Post 127157
 
Karlsdotter Skog, Anna Charlotta
Dotter (ogift kvinna)
 
f. 15/12 1861 i Östra Skrukeby, Östergötlands län (Östergötland)
 
Utvandrad 9/4 1886
från Fjerdingstad Västergård, Östra Skrukeby, Östergötlands län (Östergötland)
till Nordamerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 23
 
Emibas emigrationsakt: Östra Skrukeby E 1886 002
 
Lämnarfrån Göteborg (Emihamn):
Efternamn:   SKOG
Förnamn:     ANNA CHARLOTTE
Ålder:       25            Kön: K
Född: 1860/1861
Församling:  Ö SKRUKEBY    Län: E
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1886 04 23
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     28:394:362
 
Hon kommer fram 10 maj 1896 med s/s Alaska till New York.
 
Sedan gifter hon sig säkert och då blir det svårt, nästa census är 1900 och där finns flera Anna, födda dec 1861 och med immigrationsår 1886. Vart tog brodern vägen?
 
(Meddelandet ändrat av izla den 19 december, 2008)

2008-12-21, 00:24
Svar #2

Utloggad Niclas Carlenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2009-04-10, 20:29
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen!
 
Jag hittade nu mer info om Johan Alfreds syster (ur Johan Alfred Skog - Skrukebypojken med världsrykte, skriven av Erik Carlegrim och utgiven av Östra Skrukeby Hembygdsförening):
 
Hon var gift med en svensk arbetare och bodde i en liten stad i närheten av Chicago.
 
Du (Chris) skrev först En heter Anna C Carlson, gift med Peter och boende i Marquette, Michigan. Men man kan inte säga alls att det skulle vara rätt person men raderade sedan den biten. Det skulle kunna stämma. Peter Carlson låter ju svenskt. Marquette ligger ca 50 mil från Chicago, och det är kanske i närheten med amerikanska mått mätt. Staden är väl också ganska liten i USA.
 
Johan Alfred (som då kallade sig Brown i efternamn) etablerade sig efter en tid som fotograf i Moline. Moline ligger närmare Chicago (ca 25 mil), men jag fick inte intrycket att Johan Alfred och Anna Charlotta bodde i samma stad.
 
För att vara i närheten av Chicago, bör väl Anna Charlottas boendeort ligga i första hand i Illinois, Michigan eller Wisconsin.
 
Är Anna C Carlson den enda Anna född 1861-12 med immigrationsår 1886 med svenskt efternamn, gift med man med svenskt förnamn och boende i närheten av Chicago? Eller finns det fler Anna som stämmer in på dessa kriterier?
 
Om det nu är denna Anna, går det att gå vidare och se om de fick barn o s v?

2008-12-21, 07:05
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anledningen till att jag suddade Anna C i Marquette är att hennes far finns med längre ned på sidan, han heter Otto Bryngelson - alltså inte rätt person. Immigrationsåren kan vara väldigt vaga, olika i varje census, så de är inget säkert kriterium. I census 1900 finns födelsemånad med, så fär är det bäst att söka.
Jag har letat efter henne i Illinois Marriages före 1900, men ingen tur.
Det finns en annan Anna i Illinois som är gift med Gustav Carlson, han immigrerade 1885 och hon 1886. Gifta 14 år, barn: George (f april 1887), Oscar (f mars 1889) och Elida (f aug 1893). De bor i Elmhurst Village, Dupage. Gustav är section foreman på järnvägen.
Det finns också en Anna Carlson i Minneapolis som immigrerat 1886.

2008-12-31, 20:35
Svar #4

Utloggad Niclas Carlenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2009-04-10, 20:29
    • Visa profil
Jag hittade nu lite mer information. I Gustaf Lidbergs bok Detektivchefens berättelser (utgiven på Albert Bonniers förlag år 1918) står det på sid 51:
 
Vi lyckades uppspana en svåger till förfalskaren, gift med en syster till honom, en banarbetare G. A. Andersson, som bodde i förstaden Elmhurst, ett gott stycke från Chicago. Han var anställd som förman vid North Westerns järnväg...
 
Denna information stämmer med Chris information vad gäller familjen med Gustav Carlson - utom vad gäller just efternamnet Carlson/Andersson. I både Chris information och i Detektivchefens berättelser är det alltså en från Sverige immigrerad Anna som bor i Elmhurst och är gift med en G. (Gustav) som är förman på järnvägen.
 
Finns det någon risk att det handlar om två olika personer? Finns Annas födelsemånad 1861-12 med där du (Chris) hittade informationen om Gustav och barnen?
 
Det skulle kanske kunna vara så att efternamnet Andersson i Detektivchefens berättelser var felaktigt - antingen som ett misstag av författaren eller för att inte röja hans identitet? (När boken gavs ut 1918, är det mycket möjligt att han levde.)  
 
Eller finns det fler från Sverige 1886 immigrerade Anna i Elmhurst i census 1900, som var gifta med en G. A. - kanske med Andersson som efternamn, där maken arbetade som förman vid järnvägen?
 
Om vi eventuellt kan dra slutsatsen (eller åtminstone inte förkasta hypotesen) att det handlar om rätt (samma) Anna och Gustav, är det då möjligt att vidare spåra barnen George, Oscar och Elida ifall de i sin tur gifte sig och fick barn och till sist komma fram till nutid för att kontakta efterlevande (i USA) och se om de kan bekräfta vårt släktskap? Ifall släktskapet stämmer, bör de efterlevande känna till det, eftersom Johan Alfred Skog var så pass känd.
 
(Meddelandet ändrat av Nixie den 31 december, 2008)

2009-01-01, 09:44
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hon är född december 1861 enlig census 1900. Gustav i sept 1860, George i april 1887, Oscar mars 1889, Eleda aug 1893.
 
De har ju vanliga namn så det kan bli svår att spåra dem. 1910 kan jag inte hitta dem i Dupage County.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna