ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var letar jag  (läst 581 gånger)

2005-07-04, 12:03
läst 581 gånger

Rigmor Andersson

Hej!  
Lewis Carlson född 1849-09-01 i Sverige men var.Död 1923-05-27 i Pilot Mound Iowa USA.Mycket Tacksam för hjälp. Såg på ett ställe att han skulle vara född i Hanebo X län men det stämmer inte.Går det att följa Lewis balåt.  
Mvh Rigmor

2005-07-04, 22:18
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Rigmor!
Att ställa samma fråga om igen gör i alla fall inte att han hittas  (du har frågat under Ulrika socken för att han skulle vara född där och du har frågat här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Födelseort okänd häromdagen). Liksom under . Du sprider ofta dina efterlysningar, lite grand i strid med ordningsreglerna ...
 
Vi kan väl först konstatera att han förmodligen inte hette Lewis eller Louis i Sverige eftersom det då var mycket ovanligt namn. Min gissning är Lars.
 
För det andra kan han ha emigrerat så tidigt att han varit barn och då fått pappas efternamn, så han behöver inte vara en Karls son.
 
Han kan ha emigrerat så tidigt att han inte finns i CD-Emigranten (före 1869).
 
Så det som går att göra att att följa honom bakifrån - och det är i USA från 1923 och bakåt.
 
Frågan är alltså hur du hittat uppgifterna om honom från början, hur vet du födelsedatum och dödsdatum? Finns det mer att hämta där? Är det säkert att födelsedatum stämmer? Jag har flera svenskamerikaner i släkten som blivit ett år äldre eller yngre, medan datum är rätt. När har det uppgivits?
 
Uppgifterna om födelseort sägs vara både Hanebo och Ulrika - i olika delar av landet, men båda var fel efter kontroll. Men varifrån kom uppgifterna?
 
I en census i USA står invandringsåret, inte i alla, men jag minns tyvärr inte vilken (och har inte Ancestry heller) - be någon kolla det, kanske samma person som gett dig de uppgifter du redan har.  
 
Vem gifte han sig med? Finns det barn? Finns det dödsrunor, obituaries efter honom, frun? Eftersom du är sparsam med upplysningar i dina efterlysning bombarderar jag dig med frågor i stället, du har kanske sökt de uppgiferna utan framgår, men skriv gärna det i så fall.
 
Det finns en möjlighet att han går att söka med födelsedatumet på den s.k. EMIBAS (materialet finns i Växjö och Karlstad i dag - kommer på cd i höst i samarbete mellan Släktforskarförbundet och Emigrantinsitutet) - men den är inte komplett för hela landet.
 
HAr du sökt i svenskamerikanska krykböcker? De finns registrerade i Växjö, där kan födelseförsamlingen stå.
 
Några söktips på vägen,
hälsningar,
Eva

2005-07-04, 23:30
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

För Eva och andra hjälpsamma på sajten, detta är familjen Carlson enligt Census 1880, detta är kopierat från www.familysearch.org
 
Lewis skulle även kunna föra tankarna till Ludvig.
 
Vi ser även att det finns barn födda i Illinois.
 
Household Record  1880 United States Census  
   
Search results |  Download  Previous Household    Next Household  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
  Household:
 
 Name  Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace  
 Lewis CARLSON   Self   M   Male   W   31   SWE   Farmer   SWE   SWE  
 Albertina CARLSON   Wife   M   Female   W   28   SWE   Keeping House   SWE   SWE  
 Seda CARLSON   Dau   S   Female   W   8   IL      SWE   SWE  
 Henry CARLSON   Son   S   Male   W   6   IL      SWE   SWE  
 Minnie CARLSON   Dau   S   Female   W   4   IL      SWE   SWE  
 Charles NELSON   Other   S   Male   W   20   SWE      SWE   SWE  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
  Census Place Tarkio, Page, Iowa  
  Family History Library Film   1254359  
  NA Film Number   T9-0359  
  Page Number   552D  
 
Med önskan om framgång i sökandet!
 
Bo N.

2005-07-05, 08:32
Svar #3

Rigmor Andersson

Hej Bo o Eva!
Lewis Carlsson född 1849-09-01 död 1849-09-01 i Pilot Mound Iowa USA var gift med min farmors mosters dotter som hette Calara Andersdotter född 1856-02-10 i Källunga Älvsborgs Län död 1948-09-11.De hade barnen Olivia född 1880-04-28 Mildred född 1882-06-09 Elsie Matilda född 1883 Lawrence född 1885 Emil född 1885 Reuben född 1886.Jag hade två tänkbar födelseplatser på Lewis det var Ulrika o Hanebo men därifrån kom han inte.Jag har haft kontakt med en man utanför Hanebo som hjälpt mig att kolla.
Mvh Rigmor

2005-07-05, 08:39
Svar #4

Rigmor Andersson

Hej!
Ett litet tillägg min mening är inte att utnyttja bara kanske få lite tips .Men efterlevande vet inget.
Mvh Rigmor

2005-07-05, 09:40
Svar #5

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Rigmor! Eftersom du har födelsedatum -och plats för Lewis hustru, så går det kanske att följa henne framåt i tiden till giftermålet och på så sätt hitta uppgifter om honom.
 
MVH Marie

2005-07-05, 09:51
Svar #6

Rigmor Andersson

Hej Marie!
Tusen tack så jättemycket för tipset.Det får jag testa.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna