ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syskonen Anna Brolin och Erik Emanuel Brolin från Malma, Skaraborgs län  (läst 1351 gånger)

2005-08-26, 10:50
läst 1351 gånger

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
Anna var född 28/1-1871 och utvandrade 1893 och Erik Emanuel var född 26/3-1873 och utvandrade 1896.
Var bosatte de sig? När dog de? Finns det ättlingar till dem?
 
Vi kommer att ha en släktträff men har tappat kontakten med dessa 2 släktingar. Jag skulle bli väldigt glad om någon kan hitta dem åt oss.  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-08-27, 09:49
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Marita
 
Finns det ett tredje syskon involverat? Samtidigt med Anna reser också Maria , född 30/7 1869, till Amerika från Askjum, Malma.
 
De två återkommer för att tillsammans med Erik resa till USA 1896. De lämnar Göteborg 18960320 med destination Princeton. (Källa CD Emigranten 57:243:3388 resp 3389) På CD Emibas  har Erik också namnet Samuel.
 
Enligt uppgift på Ellis Island kommer de tre fram den 2 april 1896 på fartyget Majestic. Tyvärr är den bild som ska visa originalmanifestet fellänkad så jag kan inte se mer uppgifter just nu.
 
Är detta rätt personer att försöka följa?
 
Har du/de också någon koppling till Herman Brolin från Siggesgården, Malma född 29 septemnber 1875 som reser ut samtidigt som de tre ovanstående.
Avfärd från Göteborg 18960320 med destination Boston (CD Emigranten 57:253:188).
 
Denne Herman tycks ha en bror som utvandrat tidigare, för enligt CD Emibas lämmar Sven Fredrik Brolin Siggesgården, Malma för resa till Amerika. Han är utskriven den 29 december 1893.
 
Om dessa två var släkt med de tre första så kanske de kan bidra till att spåra upp de andra.
 
Du kan väl berätta om kopplingarna är rätt och om du har någon kännedom om var de (förutom Maria och Herman) tog vägen
 
Mats

2005-08-27, 11:40
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Maria är syster till Anna och Erik Emanuel. Hon återvände till Sverige år 1900.
 
Herman och Sven Fredrik* är bröder med varandra och kusiner till Maria, Anna och Erik Emanuel.
Herman var min mammas morfar. Han återvände 1899.
 
Fredrik blev kvar i USA. Han fick troligen 4 barn. Fredriks barn tappade kontakten med varandra. Sonen Malcolms ättlingar har vi kontakt med, men de vet inget om vart Anna och Erik Emanuel tog vägen.
Det jag vet om Fredrik är att han gifte sig i Boston 1896. Han fick barn under perioden 1897-1908. Barnens födelseplatser har varit Cambridge, Massachusetts och Billerica, Middlesex, Massachusetts. Troligen har brodern Herman under sin USA-vistelse besökt sin broder Fredrik eftersom en adress till Fredrik finns i en liten anteckningsbok som Herman hade med sig till USA.
 
Anna kan eventuellt ha gift sig med en man vid namn Wallin.
 
Har Maria och Anna efter sin utvandring 1993 varit hemma för att återigen utvandra 1896?
 
Tack för att du försöker hjälpa till det betyder väldigt mycket för oss!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-08-27, 13:50
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Marita
 
Som svar på din fråga om de varit hemma igen så är svaret ja, men de utvandrar inte utan återvänder hem till Amerika eftersom de är skrivna där
 
Nedan ser du ett urklipp från passagerarlistan för Majestic vid dess ankomst 2 april 1896 till New York.
Det står att de ska till Ills, som jag tolkar som Illinois.
 
Vet du var Maria bodde innan hon återvände till Sverige?
 
 

 
Kan det vara av intresse för dig att försöka hitta info om de försvunna Fredrik-barnen?
 
Mats

2005-08-27, 17:51
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Princeton, Bureau, Illinois är en plats många svenska utvandrare slog sig ned. 677 svenskar bodde där 1900 enligt census. Men jag finner ingen Brolin och heller ingen Wallin?
 
Som ofta är kan man lättast hitta den man inte letar efter. Frederick Brollin återfinns 1900 i Cambridge MA, tillsammans med hustrun Anna och barnen Malcolm och Ruth. 1910 består familjen av Frederick Brolin, Anna, och barnen Malcolm, Ruth, Alexander och Jasper. 1920 är familjen fortfarande bosatt i Cambridge, men nu på en tredje adress. Förutom Fred Brolin och Anna bor barnen Alexander Jasper och Rose hemma. Malcolm och Ruth har tydligen flyttat hemifrån.
 
Frederick är machinist i alla tre census, 1920 ser det ut som om sonen Alexander jobbar på samma plats som fadern, men som machinist helper. 1930 består familjen av Fred, Anna, och sönerna Alexander och Jasper R. Båda pojkarna jobbar på ett gjuteri som Machinist, men Fred är uppförd utan arbete. Om han inte kan jobba längre, om han pensionerat sig vid bara 56 år, eller om han är arbetslös kan man inte se. I hushållet finns också barnbarnet Claire Miller 13 år, men det framgår inte vilket av barnen hon hör till. Men vi får väl gissa på Ruth?

2005-08-27, 17:59
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Malcolm F. Brolin 32 är också lätt att hitta 1930. Han har då hustrun Mary A. 30, och barnen Eleanor R. 12, Malcolm F Jr 9, Robert E 8 och William J 2. Familjen bor i Hyde Park district inne i Boston, och Malcolm är Machinist, i vad jag tror är ett väveri.
 
Men detta var väl den familjen du kände bäst, och ursäkta Mats att jag trängde mig in.
 
Marita, om du vill ha orginalsidorna ur census kan du skriva till mig så kan jag maila dem till dig. Jag sparar dem en tid på harddisken. Kanske är de ändå intressanta för framtiden.

2005-08-27, 18:15
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Jasper Brolin avlider 1962:
 
Name:    Jasper Brolin  
SSN:    021-01-8925  
Born:    22 Jun 1908  
Died:    Jun 1962  
State (Year) SSN issued:    Massachusetts (Before 1951 )  
 
 
Alexander 1983:
 
Name:    Alexander Brolin  
SSN:    012-07-7650  
Last Residence:    01821  Billerica, Middlesex, Massachusetts, United States of America  
Born:    14 Oct 1900  
Died:    Feb 1983  
State (Year) SSN issued:    Massachusetts (Before 1951 )  
 
Malcolm 1994:
 
Name:    Malcolm F. Brolin  
SSN:    017-14-5635  
Last Residence:    02762  Plainville, Norfolk, Massachusetts, United States of America  
Born:    14 Nov 1920  
Died:    6 Oct 1994  
State (Year) SSN issued:    Massachusetts (Before 1951 )

2005-08-27, 18:21
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Jan, du är välkommen att tränga dig på. Och du hann före med SSN infon så jag ändrar så meddelandet blir lite mindre
 
Mats

2005-08-27, 18:56
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Tar en paus här, att finna Anna och Erik Emanuel är en större utmaning som gärna någon annan får prova på.
 
Att kolla om Alexander och Jasper dog ogifta går ju att göra i dödsattesterna. I så fall tar ju dessa grenar slut där. Att finna vad som hände döttrarna Ruth och Rose blir knepigare. Men eftersom namnet Brolin är relativt ovanligt kanske det går att fånga dem i de femåriga vigselindex som finns för delstaten MA. (Stora pärmar med namnen utskrivna i listform sorterade på namn.) Tyvärr är de bara åtkomliga på plats i arkivet i Dorchester (södra Boston). Det är i alla fall en möjlig väg om det att hitta döttrarnas ättlingar är tillräckligt intressant. Beroende på när Fredrik och Anna avlider kan ju deras dödsrunor från tidningen (Boston Globe?) vara intressant läsning. Kanske får man också döttrarnas namn som gifta där. Det faktum att det som kanske troligast är Ruths dotter Claire bor hos morfar och mormor 1930 tyder kanske på att något hänt Ruth. Eller kanske att hon blivit skild och inte har ekonomi att ha dottern boende hos sig?
 
Det bör gå relativt enkelt att leta fram Claire Millers födelseattest för att se vilka föräldrarna är - i Dorchster.
 
I MA egna dödsregister 1970-2001 blir datumen lite mer fullständiga:
 
Name:    Alexande Brolin  
Certificate:    015754  
Death Place:    Billerica  
Death Date:    February 12, 1983  
Birthplace:    Massachusetts  
Birth Date:    October 14, 1900  
 
Kanske är detta Malcolms hustru Mary, enligt census 1930 är hon ju född i Philadelphia:
 
Name:    Mary A Brolin  
Certificate:    002677  
Death Place:    Boston  
Death Date:    April 3, 1980  
Birthplace:    Pennsylvania  
Birth Date:    September 16, 1898

2005-08-27, 19:32
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Fredriks mönstringskort från WWI ger väl inga nya uppgifter, men födelsedatumet 10/5 1873 bör ju vara riktigt?
 

2005-08-27, 21:39
Svar #10

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Jan och Mats!
Roligt att det var så många inlägg som låg och väntade på mig.  
Anna och Erik Emanuel var ju visserligen de jag sökte men jag blev väldigt glad över den extra bonusen.
Fredrik hade jag en hel del uppgifter om men en del nyheter blev det bl.a. att han hade ett barnbarn vid namn Claire. Går det att följa henne framåt i tiden?  
När är dottern Rose född? (Henne har jag inga uppgifter om.)
Jag pratade med mammas kusin tidigare i kväll. Han hade varit inne på Ellis Island och tittat på 2 andra Malmabor som utvandrade. När Gustav Adolf Sundvall f. 1887 och Ida Josefina Sundvall f. 1884 utvandrade 1906 uppgav de att de skulle resa till Erik Brolin M R 3 Hamon? Ill. Jag antar att det sista är en adress i Illinois. Går det med hjälp av denna ledtråd hitta Erik Brolin?
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-08-28, 01:00
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Marita
 
En första info runt Claire Miller. Hon uppges, som Jan sagt tidigare, vara 13 år 1920. Jag ser att något verkar konstigt med uppgift om hennes föräldrar, för där står att hennes båda föräldrar är från Sverige. Förmodar det är en feluppfattning av censustagaren, kanske bara tagit uppgifterna för Alexander o Jasper som står på raderna ovanför.
 
Rose är lite av ett mysterium, och jag har svårt att se hennes ålder 1920, men hon kan varken läsa eller skriva och går inte heller i skola så hon är nog under 5 år. Min fundering är om detta är deras barn eller kanske ett barnbarn
 
Mats

2005-08-28, 01:46
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Marita
 
Med hjälp av Sundvall och Harmon så hittar jag din Erik o Anna i 1910 års census.
 
Där står att Erick Boline, 32 år och single är farmer. Tillsammans med honom bor syster Anna, 34 år o single, och med House keeper som yrke. Där bor också John Sundwall, ålder angiven till 20 och immigrerat 1907 (uppgiften på Ellis Island är också från 1907, 23 november anländer de båda med Mauretania) Han anges vara servant och laborer.
 
(Källa 1910 United States Federal Census > Illinois > Lee > Harmon Twp > District 56> page 6b)
 
I 1920 års census så hittar jag en John E Sundwall, 29 år boende i Hamilton, Lee County, Illinois. Inv 1907, han är nu farmer/egen farm
 
I Illinois death index finns följande uppgift
 
BROLIN        ERIC 1918-08-12 LEE (county)        DIXON (town)
 
Kan kanske ge vidare möjligheter till att finna mer uppgifter
 
Nu lämnar jag detta ämne för idag, kanske finns det fler uppslag som andra följer
 
Mats

2005-08-28, 09:59
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Marita
 
Du kan kanske hitta mer på de webplatser som finns för Lee County. Några av dessa är
 
 Illinois trails
 
 Lee County Genealogical Society
 
 Katalog över präriefarmare
I denna katalog så finns Eric med
 
Det finns många sidor att läsa och inte minst finns det möjligheter att hitta kontakter som säkert kan hjälpa dig vidare i ditt letande efter svaret på vad som hände syskonen
 
Mats

2005-08-28, 11:40
Svar #14

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Mats och Jan!
 
Det här är ju alldeles fantastiskt. Tusen tack!
Även om jag forskat mycket på släkten här i Sverige så känner jag mig ganska grön när det gäller forskning i USA. Det är otoligt värdefullt att få er hjälp!
 
Mats!  
Jag tror att du hittat rätt personer även om åldern inte stämmer på Erik och Anna.  
Johan* Efraim Sundvall är Eriks och Annas systerson! Johans ålder stämmer bra.
 
/Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna