ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Rudolf (Rudolph) Pettersson, emigrerade 1916-09-20  (läst 808 gånger)

2004-11-16, 14:12
läst 808 gånger

Katrin Pettersson

Hej! Enligt cd:n Emigranten emigrerade min farfars farbror Sven Rudolf (Rudolph) Pettersson 1916-09-20 från Göteborg (anteckning i kyrkoböckerna: 1916-09-15 Amerikas Förenta Stater).
 
Sven föddes 1897-08-09 i Säfsnäs, Dalarna.
 
Enligt uppgift på cd:n är destinationen Worcester men när jag sökte på en karta fanns det 6 st orter med det namnet.
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med att hitta honom!
 
Med vänlig hälsning
Katrin Pettersson

2004-11-16, 16:29
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Katrin,
 
Destinationen var sannolikt Worcester i Massachusetts. Tyvärr finner jag honom inte på Ellis Island, där kunde kanske kopplingen till adressen framgå. Ofta var ju dessa adresser till någon släkting som redan etablerat sig. Men lika ofta var dessa destinationer bara språngbrädor vidare in i USA. Alla som immigrerade vid den här tiden måste uppge en person och adress i USA, många gånger var det bara en avlägsen släkting eller bekant med anknytning till hemtrakten.
 
Namnet är ju inte precis unikt på något vis, så du måste därför ta nedanstående person med en mycket stor nypa salt. Han är en tänkbar möjlighet, men absolut inte en bevisad koppling. För att fastslå detta måste du ta reda på mer om personen och försöka finna handfasta dokument, t.ex vigselbevis i lokala register som kan bekräfta - eller avkräfta personen. Endast undantagsvis når du dessa via internet. Det kan bli ett omfattande arbete bara för att kunna avskriva en möjlighet. Men kanske finner någon annan här på forumet en annan kandidat?
 
I folkräkningen 1920 finner jag en ung svensk, Swan Peterson 22, i Albany County, Wyoming. Han är ogift och jobbar i ett sågverk, eller liknande aktivitet. Det som också stämmer är det angivna invandringsåret, 1916. (Källa: ED 1, s. 2A)
 
1930 är han kvar i området, har stiftat familj, och jobbar som laborer, tie plant. Detta är också en form av timmerindustri, ties är samma som järnvägsslipers. Swan Peterson 32, invandrade 1916, hustru Helga 23, som invandrade 1920 från Norge. Paret gifte sig ca 1924-25, och har tre barn, Henry 5, Thelma 3, och Edna 1. Adressen är 1713 Custer Street i Laramie City, Albany, Wyoming. Den självägda bostaden är värderad till 3000 dollar. (ED 8, s. 6A)

2004-11-16, 16:56
Svar #2

Karin Björkholm (Karin)

Hej Katrin och Jan,
 
På Ellis Island (Dr.Stephen Morse) finner ni Blacksmith Swen Rudolf Pettersfon.Obs! stavningen. Han reser ut till en kusin i Worcester , Massachusetts.
En titt i båten Stockholms passagerarlista år 1916 ger fler intressanta upplysningar.

2004-11-16, 17:38
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Jag var inte tillräckligt lös i mina sök, det vanliga dubbelesset har blivit tolkat som sf ... tack Karin. Kusinen Carl Gefvert i Mass låter ju som ett känt smedsnamn?
 
Han återfinns i folkräkningen 1920 på samma adress som i manifestet, 71 Whipple St, Worcester MA. Han är 37, och Catcher, Rod Mill. Det tolkar jag som stålindustri, kanske maskinellt smide. Carl är gift med Gertrude 26, och har sonen Henry 6. Han invandrade 1905, hon är andra generationens invandrare född i MA.  1930 är enda förändringen att också hennes mor, 70-åriga änkan Anna Becker också bor i hushållet.
 
Så det är kanske en stålarbetare, smed eller liknande vi ska leta efter, inte en skogsarbetare? Tyvärr hittar jag dock ingen i census som passar bättre.

2004-11-17, 12:15
Svar #4

Katrin Pettersson

Hej! Tack så mycket för hjälpen Jan och Karin! Nu hittade jag honom på Ellis Island, vilket jag aldrig hade klarat själv. Det var riktigt spännande att öppna upp listan och läsa hans uppgifter. Jag känner inte till namnet Gefvert, som kusinen har. Svens föräldrar hette Lars Pettersson och Matilda Falborg.
 
Går det att få reda på var han tog vägen efter han kommit till USA?
Du nämnde folkräkningen 1920 Jan, är det ett register som man själv kan söka i?
 
Tack än en gång för hjälpen.
 
Med vänlig hälsning
Katrin

2004-11-17, 15:26
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Folkräkningen 1920 (census) är inte ett gratis register, det är en betaltjänst hos Ancestry.com. Man kan söka på två sätt, dels direkt in i de geografiskt organiserade orginallistorna - om man vet var personerna bodde, och dels i ett sökbart index som har alla de brister man kan förvänta - felläsningar, felskrivningar etc.
 
Jag försökte hitta Sven i index 1920 utan att lyckas bättre än den unge timmerarbetaren i Wyoming. Också om ett skifte av yrke från smed till skogsarbetare absolut är möjligt, gör det nog honom mindre sannolik. Men andra kan ha bättre framgång med index, det är många sätt att vrida på namn.
 
Kom också ihåg att kusinen kan lika gärna vara på moderns sida, och att valet av ordet kusin också kan dölja en annan form av familjerelation han inte visste namnet på, syssling, moderns kusin etc.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna