ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att hitta båtens namn  (läst 1890 gånger)

2005-11-17, 13:16
läst 1890 gånger

Alvar Stockhaus 5

Hur skall jag göra för att hitta vilken båt hon reste med?
Det gäller Brita Katarina Olsson (Hermansdotter).
Hon var född 1868-12-20 och reste första gången till N Amerika 1891-06-02.
När hon återvände sista gången 1947-04-23 hade hon (Carrie Olsson) amerikanskt medborgarskap. Hon dog 1964-05-03.

2005-11-17, 16:18
Svar #1

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej Alvar
 
Om du gör ett försök att hitta henne på ellisisland.org och skaffar gratis medlemskap så kan du få många uppgifter om henne den vägen inklusive båtens namn, jag tror också att man ibland även kan hitta bilder på båten.
 
Lycka till
 
Mvh
Suzanne

2005-11-17, 18:45
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Om hon är identisk med den Brita K Olsson, 22 år, från Attmar i Y län som lämnade Göteborg den 2 juni 1891 med destination North Branch, så leder Emihamns källkod 45:250:8277 fram till en uppgift i Göteborgs Poliskammares register om vilken båt hon lämnade Sverige med, och vilken biljettagent hon anlitade. Listorna är mikrofilmade.  
Med vänlig hälsning,
Britt Börjesson

2006-07-17, 10:23
Svar #3

karin nannsjö

I Norway Hertigate site finns skepp som förde emigranter norge-Liverpool-amerika? Har jag rätt?
Har hittat skepp 1891, men hittar ej deras passagerarlistor. Hur gör jag? Söker en person som utvandrade från skönsmon 1891 Kristoffer Ålander. Hittar honom ingenstans. Han och tre andra utvandrade från skönsmon.J F Lundström 38 år, J Olofsson 31 år, Erik Lundgren 31 år, KRISTOFFER var 32 år.Född17/12 1858.

2006-07-17, 11:32
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karin
 
De reste via Göteborg. I databasen Emihamn (Emigranten CD) finns 1891-07-07 Kristoffer Ålander, Erik Lindgren (??) 31 år, J Olofsson från Skönsmon, destination Muskegon. JF Lundström hittade jag inte.

2006-07-17, 12:16
Svar #5

karin nannsjö

fantastiskt att Du hittade personerna. Men hur kan jag hitta dem i USA, när jag inte vet vilken båt de åkte med? Jag har fått tips om båtar som gick från Norge via Liverpool till Amerika, men hittar ej deras passagerarlistor.

2006-07-17, 13:01
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Karin, för den hamn som fanns i New York 1891, Castle Garden, håller uppgifter från passagerarlistorna på att läggas ut på Internet, www.castlegarden.org i en gratisdatabas- det är dock inte säkert de steg i land där. Att hitta folk med hjälp av de tidiga passagerarlistorna är dock inte så lätt eftersom det inte krävdes att de lämande så mycket uppgifter. Biljetten var dock som Chris skriver ställd till en precis destination, i Michigan tror jag det ligger.
 
Har du sökt efter en uppgift om adress i t.ex. föräldrars bouppteckning?
 
Hälsningar,
Eva

2006-07-17, 13:09
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karin
 
Jag har letat lite i de amerikanska folkräkningarna och passagerarlistorna på Ancestry (databas) men inte funnit dem. Svårigheten är att de kan ha ändrat stavning och namn ganska ordentligt i USA. Ålander kan t ex vara både Alander och Olander där.

2006-07-17, 13:31
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karin  
 
I Nebraska, Cheyenne County, Potter district bor 1900 en familj Charles Olander. Födelsedata stämmer inte riktigt men han är född 1858 och hustrun Christine 1859. Sonen Charles H sägs vara född 1885. Mannen immigrerat 1871 men det stämmer inte med uppgiften att hustrun och sonen kom 1893 och att de varit gifta i 17 år. De har också dottern Astrid och har haft ett barn till.
1910 står helt andra uppgifter om immigration för samma familj, så man var osedvanligt slarviga i Nebraska.
Detta kanske kan vara din familj

2006-07-17, 19:24
Svar #9

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det är förmodligen fel familj. Uppgifterna i 1900 års census stämmer någorlunda med den här familjen från CD-skivan Emibas:
Karl August W Öllander, född 9/4 1858
Helena Kristina Öllander, född 28/11 1858
Karl Öllander, född 15/6 1885.
Familjen kom från Gotland och emigrerade 1893, men CD-skivan tar också upp Carl Gustaf W Öllander Olofsson med samma födelsedatum, som emigrerade 1880.
Bengt Johansson

2006-07-17, 20:05
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bengt
 
Jo, jag insåg detta nyss när jag hittade WWI record för sonen och det tydligt stod Gotland som födelseort! Har inte sett några andra som stämmer på frågan.

2006-07-17, 21:32
Svar #11

karin nannsjö

Tack för alla svar! Det är så här: Kristoffer Ålander utvandrade 1891 med sina medressenärer som jag nämnt tidigare. Hustrun stannade kvar med ett barn på Skönsmon. Katarina sofia Ålander fd. Holm fd.2/10 1859.Hon skrivs som :hustru Ålander. När hon fick ett utomäktenskapligt barn 1905, skrivs hon som enkan Ålander.Har sökt honom länge utan resultat, eftersom jag inte vet vilken båt de reste med från Liverpool. Från ISTG research Team har jag fått förslag på flera båtar som gick från Norge. Men jag vet inte hur jag skall få reda på dess passagerarlistor. Ex s/s Paris (2) Inman Line Liverpool New York 1891-07-15????

2006-07-17, 23:16
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karin
 
Det finns en sida som heter http://www.immigrantships.net/
 
Där har man transkriberat passagerarlistor, men det är långt ifrån alla. Lite jobbig att söka i, men måste gå igenom alla 8 volymerna.
Passagerarlistor finns på mikrofilm i USA, från de stora hamnarna men då måste man vara på plats och läsa dem. Jag har kollat de som fanns på Ancestry men inte funnit något som liknar hans namn (det kan vara hur konstigt skrivet som helst om man har otur).
Katarina Sofia Ålander Holm står som utvandrad 18930303 i Emibas med sonen Karl Berhard Kristoffersson, då kom hon alltså inte iväg? Hur var det med de andras hustrur? Man kan ju ibland finna en emigrant genom vänner etc, när de fått konstiga namn i registren.

2006-07-17, 23:25
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om man har Ancestry abonnemang kan man också söka på skepsslistorna från Castle Garden via Steve Morses hemsidor:
 
http://stevemorse.org/ellis/mm.htm?back=http://www.stevemorse.org/ellis/boat2.html&series=0&roll=572&frame=171&display=true&mode=castle

2006-07-18, 08:06
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eftersom både Ellis Island och Castle Garden är gratisdatabaser, så kan man söka i dem via Steve Morses sökmotorer utan att ha Ancestry-abonnemang. (www.stevemorse.org).  
 
Du bör inte bara koncentera dig på ankomsten till hamnen, de kan ha stigit av i andra hamnar än New Yorks, utan även leta andra släktingar, bouppteckningar etc.
 
Det finns som sagt flera organisationer som skriver av passagerarlistor, och de finns gratis att söka på nätet, några är  
 
http://www.theshipslist.com/  
 
http://www.immigrantships.net/  
 
där den senare är ISTG som du tydligen varit i kontakt med.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Det är ju inte säkert att deras namn i USA är en variant på Ålander, jag har en släkting som släppte sitt mer unika efternman som hade kunnat amerikaniserats och i stället amerikaniserade sitt patronymikon - som han inte haft i Sverige - Nelson ...

2006-07-18, 11:09
Svar #15

K. MacKie

Hej
 
Jag har en fråga ang fartygen. Flera av mina anfäder for till amerika i slutet på 1800-talet, anledningen till att dom for var troligtvis  att dom var Mormoner.
Jag har hört att Mormonerna ordnade egna båtar, man samlade ihop sina församlingsmeddlemar och for till England, och sedan till Amerika. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i det.
 
Tack  
K. MacKie
Key

2006-07-18, 19:08
Svar #16

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Hej Key,
 
Mormonernas tidigaste överlevnadsstrategi var missionerandet, framförallt i Europa. Det riktade sig - enligt dem själva - framförallt till de fattigaste i samhället. Mormonerna har också i olika omgångar aktivt sökt efter olika yrkesgrupper, som t ex pappersarbetare och tryckare för att kunna sköta det för missionen livsviktiga tryckeriet i Salt Lake City.
 
Något som säkert attraherade många var mormonkyrkans hjälpprogram för att underlätta emigrationen till Sion (dvs Utah). En fond, PEF (Permanent Emigration Fund), upprättades och många nyfrälsta mormonska emigranter fick hjälp av den; mellan 1,000 och 3,500 immigranter anlände varje år till Utahs dalar. Det var dock inte fråga om en gåva utan om ett lån, vilket var en kalldusch för många. Då federala ekonomiska sanktioner mot mormonerna infördes (pga av mormonernas lagar om månggifte) 1883 beslagtogs pengarna i emigrationsfonden. Ungefär vid samma tidpunkt uppmuntrade mormonerna inte längre immigrationen eftersom Utahs dalar började bli så överbefolkade att infödda unga mormoner hade svårt att finna ett ställe att slå sig ner på för att bilda egna familjer; många mormoner slog sig också ner i Arizona.
 
Det mormonska missionerandet i Skandinavien började ca 1850. Redan 1852 utvandrade så de första skandinaviska mormonerna (mest danskar). Från Skandinavien gick emigrationen vanligen till så att mormoner anslöt sig vartefter, tills man från en större hamn gemensamt tog ett större fartyg över Atlanten. Detta var ju precis som emigrationen vanligen gick till, bara med det undantaget att mormonerna försökte samla ihop stora grupper så att de inte åkte ensamma över Atlanten.
Orsaken till den gemensamma emigrationen var egentligen inte Atlantfärden utan den vidare färden till Utah: innan kust-till-kust järnvägen öppnade 1869 (med ett stickspår till Salt Lake City) så var färden mycket besvärlig. Jag kan som exempel ta en skånsk - mormonsk -  familj som 1862 emigrerade. Skåningarna samlades i Malmö, därifrån hjulångare till Köpenhamn och därefter fraktfartyg (segel) till Kiel. Från Kiel till Hamburg via tåg och i Hamburg embarkerade de segelskeppet Humboldt som tog dem över Atlanten (ca sex veckor), till New York. I New York tog de tåget till St. Joseph (vid Misssouri-floden) och därifrån ångare up för Missouri till Florence (numera North Omaha) i Nebraska. Från Florence utgick wagon trains som leddes av mormoner, bosatta i Utah, som flera gånger tidigare gjort färden. Färden med wagon train tog ca två månader och måste vara avklarad innan september månads utgång eftersom passen sedan riskerade att stängas av snön. Just den skånska familj jag undersökt avreste från Skåne 07 april och var framme i Utah 27 september; familjen hade fem barn varav det yngsta bara var tre månader vid avfärden!
 
När mormonerna samlade ihop sina stora grupper var de 300-500 personer - i exemplet ovan såväl svenskar som danskar och tyskar, och möjligen någon mera nationalitet - men de chartrade inte något eget fartyg (såvitt jag vet så skedde detta inte för i alla fall de skandinaviska mormonerna). De var dock naturligtvis en markant stor grupp ombord, vilket mycket väl kan ha gett upphov till tanken att de verkligen chartrade egna båtar.
Mormonerna själva räknar den stora migrationen västerut från 1847 till 1868. 1869 kunde man ta tåg och i början av 1880-talet slutade man att uppmuntra migrationen till Utah utan föredrog att (nyfrälsta) mormoner stannade i sina egna länder - eller stater om de redan befann sig i USA.
 
Intressant läsning:
http://www.cr.nps.gov/history/online_books/mopi/hrst.htm
http://www.xmission.com/~nelsonb/pioneer.htm
Wallace Stegner, The Gathering of Zion. The Story of the Mormon Trail. McGraw-Hill New York 1964
Robert Mullen, De sista dagars heliga. Mormonerna igår och idag. Aldus/Bonniers Stockholm 1972
 
Ingela

2006-07-19, 11:46
Svar #17

K. MacKie

Ingela
 
Tusen tack för ditt utförliga svar.
Det var mer än jag hade bett om!!  
Mycket intressant läsning.
 
trevlig sommar
K. MacKie
Key

2006-07-20, 02:03
Svar #18

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
 
Bara kul att få användning för sina kunskaper - det var ett projekt i en kurs jag läste (Livshistoria och minne, Museion, Göteborgs universitet) förra året.
 
Ingela

2008-01-22, 15:32
Svar #19

Utloggad Maria Åkerlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 21:09
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker namnet på fartyget som min släkting Hildur Augusta Pettersson åkte med från Göteborg till Liverpool den 19 september 1902. Finns det register och/eller passagerarlistor för fartygen som gick mellan Sverige och England vid den här tidpunkten? (Hildur fortsatte sedan 6 dagar senare, den 25:e, med S/S Commonwealth till Boston där hon anlände 3 oktober).
 
Hälsningar,
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna