ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: O.Eriksson Vemdalen utvandrade 1844-1850, K.Jonsdotter Lagerqvist Hedeviken utvandrade 1888  (läst 1185 gånger)

2005-12-07, 01:05
läst 1185 gånger

Urzula Erixon

Hej,  
Jag har två förfrågningar...  
1) Söker efter en förfader som hette Olof Eriksson och var född 1824 i Vemdalen, föräldrar var Erik Olofsson f 1790 och Ingeborg Persdotter f 1796, från gården Sörhögen (Söderhögen). Olof skall ha emigrerat till Amerika och ar omnämnd i ett Amerika brev daterat 1850 och då var han i New York. innan han åkte gjorde han Chierstin Svensdotter f 1818 med barn och hon födde sonen Sven Olofsson Svedlund Kejsaren f 1845. Olof kan alltså ha åkt någon gång från slutet av 1844 till 1850. Han skall enl Boken om Vemdalen ha arbetat m guld samt haft eget skepp...sen skall han ha försvunnit..troligen mördad står det i boken.  
Är det någon som vet något??  
 
2) Söker efter pigan Karin Jonsdotter Lagerqvist bördig från Dalby i Värmland, född 1855.  
(Far Jonas Lagerqvist f 1797, mor Brita Jonsdotter f 1814) Flyttade till Hedeviken 31 Dec 1870 och fick där en utomäktenskaplig son med bonden Erik Jonsson 1836-1917 från Knektgården i Hedeviken.  
Sonen Johan Eriksson f 1880 var min farfars far.  
Karin utvandrade till Amerika i mars 1888 (utan sonen)..vad blev det av henne?  
Tror att det skall finnas ättlingar någonstans i USA efter henne, men var????
 
Jag hittar inte någon av dessa två i några emigrantrullor och hade ej heller någon tur med Ancestry.com  
Tack på förhand  
Urzula

2008-03-02, 20:57
Svar #1

Utloggad Björn Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-03-02, 20:57
    • Visa profil
Jag vet inte om det här är till någon hjälp, men Karin Lagerqvist ska ha utvandrat 1888-03-29 tillsammans med Kerstin Olofsdotter (f. 1818-04-18 i Långå) från Gnugges på sörsidan i Viken. Den senare flyttade då, sedan hon blivit änka, till sin son Per Persson Grubb och hans familj i Holmes City, Minnesota. Kanhända är det där man ska börja letandet efter Karin Lagerqvist? Om Karin Slutade sina dagar i Holmes City kan hon eventuellt tänkas vara begravd på Union Cemetery i nämnda stad, där en del Vikare bör kunna vara begravda. Säkert är i alla fall att Per Persson Grubb begravdes där i september 1933.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna