ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winnipeg, Manitoba - hur tog man sej dit och varför?  (läst 611 gånger)

2004-10-09, 11:46
läst 611 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Mina makas morfar emigrerade 1903. Han for från Göteborg med destination Winnipeg, Manituba. Varför just detta mål, var det närheten till svenskbygder i USA som lockade? Och hur tog man sej dit? Gick båten genom Hudson Bay och till vilken hamn. Fortsatte man sedan med tåg?
Något som vet?  
Undrar med vänlig hälsning
Lennart Haglund, Varberg

2004-10-09, 15:45
Svar #1

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Jag har kommit i kontakt med en svenskättling, vars förfäder bosatte sig i Manitoba alldeles i början av 1900-talet. Han och hans familj finns fortfarande kvar i Canada och så här förklarade han för mig varför hans förfäder hamnade i Canada:
 
At that time, the Canadian government was actively recruiting settlers to populate the vast amount of potential farmland in the three prairie provinces (Manitoba, Saskatchewan and Alberta). It was the practice then that an individual, immigrant or otherwise, would be given title to, or ownership of,  a quarter section of land (160 acres) if he/she settled it - meaning to build a house and required farm buildings and to bring a specific amount of land under cultivation. This was referred to as homesteading, and the folks that undertook that rather daunting task were called homesteaders. Because of the hardships that homesteaders had to endure, they quickly earned the respect and admiration of their neighbours and the population at large.  
 
Hör av dig om du behöver en översättning. Min kontakts förfäder bodde i Manitoba i ett samhälle som hette Smoland!

2004-10-09, 15:57
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil

2004-10-09, 17:58
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Lennart,
 
Förutom de utmärkta förklaringarna ovan vill jag bara tillägga att du skall tänka dig möjligheten att någon redan gått upp spåret. Håll den möjligheten öppen i din vidare forskning. Det kan vara en släkting i en äldre generation, men lika gärna en granne eller annan nära bekant från hemtrakten. Ingen reklam var bättre än de spännande amerikabreven som kom hem, också om de ibland var starkt förskönande och överdrivna.
 
När det gäller homesteading så var reglerna i USA för de västliga delstaterna (s.k. public land states) liknande som de Helen beskriver för Canada. Det gäller t.ex. de viktiga skandinaviska jordbruksstaterna som Iowa och Minnesota, Dakota och Nebraska.
 
I min egen forskning framstår det som ganska tillfälligt var immigranterna hamnade, men inkörsporten var ofta avgörande. I långa perioder var det nödvändigt att hänvisa till någon redan etablerad för att slippa igenom nålsögat på t.ex. Ellis Island. Men när detta var avklarat stod man fritt att resa var som helst. Bortsett från den generella strömmen av alla immigranter västerut, så spred man sig över hela kontinenten. Rotlöshet och drömmen om ständigt bättre förhållanden drev många från plats till plats resten av deras liv.

2004-10-09, 23:37
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Kanaans land heter en roman av Sven Delblanc. Den handlar om hur Samuels dotter Maria och hennes man försöker bygga sig en framtid på prärien i Manitoba (norr om Winnipeg).  
 
Detta är kanske lite utanför ämnet släktforskning, men kan ändå ge en viss inblick i förhållandena.
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna