ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur finner man personer som emigrerat till Amerika efter 1926 ?  (läst 780 gånger)

2003-12-17, 17:49
läst 780 gånger

Kristina Löfgren

Ellis Island sträcker sig fram till 1926. Hur gör man om man har någon som emigrerat senare?

2003-12-17, 21:29
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Jag antar att du egentligen frågar om hur man finner personen och eller dens ättlingar i USA?
 
Skulle det vara så att det är omständigheterna runt emigrationen du undrar över, så finns det uppgifter i svenska arkiv och register. En del av CD-Emigrantens register sträcker sig fram mot 1950. Projektet EMIBAS som du kan läsa om på huvudsidan Rötter tar mål av sig att bli närmast fullständig fram till 1930.
 
Oavsett är det de svenska källorna du bör uttömma först för att de ibland kan ha anteckningar om destination i USA, och varje liten pusselbit är viktig.
 
Så kan man söka i den amerikanska folkräkningen 1930, om emigrationen skedde före ca april 1930. Vi får vänta till år 2012 för att få motsvarande möjlighet att söka i folkräkningen för 1940.
 
Det är alltid viktigt att försöka ta reda på så mycket som möjligt om personen man letar efter. Följde han/hon i spåren på familj redan etablerad i USA? Vänner? Brev? Noteringar i bouppteckningar?
 
För att finna en person som är avliden är SSDI ett mycket kraftfullt verktyg, från 60-talet fram till idag kan detta omfattande register sökas gratis i på nätet.
 
För att finna en person som ännu lever är telefonkatalogen på nätet, men där står ju inte alla. I tillägg finns betaltjänster som t.ex. Peoplesearch.com, men Cyndi's List har också en lång lista på länkar att prova.
 
Har man några geografiska hållpunkter kan det finnas många fler möjligheter, lokala adresslistor, efterlysningar i lokaltidningar mm.
 
Mina förslag ovan är nog inte en fullständig översikt, men de vägar jag själv brukar prova.

2003-12-17, 22:13
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag skulle vilja komplettera Jans svar med en sak. Ellis Islands databas på Internet täcker åren 1892-1924 (inte 1926 som Kristina nämner), men passagerarlistorna tar inte  slut, det är bara databasen på Internet som gör det. Mikrofilmerna av passagerarlistorna finns att läsa - om inte annat så genom hyrd forskare i USA.
 
Enligt Per Clemenssons & Kjell Anderssons bok Emigrantforska! Steg för Steg fick Ellis Island andra uppgifter 1924 i och med att invandringslagstiftningen ändrades 1924. Enligt boken kom emigranter i alla fall in genom Ellis Island t.o.m. 1954. Ellis Island stängdes 1954 men öppnades igen som museum 1990.
 
Det finns enligt samma bok mikrofilm för New York t.o.m. 1957, bl.a. perioden 1902-1943 finns även immigranterna registrerade på namnen, till skillnad från perioden på 1880- och 1890-talen (före 1897 i alla fall). Jag har själv tittat på mikrofilmad passsagerarlista från 1928 då en släkting kom in via NY, vilket gjordes på amerikanska riksarkivet (National Archives i Washington DC), så det finns (fanns?) inga restriktioner pga. sekretess som gjort avgränsningen.
 
För de andra inresehamnarna finns motsvarande mikrofilmer (de är ju inte med i Ellis Island-databasen ens för den tidsperioden).
 
Eftersom företaget Ancestry nu håller på att lägga in passagerarlistorna 1851-1891 med index, i en betaldatabas på Internet, kan man ju hoppas att de även tar sig an tiden efter 1924 .
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna