ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson Edvard & Anders bröder fr Trönninge till USA ?  (läst 994 gånger)

2008-07-30, 18:42
läst 994 gånger

Utloggad Lena Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 14:38
    • Visa profil
    • Lenanilsson45@hotmail.com
Hej
Har två bröder som jag söker upplyningar om
1. Det är Edvard Persson född 31 juli 1878 i Trönninge i Halland.
Har kunnat följa honom fram till 1897, i Trönninge, sedan försvinner han. Dyker upp igen i Trönninges förs.bok 1911, där han gör en utflykt till Malmö. Avlider 8 maj 1927 i Trönninge. Är nästan söker på att han under den försvunna tiden (1897 - 1911) åker till Chicago Amerika. Noteringar finns att så skulle vara fallet. Han var tegelbruksarbetare.
2. Anders Persson (bror till Edvard)född 18 januari 1885 i Trönninge. 1905 flyttade han från Trönninge till Harplinge, sedan försvinner också han .Anteckningar i församlingsboken säger att han åkte till Amerika (Chicago) Det har kommit hälsningar och foton på honom och två av hans tre barn. De är födda i Amerika. Anders arbetade som murare i Sverige. Har en adress i Chicago: 914 Cornelia Avenue där han bodde 1922. Adressen finns fortfarande. Har också namnet på fotografen i Chicago: Radium Studio 847 Belmont avenue Near Clark.
Har sökt i Emigranten Populär 2006 och i Ancestrys register utan att finna något. Finns det någon som kan hjälpa mig. Tycker det är svårt att hitta i Ancestrys register
Mycket tacksam
Lena Nilsson}}
Lena N.

2008-07-30, 23:25
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det finns ett World War I Draft Registration Card från år 1918 för Andrew Pearson, 909 Addison, Chicago, född 18/1 1885 i Sverige, men om det handlar om Anders Persson från Trönninge så har han bytt arbete, han är slaktare. Närmast anhörig är hustrun Augusta Pearson.
 
Andrew Pearson hade enligt 1920 års census 3 barn, 9, 6 och 3 år gamla, och det anges att han kom till USA 1905, men eftersom han var slaktare och Anders Persson var murare är det kanske lite osäkert om det verkligen är rätt person, fast födelsedatumet stämmer.
Bengt Johansson

2008-07-31, 08:30
Svar #2

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Om ovanstående är rätt Anders finns han som slaktare i 1930 års census. Där är han frånskild och bor som lodger i svenskdelen av Chicago - North Clark Street.

2008-07-31, 09:04
Svar #3

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Anders Perssons fru Augusta har enligt 1930 US Federal Census Illinois, Cook, Chicago gift om sig med John Carlberg f ca 1895 och de bor med de tre barnen. De två äldsta, pojkar, arbetar medan den yngsta, en flicka, är i skolan.
 
De bor granne med en Oscar Pearson, 40 år gammal, gift med Hulda, 28. De har två pojkar.
 
Är det rätt Anders?

2008-07-31, 09:23
Svar #4

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Mer om den Anders som finns i 1920 års census. Hos Andrew och Augusta bor även en liten flicka, född 31 maj 1917. Hon heter Theresa och uppges vara syster- eller brorsdotter till Andrew. Hon hette Mac Minn i efternamn och enligt SSDI dog hon 1979. Har du någon kännedom om denna person?

2008-07-31, 22:49
Svar #5

Utloggad Lena Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 14:38
    • Visa profil
    • Lenanilsson45@hotmail.com
Tack till Bengt o Karin för snabba svar.
 
Vet ju inte med säkerhet om det är min Andrew Pearson. Mycket tyder dock på det. Han hade tre barn, två pojkar o en flicka. Pojkarna har vi på foto. Åldern stämmer bra och den äldste heter Gustav. Nu saknar jag bara för tillfället uppgifter om brodern Edvard. Se inlägg 30 juli 2008.
Är också tacksam för tips hur man söker/tar kontakt med de amerikanska registren/myndigheterna. Är en ganska ny släktforskare.  
Lena N
Lena N.

2008-08-01, 07:12
Svar #6

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Lena, om du har ancestry, gör så här:
 
Strunta i första rutan där det står om att göra ett släktträd. Gå ner ett steg och fyll i sökrutan. Det spelar ingen roll om du använder stora eller amå bokstäver. Skriv in Andrew på förnamn och Pearson på efternamn samt födelseårtalet 1885 och skrolla fram Sweden. Tryck på search
 
Den första posten är från census 1930 och Andrew Pearson. Där kan du hitta honom som skild.
 
Lite längre ner finns han med hustru Augusta i 1920 års census. Ta fram den bilden. image och du finner familjen i Chicago. Där ser du namnen på barnen och då förstärks känslan av att Bengt hittat rätt person i WWI Draft reg card.
 
Jag har ett minne av att sett ancestry på svenska, men jag använder det på engelska eftersom jag har vant mig vid terminologin.
 
Jag har gått in på www.ancestry.se och testat. När jag förfinade mitt sökande fick jag fram samma som på engelska, fast själva dokumenten var inte svenska förstås, utan bara anvisningarna.
 
(Meddelandet ändrat av kaek den 01 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna