ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur söka vidare i USA/ How to come further in the States ?  (läst 2347 gånger)

2001-01-13, 20:50
läst 2347 gånger

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Jag har en adress i Queens in N.Y. där en kusin till min far levde fram till 1950-60 talet. Jag har sökt via Social Security Number för att se när och var personen dog och för  kunna komma vidare och hitta ev nu levande släktingar, men kört fast. Har någon något tips på hur man kan söka vidare utifrån ett namn och den adress från 50-talet ?  
 
I have an address in Oueens in N.Y, where my fathers cousin lived until 1950-1960. I have tried to trace her by U.S. Social Security Act, but failed.
Can anyone give me informtion how to go futher to find any now living ancestors ?

2001-07-05, 18:27
Svar #1

Stephanie

What information do you already have?  The SSDI isn't too good until about 1970.  Queens is one of the worst places for looking as well.  It's just so HUGE!
 
I might be able to help as I have relatives there at that time too.  Email direct:  steph_carson@yahoo.com

2001-07-05, 20:53
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Någon som vet hur man (gärna via Internet) får tag på Soundex-registren så att man snabbt hittar rätt i census-längderna?  
Finns det kanske släktforskare i USA som hjälper till mot betalning? Nån som har rekommendationer?
 
Anyone know how to get information (via Internet?) from the Soundex registers so it becames easier to locate persons in the census'.
Are there genealogists in the US who helps agianst a fee? Any recommandations!

2001-07-05, 22:53
Svar #3

Laila N. Christiansen

Det eneste søkbare du kan finne på nettet av censuser er ting du må betale for. Dersom du kan tenke deg å betale for leting, kan du f.eks. se på Cyndis list, som har snart (om ikke) 100.000 linker til div. over hele verden, også proffer i USA. Nå kommer det jo også an på hva/hvem du søker da, kanskje sende meg en mail privat?
Laila

2001-11-11, 21:29
Svar #4

Marianne Magnusson

Bouppteckning, vet någon vart man vänder sig för att få ta del av en sådan i Alameda, California ??
Min biologiske far avled där 1982.
Han erkände faderskapet när jag föddes 1946, men vi har aldrig haft någon kontakt, tyvärr. Hans mor (min farmor) lär ha betalt underhållet, enligt uppgift från en nyfunnen släkting i Stockolm. Nu skulle jag vilja läsa bouppteckningen
eller vad det kallas på engelska.
mvh Arne A. /(genom  Marianne Magnusson)

2001-11-12, 01:25
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Såvitt jag förstår finns det inte någon direkt motsvarighet till en svensk bouppteckning i Kalifornien. I varje fall upprättades inget sådant dokument då två i Kalifornien bosatta släktingar till en mig närstående person avled för några år sedan. Vanliga människor behöver knappast betala någon arvsskatt i Kalifornien eftersom arvsskatt endast utgår om dödsboet är mycket förmöget. Föreslår att du skickar ett email till Svenska Generalkonsulatet i Los Angeles och frågar dem vart du skall vända dig och vilket/vilka dokument du kan efterfråga. Den frågan borde de kunna svara på, även om de knappast har resurser att hjälpa dig vidare. Du finner alla uppgifter om detta konsulat på UD:s hemsida.

2001-11-12, 20:49
Svar #6

Marianne Magnusson

Tord,
jag tackar dig å Arnes vägnar, nu skall vi försöka gå vidare med detta.

2002-08-30, 17:34
Svar #7

Henrik Brun

Hej!
 
Min farfars faster, Emmy Nilsson (1898-12-18 Ljungbyholm, Kalmar) flyttade till NordAmerika 1914-05-11. Hon gifte sig med en Olsen och fick 3 barn, Donald, Patricia och John. Jag har möjlig SSN på Donald Olsen (084-10-9557) och en adress till Emmy i Brooklyn från 60-70-talet. Men kommer inte vidare. Det liknar ditt fall, Carin Cullander, har du fått nån hjälp? Eller kan någon annan hjälpa mig?

2002-09-01, 14:26
Svar #8

Laila N.Christiansen

Henrik, Emmy S. Nilsson ankom Ellis Island 2. juni 1914. Hun skulle til sin svoger Axel Westerberg i 112 East 22 str. New York City. Dette vil jo si at hun også hadde en s?ster som emigrerte tidligere!

2002-09-01, 21:54
Svar #9

Utloggad Jimmy Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 17:15
    • Visa profil
Hej.
Finns det någon som kan ge mig någon adress till någon släktforskarförening eller privat forskare i Nev York som kan hjälpa mig att hitta min morfars dotter .Jag har dödsdatum på morfar och plats för där han är begravd men kommer inte längre.Vilken väg går jag .

2002-09-02, 04:50
Svar #10

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Hej Jimmy,  
Titta på den här sidan
www.genealogylinks.net/usa/index.html
Du klickar på New York och hittar en massa  
nya  
länkar och via GenWeb hittar du nog en  
Lookup,  
gratis, men begänsad till ett namn och en  
fråga  
och det kan ta tid att få svar.
Jag kan också fråga en god vän som är  
skyldig en  
tjänst, men jag lovar inget.
Varför inte göra ett inlägg i Discussions in  
English?
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2002-09-02, 09:20
Svar #11

Laila N. Christiansen

Hei Jimmy!
Jeg har brukt denne damen:
http://genealogypro.com/ncoleman.html
hun er meget seriøs, dyktig og hyggelig. Jeg fikk skikkelig bekreftede kopier av vielsessertifikater, fødselsattester, dødsattester  . Jeg synes det virkelig var verdt pengene!
Laila NC

2002-09-02, 21:25
Svar #12

Jimmy Hermsnsson

Hej.
Tack Irene och Laila jag skall prova dessa vägar och återkommer om det blir resultat.
Tack så länge.
         Jimmy.

2002-09-09, 21:15
Svar #13

Henrik Brun

Hej Laila!
 
Tack för hjälpen!
Men hur kommer man vidare nu egentligen?
Nu har jag allt, t.o.m ett SSN, men det hjälper ju inte. Hur får man fram anteckningar för barnens födelsedata och deras barn osv?

2002-09-10, 09:31
Svar #14

Laila N. Christiansen

Henrik! Siden du har ett SS#, har du også en dato og et sted for dødsfall. Da bør du kunne finne en avis for området, og se om du får kjøpt en obituary (døds-rune, tror jeg dere kaller det). Her står det evt. om barn, særlig hvis døtre giftet seg, byttet de jo navn!
 
Laila

2002-09-20, 19:00
Svar #15

Stefan Lejon

Hi, everybody!
I'm rather new to this exciting world of genealogy, and would like some help:
I've found in Dubuque, Iowa, USA an Emil Lyons,
born 1901, died 1977 SS# 480-10-3672. I am searching for an Emil Lejon, born 1901, emigrated
to USA 1919 and after that I know nothing. I know
that his brother americanised his surname to
Lyons and that is the reason for me to start
hopeing that I've found the right person. Now, 
how do I go on researching? How to find out more
about this Emil Lyons? Any help much appreciated!
 
Regards

2002-09-21, 17:34
Svar #16

Peg

At www.ellisisland.org there are records for  
Emil S. Lejon age 18
Ernst F Lejon age 16 and
Sven Molin age 18
Home: Vinslöv Sweden
Port of Departure: Copenhagen
Ship: Frederik III
Date of arrival in New York: Dec. 23, 1919
They were going to the home of their brother-in-law, Henning Molin at 170 East 130th Street, Bronx in New York City.  
Hope that helps!

2002-09-21, 19:45
Svar #17

Stefan Lejon

Thanks, Peg!
So far I´ve found out myself. I´ve even traced
all three of them to addresses in USA (at least
thats what I hope). Ernest Lyons (Ernst Lejon)
was killed in an accident in NY aged 25. About
the other two I´m not sure I´ve found them, but I
guess so (Emil ref. to SS# as stated above). My
problem is how to confirm it. Has anyone got
access to SSDI register or do I have to order SS5
letters from USA? I suppose there aint any CD´s
to buy with all needed info from SSDI files??
 
Regards

2002-09-21, 20:33
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Stefan du måste köpa en kopia på SS5-ansökan, för ca 27 dollar. Den talar bl.a. om föräldrarna till den som det gäller, varför den är det bästa sättet att bekräfta om det är rätt eller fel person. Tidigare kostade det 7 dollar, men det höjdes kraftigt förra året. Väntetiden är ganska lång (det tog 4 månader tror jag när jag beställde för 2 år sedan), och summan kostar det även om en amerikan beställer i USA (tiden är densamma också). Den talar inte om familj som fru, barn eller sådant.
 
Om du tittar runt här på Anbytarforum så har det diskuterats en del. Du har ju också Lailas svar här ovan den 10 september och informationen på Rötter om hur man söker sina emigranter.
 
 
Hi Stefan, you have to buy the copy of the original SS5 application, it is nowadays 27$ I think. There is a lot of info on that here on Anbytarforum if you look around.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-09-22, 08:09
Svar #19

Stefan Lejon

OK!
Tack, Eva!
Hoppades att det skulle finnas andra vägar.
 
Mvh.

2002-09-22, 15:40
Svar #20

Peg

Stefan,
There is also an Emil Lyon (with no S on the end of his name) in the SSDI. He was also born in 1901 but died in 1969 and lived in New York.  
I tried looking for him on the 1920 census but couldn't find him.  The brother in law, Henning Molin is in the 1920 census, living in New York.
Good Luck!  Peg

2002-09-22, 17:38
Svar #21

Stefan Lejon

Thanks, Peg!
This makes more sense to me. He was here in Sweden 1950 and at that time still lived in NY.
I think you found the right one for me!
Once again, thanks!
 
Btw, it?s strange how they changed their surnames. I know for sure that one of his brothers changed to Lyons with an s at the end.
 
Regards

2003-12-17, 08:40
Svar #22

eva

Hej!  
Är det ngn som vet hur man kan hitta uppgifter angående ett mord/mordutredning på 1915-1920 talet i San Francisco?

2003-12-17, 21:52
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Jag gissar att San Fransico Chronicle var den största tidningen också för hundra år sedan. På nätet är den tyvärr bara sökbar tillbaka till 1995  
 
Alla amerikanska dagstidningar finns på mikrofilm, de största i kopior på många stora bibliotek och forskningsinstitutioner runt omkring i USA. De mindre lokala finns på det offentliga biblioteket i området.
 
Men om du har upplysningar kring händelsen, namn, etc, bör du prova att söka på de stora sökmotorerna t.ex Google.com. Det är ibland överraskande vad man kan finna på det sättet. Mycket information ligger helt utan att vara systematiserad på något sätt.
 
När det gäller tillgång till juridiska eller polisiära dokument är jag okunnig. Tror att du istället bör fråga på ett amerikanskt forum, t.ex Rootsweb.com.
 
(Här på Anbytarforum bör du vara noggrann med att välja rätt rubrik att fråga under, aldrig ställa samma fråga på flera platser, och alltid underteckna med fullt namn.)
 
Mvh,
Jan

2003-12-18, 00:11
Svar #24

Björn Stockman

Jag söker Nils Helmer f 1881-02-03 i Göteborgs Domkyrkoförs.
Han lämnade Göteborg, Haga förs 1906-05-08 och ankom till New York 19 maj 1906. Han lär ha flyttat till sin uncle O W Ranbäck, 207 - 57 Str Brooklyn, NY.
Han lär ha gift sig i NY och fick två döttrar, Alice och Florence.
Vem var han gift med och när dog han? Vad har hänt med övriga familjemedlemmar?
 
Mvh Björn

2004-01-09, 20:57
Svar #25

Susanne Nilsson

Hej  
 
Hur ska jag kunna komma vidare på Julia K Andersson enligt uppgift så dog  
hon 1957 i Kalifornien. Uppgiften är hämtad från California Death Records.  
Det jag skulle vilja ha reda på är vart hon levde och lite om hennes barn och  
ev. barnbarn finns. Hur går jag till väga?  
 
How should I go further on Julia K Andersson?  
She died in Carlifornia 1957. I saw her name in the
California Death Records. I want to know more
about Julias life with her family.. And if she got any  
grandchildren.. and so on.  
Where should i begin to search?
 
Hon hette/Her name
 
ANDERSON JULIA KRISTINA  
F.1877-01-09
D.1957-08-01  
Dog i/Died in LOS ANGELES(19)
 
Mvh
Susanne

2004-01-10, 12:47
Svar #26

M Mattsson

Hej
När du vet var dödsfallet inträffade kan du skriva till biblioteket på orten och fråga efter dödsnotis i den lokala tidningen. I notisen står ofta namn på de närmast sörjande. Men Los Angeles är ju stort...... Detta har fungerat i San Louis Obispo, CA. Jag har funnit släkt som utvandrade från Sverige i början på 1900 talet.

2004-01-10, 18:31
Svar #27

Susanne Nilsson

Hej  
 
M.Mattsson. Tack för förslaget. Det enda jag vet om dödsfallet  
är detta jag skrev ovan. Hur kan jag gå vidare för att hitta vart hon  
dog? Som du skriver är LA stort. Efter Los Angeles stog nitton  
inom parentes kan det vara något område i LA? Är det någon som  
känner till sånt?  
 
Mvh
Susanne

2004-01-11, 05:52
Svar #28

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Hej Susanne,
 
Den officiella informationen om beställning av dödattester i Kalifornien finns här. Det kostar 13 dollar men det framgår inte vad jag kan se om det går att beställa från utlandet. Betalning måste ske med amerikansk check. Var noga med att använda formuläret och kryssa för Certified Informational Copy för annars nekas beställningen och pengarna behålls.
 
Du kan också beställa med kreditkort från ancestry.com. Sök här och klicka sedan på det lilla kuvertet under Order Record. Observera att de tar en rejäl extra avgift som inte är klart specificerad. Det framgår inte heller här om de tar utlandsbeställningar. Det går att ringa dem på tfn 001 866 2551858 och fråga.
 
Hoppas detta hjälper. /Leif

2004-02-28, 13:34
Svar #29

carina helander

Läste i Dalarnas Hembygdsbok 1996 en intressant artikel om utvandringen från Dalarna till Nordamerika. Där omnämdes bla att rättvikskullan Blecko Britta ( Eastlund) 1890 fick en son med en färgad man. Sonen Walter Wells( Neger Walter,växte upp med barnen från Dalarna och talade bara Rättviksmål vilket innebar att han fick språkproblem, när han som vuxen placerades i ett svart militärkompani. Blev nyfiken om någon vet något om framtida öden, fick han barn och har han några ättlingar kvar i USA.

2004-09-13, 15:47
Svar #30

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
I have a relative Magnus Swenson from Sweden
 
When Magnus Svensson family went from Sweden to East Park in Strandquist Minnesota,he takes the boat from Trondhiem Norway 1 juni1898 to Hull in England, and there he takes the train to Liverpool. From Liverpool he take a new boat to Canada, They immigrated to Winnipeg Manitoba. I know when he bought the tickets in Trondhiem his name was Magnus Swendson.I have find him in a passengers list from Liverpool to Quebec. They started 9 juni 1898 from Liverpool and came to Quebec 20 juni. In Qubec they take a new train to Winnipeg. I wounder how long this trip takes between Quebec and Winnipeg? Did they change the train between Quebec and Winnipeg? From Winnipeg how was the railway from Winnipeg and south over to Kittson in this time. There they would have changed to the Great Northern, and gone south into the US: they would have got off at Donaldson or Stephens in Minnesota, to go on foot or by carriage to Strandquist. How long this trip takes between Winnipeg and Donaldson or Stephens? How is the nearest to East Park in Strandquist, Stephens or Donaldson?  
 
Best regards!
Agne

2004-10-19, 22:57
Svar #31

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Jag måste fråga Er som kan det här med dödscertifikat. Skulle beställa ett från Kalifornien, summa 64 dollar, är detta möjligt då det bara kostar 8 dollar från Minnesota. Vet någon något budgetalternativ då det gäller Kalifornien eller är det så det kostar?
 
Annette

2005-02-11, 17:14
Svar #32

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om någon kan tipsa mej hur jag hitar barn födda i slutet på 1800 talet i Michigan.Har försökt men gått bet på det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna