ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsson Gertrud Axelina *1892 fr Valbo 1911  (läst 492 gånger)

2008-11-07, 10:43
läst 492 gånger

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
Min farmors moster Gertrud Axelina Karlsson f. 1892-04-15 i Valbo (X), emigrerade från Valbo 1911-07-12 till Ashland, Wi, USA enligt CD emigranten poulär.
Hon var dotter till Carl Axel Carlsson och Maria Katrina Boman i Mackmyra, Valbo (X).
Jag söker nu mer information om hennes vidare liv...allt av intresse.
 
Mvh
Carina

2008-11-07, 12:55
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Carina, har du uttömt svenska källor som kan ge ledtrådar till ev. nytt efternamn vid giftermål och bostadsort? Jag tipsar alltid om bouppteckningar efter en emigrants föräldrar, och andra i släktkretsen där emigranten går in som arvinge dvs. syskon och föräldrars syskon som avlider barnlösa.  
 
Även om man idag inte vet att någon kan ha känt till uppgifter om henne, så kan det mycket väl stå något där, och hon var ju bara 19 när hon emigrerade så föräldrarna var kanske i livet då?
 
Hälsningar,  
Eva
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 07 november, 2008)

2008-11-07, 15:37
Svar #2

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Eva!
Tack för tipset;jag inte letat efter någon bouppteckning, men det var ett bra förslag så det ska jag testa.
Kanske någon ändå hittar något om henne under tiden...
Mvh
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna