ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Legionen/USA-emigrant död i Tyskland?  (läst 842 gånger)

2005-04-24, 19:22
läst 842 gånger

Matilda Karlsson

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett mysterium...  
Min mormorsfars bror Emil emigrerade till USA c:a 1905 (har inget exakt datum tyvärr). Enligt bouppteckningen efter hans föräldrar (bouppteckningen gjordes på 50-talet) är denne man enligt säkra uppgifter död i USA år 1908. Det finns också uppgifter på att han dött 1909 i Hancock, Michigan. (Han jobbade troligen i gruva, så stället kan mycket väl stämma)
 
Men det finns också ett brev från hans syster till deras föräldrar, där det står att föräldrarna ska gå till postkontoret eftersom pengar ska komma från Tyskland, och det hade varit mer pengar om Emil inte hade varit tvungen att gå till en dyr läkare. I brevet står det också att föräldrarna måste meddela posten att Emil använde sig av ett annat namn i legionen, så att de vet vem det är när pengarna kommer. I brevet skickades också med en gul lapp som de skulle skicka till Tyskland ifall pengarna inte kom fram. Den gula lappen har vi inte hittat någonstans, så antagligen är den ivägskickad, men vi vet inte om de fick några pengar, hur mycket och varifrån de i så fall kom.  
 
Brevet i fråga är troligen skickat kring år 1914, eftersom systern emigrerade 1914 (har inget bekräftat datum där heller, utan det är släktens uppgifter - det är möjligt att hon åkte över tidigare) och brevet är skrivet i Michigan, där hon bodde fram till sommaren/hösten 1915.
 
Min fråga är givetvis - vad är det för legion som betalar ut pengar vid dödsfall, och via Tyskland dessutom? Hur hittar man sådana uppgifter?
 
Om det är någon som vill försöka sig på en sökning så är personens namn Emil August Petäjävaara eller Pettäinen, född i Sattajärvi/Pajala 1882. Namnet som han enligt brevet ska ha använt sig av i legionen är Smertzy Johnson (möjligen Mertzy Johnson).

2005-04-24, 21:14
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kan det ha något med 1:a Världskriget att göra. Det kan ju inte vara t.ex. (franska) Främlingslegionen för Tyskland var ju i krig med bl.a. Frankrike just då. Bara som en möjlig uteslutning.
 
M.V.H. Steve

2005-04-25, 10:33
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Matilda,
 
Om du kontaktar Kathleen Atwood från resurssidan för Houghton county (Hancock) så kanske hon kan hjälpa dig att finna en dödsattest för Emil. Det vill ju vara intressant att se vad som står i den, vilket namn han använde i USA osv. Var det en gruvolycka var den säkert omnämnd i lokalpressen dessutom.
 
Steve, kanske gör du en logisk kullerbytta, om han dog 1908-1909 så gäller utbetalningen en tjänstgöring mycket tidigare, särskilt om han var flera år i USA före sin död. Kan det inte vara Främlingslegionen då i alla fall?

2005-04-25, 11:11
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jan jag måste ha läst fel, jag har 1914 och 1915 som d?dstidspunkt men det ska ju vara 1908-09.  
 
M.V.H. Steve

2005-04-25, 15:51
Svar #4

Matilda Karlsson

Tack för länktipset! Jag har mailat henne, får se om det ger något...
 
Jag har börjat fundera på om denna mystiska legion kan vara något annat än militär? Typ någon slags förening/försäkring? Fast varför skulle han då använda sig av ett annat namn?  
 
Har också funderat på Främlingslegionen, det verkar ju ganska rimligt, fast samtidigt känns steget från tornedalsk gruvarbetare i Michigan till yrkessoldat i en fransk superarm? inte helt naturligt. Men man vet ju aldrig.
 
Det är förresten möjligt att hans syster emigrerade tidigare än 1914, jag har ingen officiell information än. Så brevet kan ha skrivits vid tidpunkten för hans död, eller flera år senare. Vi har alltid tänkt att Emil dog i första världskriget och att hans dödsuppgifter berodde på att han hade gett upp sin gamla identitet 1908 eller 1909. Men även om han var med i Främlingslegionen kan han ju ha dött 1908-09. Då är det bara Tyskland som inte riktigt stämmer, men pengar var som helst ifrån kan ju ha betalats ut via Tyskland av någon anledning?

2005-04-25, 16:10
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns fler legioner, sök t.ex. på Google så hittar du the Royal Canadian Legion, det skulle inte heller förvåna mig om det finns något ordenssällskap eller förening som heter något med legion. Dessa trakter i USA är fulla med svenskar och finnar och tornedalingar, jag har själv flera emigranter dit. Många tornedalingar från svenska sidan går som finnar i USA. Det finns även en sida med en Finnish Volunteer Legion som hjälpte tyskarna i första världskriget, men det är efter 1915 (hemsidan anger att bataljonen deltog från 1915 - den fanns även i andra världskriget).
 
Jag hittar ingen Petä.../Pettä... på CD-Emigranten som passar, men det är vanligt att norrbottningar emigrerar över Norge och de saknas på cd:n men du kan söka dem själv på Internet via www.digitalarkivet.no
 
Du kan ju via kyrkböckerna söka fram de exakta emigrationsdatumen, om du vill ha dem (församlingsböckerna finns visst till 1930 hos SVAR medan flyttningsboken bara är tillgänglig till 1914 enligt www.nad.ra.se. Men böckerna finns ju på Landsarkivet i Härnösand.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna