ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mönstring till andra världskriget  (läst 505 gånger)

2008-05-17, 19:43
läst 505 gånger

Utloggad Margareta Ålander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2020-07-20, 21:21
    • Visa profil
När jag söker efter min morfar som utvandrade till USA 1923 hittar jag mycket få uppgifter, men enligt Ancestry så mönstrade han 1942 i fjärde rundan (old mans draft) till WWII. Innebär detta att han hade amerikanskt medborgarskap eller mönstrades även utlänningar??
 
Tacksam för all hjälp
 
Hälsningar Margareta

2008-05-17, 20:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Även utlänningar kan bli drafted eller bli stamanställda. Men jag tror att de måste svära trohetseden till USA. Han kan alltså varit medborgare eller åtminstone skrivt Declaration of intent dvs avsagt sig trohet mot Sverige och visat sin avsikt att bli amerikansk medborgare.

2008-05-17, 21:26
Svar #2

Utloggad Margareta Ålander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2020-07-20, 21:21
    • Visa profil
Vi kommer att resa till USA under hösten,kan man spåra declaration of intent? Finns de i militärarkiven eller i domstolarnas arkiv?

2008-05-17, 22:22
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
De finns till en del i alla fall på domstolar men det är oerhört svårt att hitta dem. Jag vet faktiskt inte hur man ska börja, annat än om du kan hitta passagerarmanifestet när han kom till USA så kan det finns inskrivet ett nummer på hans namn där. Det kan ge första ledtråden, det anger medborgarskap om han fått det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna