ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nisser  (läst 269 gånger)

2008-06-17, 11:24
läst 269 gånger

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Jag behöver hjälp!
Gustaf Robert Nisser, f 1858-09-15 (okänt var) utv. 1882-07-17 från Maria Magdalena förs.i Stockholm till Amerika.
Kan någon hjälpa mej med uppgift om när han anlände till Amerika och till vilken hamn han kom. Givetvis är jag intresserad av var han blev bosatt.
Mvh Birgitta

2008-06-18, 00:04
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej Birgitta!
 
En Gustaf Nisser bor enligt cencus 1920 i York City Ward 4, York, Nebraska. Han är änkling och ska vara född omkring 1862 i Sverige  
 
I cencus 1910 bor han tillsammans med sin fru Alfva som är lika gammal som han är dvs 50 år båda två.Helen Peterson 16 år och boarder bor också där  
 
I cencus 1900 så bor dottern Gertrude 18 år och född i Sverige.fortfarande hemma. Tillsammans med dem bor även Gustafs svärmor som jag tyvärr inte kan läsa namnet på och så Helen Peterson 6 år och styvsonen Carl Swanson 23 född i Sverige.
 
MVH Kerstin

2008-06-18, 07:51
Svar #2

Kerstin Thölix

Enligt cencus 1930 så bor Gr Nisser fortfarande i York men då är namnet transkriberat till Wiser.
 
Nebraska state cencus 1885
Name G R Nisser
Cencus date 4 juni 1885
Cencus Location York City, York, Nebraska
Locality Midway Borough
Birth location Sweden
Age 26
Enumerator W S Blackburn
Enum district# 794
Page 10
 
Det finns även A S Nisser och G A E Nisser båda födda i Sverige med där.
 
Dottern Gertrude finns som roomer i Lincoln Ward 3, Lancaster, Nebraska i cencus 1900 så hon finns med på 2 ställen i det årets cencus.
 
MVH Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna