ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berntsdotter Britta *1826 i Ås utv 1889 till DeKalb Illinois  (läst 1429 gånger)

2008-03-01, 23:17
läst 1429 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Min morfars mormor Britta Berntsdotter född 1826-06-04 (eller dag 7) i Ås Halland och hennes yngsta dotter Anna Britta Olausdotter Nätt född i Veddige 1868-12-20 utvandrade till USA 1889. De hade då biljett till De Kalb i USA. En sonson till Britta Berntsdotter utvandrade också till DeKalb och levde där 1940 då han skrev brev hem till Sverige. Han hade då adress: 820 North 11 st DeKalb U.S.A.  
 
Vad jag undrar är hur jag efter många års letande via internet inte kunnat få svar på vad som hände Britta och hennes dotter efter resan till USA. Det är ju troligt att Anna B Natt 20 år som dottern nämndes vid resan gifte sig i USA och fick barn. Modern har förmodligen avlidit kanske omkring 1900.
 
Hur skall jag gå vidare för att få vetskap om deras vidare öden i De Kalb

2008-03-02, 05:23
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I passagerarlistan när de kommer till New York 1 dec 1889 står det att de ska till Dakota. Det ska även de som står närmast i listan, Ann H Carlson, A Larson och Marit A Mars. Det är ofta dessa uppgifter inte stämmer. Modern heter här Brita Natt.

2008-03-02, 10:57
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
För ett år sedan diskuterades de här, Anbytarforum » Länder » USA » Spårlöst försvunna USA-emigranter » Nätt och Berntsdotter med bl.a. tipset att modern tidigare hittats i de svenskamerikanska kyrkböckerna från Dekalb. Gick du vidare på de uppgifterna?
 
Att kontrollera uppgiften i Växjö kan ge årtalet för när hon fanns i kyrkböckerna i Dekalb samt även uppgift om när hon dog. Även andra av släktingarna kan ju finnas där.
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 02 mars, 2008)

2008-03-02, 12:16
Svar #3

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Eva. Jag vet att modern fanns i DeKalb tillhörande kyrkan där men det har inte gett mig svar på vad som hände sedan. Jag har ingen möjlighet att åka till Växjö. Hur gör jag då? Tips? I Växjö följdes väl inte upp deras vidare öden i USA utan de hamnade förmodar jag i kyrkböcker där de bodde. Dessutom hoppas jag kunna hitta några nu levande ättlingar till dem i USA. Det är inte helt lätt.

2008-03-02, 13:16
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Solveig, det går att fråga Svenska Emigrantinstitutet per e-post, men de tar betalt för det. Informationen i kyrkböckerna kan dock vara tillräckligt intressant för det, det vet man ju aldrig i förväg. Det kan stå när hon dör, det kan stå uppgifter om hennes dotter osv. Allt finns ju inte på Internet (gratis eller mot att någon slår upp det i något de betalar för).  
 
Däremot har du haft tur, eftersom bara 25-30 % gick med i en kyrka och kan hittas den vägen. Jag har personligen fått bra uppgifter från de svenskamerikanska kyrkböckerna just för att det står vad döttrarna gifter sig och ibland vart barnen flyttar. Eftersom den amerikanska folkbokföringen endast består av uppgifter vart tionde år med åldersuppgift eller födelseår som inte alltid stämmer, så är kompletterande material bra.
 
Vad uppgiften i alla fall visar är 1) hon kom fram till Dekalb, 2) hon kallar sig Bernhardsdotter Olson. Det är ju värdefulla uppgifter för de som ska söka henne åt dig. Vi vet dock inte när hon bodde där, eftersom det inte framgår av registret, däremot av originalboken i Växjö.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-02, 14:25
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Solveig, av uppgiften att hon kallas Olson kan man kanske också dra slutsatsen att hon bor med något barn som heter Olsson efter faderns Olaus - Brittas man hette ju Olaus Johansson Nätt så enligt svensk namnpraxis skulle inte hon själv kallas Olson. Men om ett barn heter Olson och hon bor med barnet så är det ju den amerikanska slutsatsen att en mor heter som sitt barn ...  
 
Vilka barn har emigrerat mer är den dotter hon reser med?
 
Hälsningar,
Eva
 
 
PS. Jag läser nu om ditt svar till mig förra året och ditt svar ovan och jag undrar om du missförstår vad uppgiften om Britta i kyrkan i Dekalb är för något - det är inte från emigrationen utan från hennes liv i USA - alltså precis det du frågar om. Det handlar inte om att man i Växjö följde upp emigranterna i emigrantregistret, utan det är från registret över personer som efter emigrationen aktivt gått in som medlemmar i en svenskamerikansk kyrka i USA. Dessa kyrkböcker har filmats och finns i Växjö. Delar av kyrkböckerna har registrerats till ett dataregister, de som är medlemmar, sedan finns även t.ex. begravda på kyrkans kyrkogård i dödboken även om de inte var medlemmar i kyrkan.  
 
I Växjö finns även andra resurser datoriserade som bara finns där, t.ex. dödnotiser ur svenskamerikanska tidningar.
 
(Meddelandet ändrat av edah den 02 mars, 2008)

2008-03-03, 11:39
Svar #6

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Kan man göra besök i Växjö och själv få söka efter uppgifter där så kan det vara värt en resa dit i sommar under semestern kanske.  
 
Jag har även fått ett tips efter svar på ett amerikanskt anbytarforum på en adress i USA dit man kan skriva och ställa frågor. Skall även testa detta.

2008-03-03, 14:32
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Du kan forska i Växjö, du kan gå in och titta på deras hemsida så får tud öppettider med mera.Behöver man hjälp så tror jag det just nu är begränsat öppethållande,men det framgår på sajten. Avgifter med mera framgår även.
 
http://www.utvandrarnashus.se/

2008-03-04, 21:38
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
1900 års census tar i Illinois, county DeKalb, De Kalb (Enumeration District No 4, Sheet No 2B) upp en familj som man kanske kan fundera lite över. Efternamnet är inte helt lättläst, och det har indexerats som Larenam, men det är tveksamt om det verkligen är rätt läst.
Hans Larenam(?), född maj 1858 i Tyskland, till USA 1887. Farmer.
hustru Anna, född nov 1867 i Sverige, till USA 1890.
dotter Bessie, född juni 1900 (men samtidigt anges åldern till 11 månader, så någon av uppgifterna måste vara fel) i Illinois.
dotter Mary, född feb 1893 i Illinois.
son Carl, född jan 1895 i Illinois.
svärmor Brede Olsen, änka, född juni 1826 i Sverige, till USA 1890.
Hans och Anna har varit gifta i 8 år. Anna har fött 3 barn. Svärmodern Brede Olsen har fött 1 barn.
Vissa uppgifter stämmer ju inte, som att Anna anges vara född nov. 1867.
 
Efternamnet i 1900 års census hade alltså indexerats som Larenam, men det är osäkert om det verkligen står så. Det skulle istället kunna stå Lorenson eller Lorensen, vilket stämmer bättre med anteckningen i 1910 års census, Illinois, county DeKalb, Cortland (Enumeration District No 16, Sheet No 6A):
Hans Lorenson, 51, född i Tyskland, till USA 1885. Farmer.
hustru Annie, 42, född i Sverige, till USA 1888.
son Elmer C, 15, född i Illinois.
son Clarence, 5, född i Illinois.
son Harry A, 2, född i Illinois.
svärmor Mrs Berthe Oleson, 83, född i Sverige, till USA 1888.
Hans och Annie har varit gifta i 20 år. Annie har fött 6 barn, av vilka 5 lever vid 1910 års census.
Det anges nu att svärmodern har fött 9 barn, av vilka 4 lever.
 
Illinois Death Certificates, 1916-1950, tar upp en kvinna som skulle kunna vara Anna/Annie: Anna B Lorensen, county De Kalb, död 1949-06-25. Angiven ålder 80 år. (Och här stämmer åldersangivelsen med antagandet att det skulle handla om Anna Britta Olausdotter.)
 
När det gäller sonen Carl / Elmer C finns det ett World War II Draft Registration Card från år 1942 för Carl Elmer Lorensen, Sonoma, Californien, född 16 januari 1895 i Dekalb, Illinois. Det bör handla om den här mannen från California Death Index, 1940-1997:
Name: Carl E Lorensen  
Social Security #: 550224635  
Sex: MALE  
Birth Date: 16 Jan 1895  
Birthplace: Illinois  
Death Date: 3 Sep 1973  
Death Place: Sonoma
Bengt Johansson

2008-03-09, 21:53
Svar #9

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Bengt.  
 
Jag såg inte ditt inlägg förrän idag. Tack för ett omfattande svar.  
 
Det är mycket svårt med alla namn som blev förändrade och förvanskade i USA. Britta och hennes dotter Anna kom ju till USA 1888. Så långt stämmer det. Men kan förnamnet Anna bli Annie? Kanske. Det är också möjligt att Britta Berntsdotter som ju var gift i Sverige med Olaus Nätt kan ha fått förenklat sitt efternamn till Berthe Olsson. Hon kan som svärmor i USA dock inte fött något barn där då hon var 68 år vid ankomsten och änka när hon kom dit med dottern Anna B som då var 20 år 1888. Anna är min morfars mors syster) född 1868-12-20.  
 
7 barn hade modern Britta, (inte 9) alla födda i Sverige. En son till Britta (bror till Anna B - August Olausson utvandrade också till De Kalb, om honom vet jag att han är född 1863 i Veddige Halland och dog i De Kalb 1942. En kusin till Anna B hade också utvandrat till de Kalb och skrev hem till Sverige ett brev 1940 cirka där han kallade sig då Fålsens August, lite rörande att han hade sin identitet kvar i Sverige efter alla år och var född i något som heter Fålsetorpet i Veddige i Halland, därav Fålsens August.  
 
Jag förkastar inte dina uppgifter utan tar tacksamt emot alla slags uppgifter och skall även skriva till en adress jag fått tips om i USA för att se om det går att få fram fler uppgifter.  
 
I nästan 10 år sökte jag efter min makes farmors bror som försvann till USA i början av 1900-talet och hans namn hade ändrats där men slutligen gav sökandet lön för mödan och vi fick kontakt med ett barnbarn till honom som vi haft mailkontakt med bytt foton med osv, så skam den som ger sig.

2018-04-15, 21:49
Svar #10

Utloggad Kai Eskildsen Møller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-08-28, 15:21
    • Visa profil
    • Sønderjyske Sider
Hej Britta
Hans Lorenson hed oprindelig Hans Lorenzen. Han er født den 30. maj 1858 i Kragelund Mark i Bov Sogn i Danmark. Området var under tysk herredømme efter krigen 1864 til folkeafstemningen i 1920 og tilhører igen Danmark
Han døbtes i Bov Kirke den 13. juni 1858.
Hans udvandrede til Illinois i USA i 1882. Andre steder er nævnt 1885 og 1887.
I 1900 er familien nævnt i DeKalb township, der også nævner at hans svigermor Bertha (Brede) bor sammen med dem.
I 1910 bor de i Cortland township, DeKalb Amt. Her nævnes det at svigermoderen Bertha har født 9 børn, hvoraf 4 stadig er i live.
Familien bor på DeKalb Maple Park Road, som er skillelinien mellem DeKalb Amt og Kane Amt.
I 1920 bor familien i Virgil, Kane Amt. Her nævnes svigermoder Bertha ikke længere.

Han bliver gift i 1892 med Anna Brita Oleson (Olausdotter) - Nogle steder er hun nævnt som Annie.
De får 5 børn:
Mary Lorenzon født 1. februar 1893
Carl Elmer Lorensen født 4. december 1894 - død 3. september 1973 i Santa Rosa, Sonoma i Californien.
Bessie Lorenson født den 1. juni 1900
Clarence H. Lorenson født i februar 1905 - død 1 marts 1984 i DeKalb, Illinois.
Henry (Harry) A. Lorenzon født omkring 1908.

Oplysningerne stammer fra fra Kirkebogen i Bov Sogn, - oplysningerne fra USA har jeg modtaget gennem Patricia Meyers i DeKalb som har undersøgt familien for mig.

På billedet ses Hans og Annie foran deres hus i Virgil. Billedet blev sendt til min farmor omkring 1920.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna