ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erie, var ligger orten som Emilia Larsson utvandrade till  (läst 1082 gånger)

2005-08-19, 08:30
läst 1082 gånger

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Hej
Har fått svar här på forumet att Emilia Larsson f.1894 i Sunnemo utvandrade 19140528(enl. ellisisland och emmigrantCD) till USA. Hon skulle till onkel John Nelson och han bodde i Erie. Var ligger Erie? /SivJ.

2005-08-19, 11:13
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Siv,
I Ellis Islands ankomsthandlingar står det  
Erie PA, PA är förkortning av delstaten Pennsylvania.
Här är en karta där Du ser var Erie är beläget.
 

2005-08-19, 11:19
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Mmm... något gick snett där med kartbilden, men här kommer den.
 

2005-08-19, 19:22
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
May the Force be with you.

2005-08-19, 20:09
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Som ett sök i USGS GNIS visar så finns det platser med namnet Erie i 10 delstater, och ja, i Indiana finns faktiskt två:
 
Feature,         County,     State
Erie,           Boulder,     CO
Erie,           Manatee,     FL
Erie,           Whiteside,   IL
Mount Erie,     Wayne,     IL
Erie,           Miami,     IN
Erie,           Lawrence,    IN
Erie,           Neosho,     KS
Erie,           Monroe,     MI
Erie,           Pennington,  MN
Erie,           McDonald,    MO
Erie, (historical) Camden,    MO
Erie,           Cass,     ND
Erie Junction,   Cass,     ND
Erie,           Clark,     NV
 
Det enda man kan vara rimligt säker på är att varje ortsnamn förekommer bara en gång i varje county. Populära ortsnamn kan upprepas hundratalet gånger över hela USA. Det är därför viktigt att man uppger både county och delstat vid alla platsangivelser.

2005-08-19, 22:37
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Om man tittar på ankomstlistan från Ellis Island för den aktuella personen så är det ju angivet delstaten PA, och det är Pennsylvania så i det här fallet tycker jag inte att det råder någon tvekan.
 
Raden ovanför står det N.Y. alltså delstaten New York.
 

2005-08-19, 22:48
Svar #6

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Many Swedes on the way west went up the Hudson River from NYC, and then through the Erie Canal to Lake Erie at Erie, Pennsylvania. Then lake vessels to Michigan, Illinois, Wisconsin, Minnesota.

2005-08-20, 14:35
Svar #7

Jan Ek (Janek)

I detta speciella fall är det givetvis ingen som helst tvekan om att det är Erie i Pennsylvania som avses. Min lilla lista var bara ett försök att ge en tydlig bakgrund till varför precisa ortsangivelser i USA alltid måste göras på formen ort/ county/ delstat. En generell kommentar alltså. Länken jag gav är dessutom själva auktoriteten på ortsnamn i USA, och löser de flesta osäkerheter. Till skillnad från många andra kartografiska källor innehåller den också historiska namn, alltså ortsnamn för platser som inte längre finns på den moderna kartan. Ingen släktforskare i USA klarar sig utan den.
 
Glöm inte heller att många ortsnamn också existerar i Kanada. Här kan The Atlas of Canada göra nyttan.
 
Däremot kom jag till skada för att förvirra mig i den nya design USGS GNIS nyligen fått, där de listade resultaten sträcker sig över flera sidor. Om man tar bort de historiska platserna, och en del andra namn där Erie är en del av ett längre sammansatt namn, så finns Erie som ortsnamn i hela tretton delstater. Det såg ju märkligt ut att inte PA som diskussionen gällde var med på listan, beklagar om jag därigenom förvirrade någon.
 
För att bara se befolkade platser, och inte berg, floder etc. väljer man Populated Place i listan över Feature Class. Så här ser listan för Erie ut:
 
Erie Boulder CO
Erie Manatee FL
Erie Whiteside IL
Erie Miami IN
Erie Lawrence IN
Erie Neosho KS
Erie Monroe MI
Erie McDonald MO
Erie Clark NV
Erie Cass ND
Erie Erie PA
Erie Loudon TN
Erie Harrison WV
Erie Pennington MN

2005-08-21, 11:30
Svar #8

carina helander

Hej
Vet någon var Hennepin i Minnesota ligger?
Min gammelfarfars bror dog där 1954. Har troligen hittat hans son Raymond Helander F: 7/4 1926, död 18/6 1992. SS 473-20-6814 MN.Betyder detta MN att han är född i MN? vilket jag tror han är.Han bodde i Florida i slutet på 1987,men går det på något sätt att få fram var han dog och ev. barn?
Mvh Carina

2005-08-21, 13:19
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hennepin är det county där Minneapolis ligger i Minnesota. MN betyder antagligen att han gick med i Social Security när han bodde i Minnesota.
 
Du kan beställa kopia av hans dödsattest från den delstat där han avled.

2005-08-21, 13:30
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Hennepin är ett county i MInnesota, dit bland annat Minneapolis hör. En snabb sökning hos Ancestry.com (bara dess index) ger en Raymond Lee Helander död 1992 i Charlotte County, Florida.
Det kan löna sig att leta vidare i Florida. Har du en adress från 1987?

2005-08-21, 14:40
Svar #11

carina helander

Tack Elisabet och Bo
Bo var hittade du dödsorten, jag hade fått fram att han dog 18/6 1992 , men ingen ort. Jag hade på något sätt länkat mig till den sidan.( är urusel på data).
Dödsorten låter rimlig för vi var dit och hälsade på 1987 i Port Charlotte i Florida kommer ej ihåg adressen nu. Kan ev. finnas någonstans i mina gömmor. Ska leta.
Jag vet att han nämde att han hade en dotter i Washington som han ej hade kontakt med. Och var 1987 omgift med en ny fru.
Mvh Carina

2005-08-21, 17:24
Svar #12

Bo Nordenfors (Nob)

Carina,
Gå till www.ancestry.com
 
sök där på Raymond Helander.  
Man hittar då detta:
 
 
   
 Raymond Lee Helander Birth:  dd mm year  
Death:  dd mm 1992 - Charlotte, Florida, United States  
Source  
 
 
 
Det finns enligt telefonkatalogen på whitepages.com en Helander i Port Charlotte, försök skriva dit.
 
Helander, P B
333 Timbruce Ln NW
Port Charlotte, FL 33952-6663
phone (941) 625-0980

2005-08-21, 17:29
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Carina
jag lägger ut en fråga på Ancestrys message board
så kanske vi hittar något så småningom.
 
 
Bo N.

2005-08-21, 17:41
Svar #14

Bo Nordenfors (Nob)

Ledsen för dubblering av ovanstående.
(Dubbleringen är åtgärdad.
Yvonne Carlsson /Anbytarvärd)
 
 
Sökte litet på Google och hittade
 
på denna adress:
 
http://www.usskennebec.org/shipmates6.htm
 
 
detta:
 
Raymond L. Helander, RM3: Aboard 1948.  
Sent 2002 reunion postcard to Port Charlotte, FL.
 Possible deceased RAYMOND L HELANDER SSN: 473-20-6814 Born: 7 Apr 1926 Last Benefit:  
Died: 18 Jun 1992 State (Year) SSN issued: MN (Before 1951 ) updated 01/27/04  
 
Det säger inte mer än vi just nu vet annat än att man försökt nå honom i Port Charlotte.
Föreningen som har hemsidan organiserar tydligen folk som
tjänstgjort på ett visst fartyg i marinen.
 
 
Bo

2005-08-22, 07:57
Svar #15

carina helander

Jättetack Bo
Åker bort ett par dagar, men ska skriva ett brev när jag kommer hem, till adressen i Florida. När jag pratade med min mamma kom hon ihåg att Raymonds fru 1987 hette Paula, kan ju stämma med P Helander i Florida.
De tillhörde något slags religöst samfund.Där man måste vara född fri (alltså ej svart), vilket lät otäckt i våra öron. Det var inte klu klux, vet någon något om vad det kan vara?
Mvh Carina

2005-08-22, 09:28
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Hmm, det låter som om det skulle kunna vara en beskrivning av Frimurarna (Freemasons), om än väldigt begränsad. Ett av medlemskraven är just att man är född fri - alltså inte slav. Det betyder egentligen inte svart eller vit, även om det före slaveriets avskaffande i USA givetvis hade just den grova sorteringen som resultat. Den idealistiska beskrivningen är att alla medlemmarna måste handla av sin egen fria vilja. Hur detta slagit ut i olika tider och sammanhang är en helt annan sak.
 
Detta är inte platsen att diskutera frimureriet som sådant, men visst passade det fint ihop att vara rasist och frimurare en gång i tiden - det är knappast sant idag. Jag tror inte medlemmarna i Frimurarlogerna är mycket mer rasistiska än genomsnittet i befolkningen. För alla som känner USA och amerikanerna vet att hållningarna lever fortfarande i det dagliga livet, och skymtar fram då och då även bland helt vanliga människor. (Kanske gäller det också i Sverige?)
 
Mer om Frimurarna kan du läsa på t.ex. Wikipedia, se punkt fem av medlemskraven.
 
För att ta tillbaka kopplingen till emigrantforskning var det vanligt bland de svenska immigranterna att bli medlemmar i olika ordenssällskap, där Frimurarna bara är ett av många.

2005-08-24, 16:18
Svar #17

carina helander

Tack Jan  
Det låter som det skulle kunna vara frimurare han var. Ska läsa mer om dem och se.Jag vet att de bar en ring med någon symbol.
Mvh Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna