ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Nygren från Lindesberg  (läst 517 gånger)

2003-07-18, 09:04
läst 517 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Efter mycket letande så vänder jag mig nu hit med en efterlysning av två syskon från Lindesberg som emigrerade till USA i slutet av 1800-talet.
 
* Hilma Christina Nygren f 1854-09-01. Emigrerade 1870-04-18 (det här datumet lämnar hon Lindesberg) till Amerika. På cd:n emigraneten finns det noterat att hon flyttade utan intyg och finns med i obefintlighetsboken. (så att det skall bli ännu svårare för mig att hitta henne )
 
* Emelie Charlotta Nygren f 1856-10-12.
Emigrerade 1873-11-07 via Göteborg. Här uppges destination Boston.
 
Jag vet inte om det kan vara tillnågon hjälp,men de två systrarna hade även en bror vid namn Willhelm Gotthard Nygren som 1884-04-11 emigrerade till New York. Han var född 1863-06-29 och enligt uppgift (som jag på den tiden var slarvig nog att inte skriva ner varifrån jag fått den) dog han 1930-05-11 i Brooklyn, NY. Detta enligt Tribunen( Sv-Am emigranttidning).
 
Har funderat på om det kan ha varit så att systrarna redan bodde i Boston eller någonstans i NY när deras yngre bror senare kom dit?
Har förståt att det är näst intill omöjligt att hitta dem eftersom de som kvinnor med relativt stor sannolikhet tog sig andra namn när de gifte sig. Men hoppas iallafall att det kan finnas någon som vet något....
 
Hemma finns några sidor ur en bibel sparade. De har tillhört Anders Nygren,skräddare i Lindesberg och tillika barnens far. När Hilma Christina utvanadrade skrev han såhär;
 
Vår kära äldsta dotter...sig ifrån sina föräldrar...och anhöriga...till sitt fädernesland vid nära 16 års ålder. Annandag påsk eller den 18 April 1870 och tog ömt farväl av de sina anhöriga med gråtande tårar. Hennes pappa följde henne till Järle(?) station och tog ömt afsked av henne med djupt(?) och oroligt hjärta anbefallande henne i Guds beskydd.
Tåget ilar af, jag står och ser efter henne var hon sitter uti den öppna fönstergluggen med sina ögon riktade på mig, måhända för sista gången här på jorden - Herren vet det

2003-07-18, 11:12
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Jenny!
 
Har du fösökt att hitta några lämpliga kandidater i  den amerikanska folkräkningen 1880? I mormonernas index kan du leta på systrarna, och detta är fritt tillgängligt för alla.  
 
En annan fråga, stod det inget i Tribunen om systrarna? Eller i en dödsruna i någon lokaltidning? Har du försökt finna broderns grav och dödsattest? Var han medlem i en lokal svensk kyrka? Om du inte kommer fram någon annan väg är nog broderns spår det du bör följa.
 
(Gripande rader om avskedet på järnvägsstationen ...)
 
Mvh,
Jan

2003-07-18, 11:49
Svar #2

Jenny Sjöborg

Hej Jan!
 
Har faktiskt inte tittat där tidigare. Hade fått för mig att det kostade faktiskt. Sökte hur som helst efter dem där nu, men hittade dem inte. Däremot fanns det några Hilma resp Emelie födda de åren i Sverige men med andra efternamn. Och vad de skulle kunna ha tagit för namn som gifta är ju inget jag vet. Flera av dessa bodde iallafall i NY, någon tom i Brooklyn.  
 
Angående Trabunen så minns jag inte vad jag fick den uppgiften ifrån bara att det var i Trabunen.  
 
Tack för alla bra förslag Jan! Hur går jag tillväga för att få tag i Gotthard Willhelms dödsattest och information om grav?
Och hur får jag reda på om han var medlem i den svenska kyrkan?
 
Tack en en gång!
 
Hälsningar,
Jenny

2004-09-13, 20:59
Svar #3

Utloggad Ingegerd Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:56
    • Visa profil
Söker anton Jönsson,f,1892 14/9 som emigrerade till Amerika .till Chicago,Illinois?  finns inga data-inget kungligt tillstånd .inget om utflyttning från Ö Karaby,finns inte på söksidan Ellis Island,likväl befinner han sig i amerika!Finns brev och kort från honom till sina syskon.En bror Johan Nilsson reste över 1913 och begav sig till Gowrie Iowa de hade kontakt med varandra,skickade kort och hälsningar.,Men av någon anledning upphörde de att träffas,och Anton var omöjlig att finna?De sökte efter honom utan resultat och i Ö karabys församling finns han  förklarad obefintlig.Hans bror Johan bytte sitt e-namn till Hoff,så gjorde kanske Anton också?--Sökte på Family Searcs Individual Record Där finns en Anton Hoff med samma data f. 14/9 1892(vet inte var)Denne Anton dog Sep. 1978 S.S.N
325-16-9868.state or territory Illinois, död i Florida.Hur ska jag kunna ta reda på om det är Anton från Ö Karaby?

2004-09-14, 18:19
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Anbytar-Peter!
 
Felplacerad fråga, men ligger riktigt här, kan därför med fördel tas bort.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna