ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsson, Johan P *1872 Fårö - Ankom New York 1888  (läst 284 gånger)

2009-02-02, 21:48
läst 284 gånger

Utloggad Jan Attersved

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-03-22, 16:11
    • Visa profil
Hej  
Jag söker min morfars bror Johan Petter (Leonard) Nilsson f. 1872-01-27, Fårö som 16 år gammal reste till Amerika. Med sig hade han en kamrat Niclas Petter Norman f. 1871-11-05, Fårö.  
Jag har funnit att de anlände med skeppet Republic (White Star) till New York den 11 juni 1888 (microfilm serial M 237, microfilm roll M 237521 och listnr 788 (line 41 resp line 6).(Johan P Nelson uppskattad födelseår 1869 och Nicholas Norman f. 1872).  
Enligt muntlig uppgift skrev han några brev hem men hördes sedan aldrig av. Inte heller Niklas har avhörts vad jag vet.
Eventuellt hade de sällskap av en tredje Fåröbo, Niklas Jakob Brobeck f.1864-01-01 som utvandrade från Fårö samma dag men dock återvände till Fårö 1893, gifte sig och ändrade efternamnet till Broström.
Någonstans bör de väl ha tagit vägen, fått jobb och registrerats.
 
Tacksam för hjälp att finna Johan eller Petter som han kallades
 
Jan Attersved

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna