ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Charles Lindal, Johan Peterson, Chris Peterson - Kansas  (läst 812 gånger)

2004-06-12, 13:33
läst 812 gånger

Bo Nordenfors (Nob)

Problem att lösa en regnig sommarkväll:
 
Varifrån kommer dessa herrar i Kansas, Fairfax township?
 
 
JOHN PETERSON, farmer, Section 28, P. O. Carbondale, was born in Sweden, November 27, 1836, son of Peter Paulson, now Peterson, and Mary Engrie, where he grew up on a farm, among the rugged hills and stony plains of that Northern region of Europe. He came to the United States in 1854, and settled in Davenport, Iowa, where he had various employments. In 1858 he came to Kansas and settled in Fairfax Township, where he owns a large stock-farm containing 930 acres; - employs several men - buys and sells stock of improved breeds. He has erected substantial buildings at a cost of over $3,000, and made other improvements. He was married in Kansas City, Mo., March 1, 1870, to Miss Hannah Sefgren. They have six children - Effie, born April 12, 1871; Carrie, born August 12, 1872, John A., born January 5, 1875, died April 3, 1875; Nellie A., born June 25, 1876, died June 15, 1880; Eugenie M., born May 14, 1878; Nellie A., born September 2, 1880.  
CHRIS PETERSON, farmer, Section 16, P. O. Carbondale, was born in Sweden, April 12, 1850, son of Peter and Mary Eugenie Peterson; came to the United States with his father in 1854, and settled in Davenport. In 1858 he removed with his father to Kansas, and settled in Fairfax Township, and now lives in the old homestead settled by his father. He has 160 acres under cultivation. He was married in Kansas City, Mo., March 16, 1880, to Miss Emma Johnson.  
CHARLES LINDAL, farmer, Section 20, P. O. Fairfax, was born in Sweden, November 17, 1825, where he grew up on a farm. He came to the United States in 1853 and settled in Chicago. In 1857 he came to the State and purchased 160 acres, which he has improved. He went out with the militia to the battle of the Blue. He is unmarried, yet has been a successful farmer.  
Beträffande Charles Lindahl så gifter han sig med Lena Petersdotter född 1849-06-15,(troligen i Småland) enligt Fred Hendrickson i Oklahoma City,
som är besläktad med Lena.  Ev. kan herrarna Petersson också vara involverade, rötterna kan ha stått i Norrvidinge eller Uppvidinge härad.
Kan någon ge Fred och mig en ledtråd eller två är vi mycket glada!
 
 
Källa:  http://www.kancoll.org/books/cutler/osage/osage-co-p19.html

2004-06-13, 11:20
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Bo,
jag mailar dig de uppgifter jag hittade. Det blev lite mycket...
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-06-13, 11:33
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Bo,
det korta svaret är för alla tre:
Township: Fairfax
County: Osage
State: Kansas
 
Det långa svaret får du som sagt på mail.  
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-06-13, 18:45
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Anna får mycken tack för alla uppgifter, givetvis var det värdefullt! Jag har emellertid bestämt mig för ett förtydligande betr. ovan nämnda svenskar i Kansas, jo tanken är att på något vis hitta deras födelseförsamlingar i Sverige. Som vanligt får man vara försiktigt med att utan vidare svälja födelsedatum rakt av från sådana här biografier. Dock har Anna hittat en hel del matnyttigt - som kompletterar vad jag själv lyckats få ut.
Att någon snubblat över namnet Charles Lindal  ( Karl Lindahl, Lindell .... ) vore väl en önskedröm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna