ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pass - hur fick man det?  (läst 1032 gånger)

2004-01-02, 15:56
läst 1032 gånger

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Jag har mycket få i min släkt som har emigrerat till Amerika, men jag har under många års släktforskning funderat över min mormors mors resa till Amerika 1880. Hon hette Maria/Mia Carlström och var född i Gävle 1859-10-26. Hon reste som 20-åring ensam över till New York från Göteborg 13/8 1880.
 
Enligt vad min mormor berättade när hon levde bodde Mia Carlström hos släktningar i Illinois och det finns ett gammalt foto på henne och en vänninna i New York. Hon återkom till Gävle i november 1882 då hon fått besked om att båda hennes föräldrar hade dött. Hon bodde tillsammans med sin äldre syster i Gävle tills hon gifte sig 1891.
 
I min släktforskning har jag ännu inte hittat några släktingar till Mia Carlström som har emigrerat till Amerika och jag undrar mycket över hennes resa. Varför och till vem? Min mormor visste inga detaljer om detta.
 
Mia Carlström var ju inte myndig då hon reste. Min fråga är nu - Var föräldrarna tvungna att skriva under passansökan för en omyndig? Hur gick sådant till på 1880-talet? Finns sådana handlingar kvar så man kan få se dem någonstans? Kan man spåra vem hon hälsade på och var?
 
Mvh/Madeleine

2004-01-02, 18:19
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Tänkbara kandidater för Marias släkt i Illinois kan vara någon av dessa hämtade ur folkräkningen 1880:
 
C. E. CARLSTROM 49  SWEDEN  Self  Married  White  Male  Chicago, Cook, IL    
Gustaf CARLSTROM 18  SWEDEN  Son  Single  White  Male  Chicago, Cook, IL    
Mary CARLSTROM 40  SWEDEN  Wife  Married  White  Female  Chicago, Cook, IL    
Carl CARLSTROM 31  SWEDEN  Self  Married  White  Male  Chicago, Cook, IL    
Ida CARLSTROM 35  SWEDEN  Wife  Married  White  Female  Chicago, Cook, IL    
Peter CARLSTROM 47  SWEDEN  Self  Married  White  Male  Chicago, Cook, IL  
 
Men en gift kvinnlig släkting eller en kusin behöver givetvis inte heta Carlström.
 
När det gäller hennes resa så pågår en indexering av tidiga immigranter till USA via NYC före 1892, när Ellis Islands index startar. Detta index finns på betaldatabasen Ancestry. Perioden 1871-1887 är inte klar ännu, men blir det säkert inom några månader. Nu är ju de tidigare manifesten fattiga på upplysningar jämfört med de senare, men kanske kan du identifiera några medresande från samma trakt i Sverige? Att hon reste ensam behöver ju inte vara helt sant?
 
Frågan om pass har jag ingen kunskap om.

2004-01-02, 21:56
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Man behövde inte pass för utrikes resa mellan åren 1860 och 1914, så tyvärr finns inga passhandlingar för den tid du söker.
 
Databasen Emihamn visar att Ida Gustafsson, 32 år, och Ida Magnusson, 11 år, reste samtidigt med Mia, och de kom också från Gävle och hade biljett till New York.  
 
Det kan ju vara värt besväret att försöka ta reda vilka dessa var, för de reste som sagt tillsammans.

2004-01-03, 00:11
Svar #3

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Elisabeth och Jan - tack för era bidrag!
 
Jag ska kolla upp Idorna från Gävle! Det är inga namn jag känner igen och troligen inte släkt, men Mia kan ju ha gjort sällskap med bekanta till familjen. Intressant spår i alla fall! Går det även att se vilket fartyg de reste med?
 
Går det att komma vidare och se vart de tre damerna tog vägen när de kommit fram till NY?
 
Jan Eks Carlströmare från Chicago kan jag tyvärr inte identifiera. Mia Carlströms far var stadsbyggnadsskrivare i Gävle men härstammade från Östergötland (Ringarum, Skönberga, Yxnerum) där många i hans släkt var mjölnare. Jag inte lyckats spåra alla släktingars hela historia (under 1800-talet) ännu så det kan finnas någon där som har smitit iväg till Amerika - tyvärr inte någon av dem som Jan har hittat ovan.
 
Mvh/Madeleine

2004-01-03, 10:59
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Madeleine, vid den här tiden fanns inte någon direkttrafik till USA, utan man åkte med en mindre båt till England, och bytte där till en större båt, som gick till USA.  
 
I svenska handlingar kan man bara få reda på namnet på den första båten, den till England.

2004-01-04, 10:50
Svar #5

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Det skulle ändå vara kul att veta vilket fartyg som de reste med från Göteborg. Vet någon vilket fartyg som lämnade Göteborg den 13/8 1880?  
 
Var det i Liverpool som man lastades om? Kan man få reda på vilket fartyg som de fortsatte färden över Atlantan med? Finns det bilder även på dessa fartyg?
 
Mvh/Madeleine

2004-01-04, 13:04
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Madeleine, för att få reda på vilket fartyg de lämnade Sverige med, så kan du maila till Landsarkivet i Göteborg och lämna uppgifterna om din emigrant, inklusive källkoden, så kan de hitta namnet på den båten som gick till England.
 
Vanligaste hamnen i England var Hull, och därifrån tog emigranterna tåget till Liverpool, och gick om bord på atlantångaren. Vilken båt de reste över Atlanten med kan man nog bara få veta om man kan hitta dem i någon ankomstlista, och dessa är ännu inte indexerade för 1880-talet,  utan finns bara på rullfilm i USA.
 
Det finns många sajter med bilder på atlantångarna, några hittar du bland länkarna på Swedish Roots.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna