ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Selma Carolina Andersson f. 1879, emigrerar till Boston MA  (läst 399 gånger)

2004-01-22, 23:51
läst 399 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Selma Carolina Andersson tog ut flyttningsbetyg 1911-03-19 och avreste med destination Boston, MA, USA 1911-05-19.
 
Selma föddes 1879-05-13 i Göteborgs Domkyrkoförsamling. Hemförsamling: Haga. Hemort: Annedal N:o 117.  
Fadern: Johan Bernhard Andersson, f. 1847. Yrke: Snickare
Modern: Betty Larsdotter, f. 1845-12-30.
Båda från Tufve.
 
En bror jag inte vet någonting om: Gustaf Birger Andersson, f. 1888.
Min morfars far (bror till Selma): Adolf Leopold Andersson, f. 1877-09-02
Selma var ogift och jobbade som sömmerska när hon avreste. Eftersom hennes efternamn är vanligt och eftersom hon avreste 1911 vet jag verkligen inte hur jag ska kunna hitta henne. Jag har gjort alla tänkbara sökningar på bl.a. www.ancestry.com utan resultat.
 
Vad jag har är ett julkort skrivet till min morfars far (Selmas bror) från en Florence Chase, hon skriver:  
Dear Uncle Adolf, Walter and I moved to a nice location overlooking the ocean aout 40 miles from Riverside. We are now much closer to the University of R.I. where Walter works. He retired from the Police work where he worked for 23 years. He is now doing photography in research in the College of Pharmacy. We?ve been very lucky weatherwise. No snow as yet but looks as if we?ve have some for Christmas. We hope that you are feeling well and that you will enjoy a blessed holiday season. Love Florence.
 
Min morfars far blev över 90 år gammal vilket gör att julkortet (som saknar datum) kan ha skickats ända fram till ca. 1967 eller några år.
 
Jag misstänker att Florence eller Walter är Selmas barn.
 
Finns det någon där ute som kan hjälpa mig att ta nästa steg till att finna efterlevande till Selma?
 
Hoppas på hjälp!
Anna

2004-01-23, 12:36
Svar #1

Ingrid Wikberg

Varför inte ta kontakt med universitetet Rhode Island? ( University of Rhode Island) Fråga dem om Walter (Chase?) finns eller funnits anställd av dem och hans proffession ( forskning, foto vid College  of Pharmacy) och  
ge de uppgifter du har om honom ( ex yrke fd polis (?), hustrun (?) Florence Chase etc
Du kan ta kontakt med dem via deras hemsida:
http://www.uri.edu/

2004-01-23, 23:13
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Tipset om kontakt med universitetet verkar bra.
 
Ett riktat sök i Ancestry jag gjorde med begränsning i Rhode Island ger en möjlig träff:
 
East Providence, Rhode Island City Directory, 1957 . City Government  
 
Police Headquarters, Taunton Ave.
 
.........
Lieutenant Walter J. Chase
.........
 
(Han är en av nitton uppräknade anställda 1957)
 
Kanske är det denne polis som återfinns i SSDI:
 
Name:   WALTER J CHASE  
SSN:    035-07-9293  
Last Residence:    02874  Saunderstown, Washington, RI  
Born:   7 Aug 1908  
Last Benefit:          
Died:   19 Mar 1998
 
Tänker man sig att denna Florence är Selmas dotter och född inom några år efter att hon kommit till Amerika 1911, så blir det ju en lagom åldersskillnad.
 
Här är det många gissningar , och Walter Chase är heller inte ett ovanligt namn. Men du har ju nu också möjligheten att tillskriva polismyndigheten i East Providence.
 
Eftersom RI är så litet geografiskt (men folkrikt), så måste man också hålla Connecticut och Massachussetts i minne när man letar. Många flyttar fram och tillbaka mellan dessa tre stater, det har jag sett andra exempel på. Men Riverside ligger definitivt i Rhode Island. Se kartan.

2004-01-24, 13:51
Svar #3

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Jag har nu mailat polismyndigheten i East Providence och jag kommer att ringa universitetet på måndag.
 
Med hjälp av informationen du gav mig Jan så hittade jag även en person som hade lagt ut sitt släktträd där Walter återfinns med de födelsedata du gav mig, så henne har jag också mailat.
 
Jag ser att jag glömde skriva är att avsändaradressen (förtryckt) på jukortet är: 2001 Boston Neck Road, Sunderstown, R.I., U.S.A. så Jan, det känns verkligen som om du bara måste ha träffat mitt i prick.
 
Tack, tack, tack för hjälpen!!
Anna

2004-01-26, 07:51
Svar #4

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Jan Ek!!  
Vill bara meddela att jag hittat släktingar till Selma Carolina Andersson nu tack vare de datum som du tog fram till mig.  
De är enormt glada att jag tagit kontakt då de inte har någon direkt information om den sidan släkten + att de verkar ha letat väldigt länge!  
 
Det var mao rätt person vars släktträd låg ute på www.ancestry.com. Mormodern till henne jag skrev börjar sitt mail med Hooray!.  
 
Själv blir jag alldeles tårögd  
 
Tack miljarders-miljarders gånger för hjälpen!!!
Anna

2004-01-26, 09:11
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Hej Anna!
 
Väldigt kul för mig också att höra att du fick kontakt så snabbt. Jag gläder mig massor å dina och släktens vägnar!
 
Själv känner jag också att jag jobbar mot klockan i mina egna släkter. Ibland är jag nästan glad att Genline inte lagt ut Skaraborg ännu, det gör att jag kunnat fokusera på att försöka hitta den levande släkten först. För två timmar sedan ringde jag San Diego och pratade med en syssling för allra första gång, nu reser jag bort i slutet av mars för att hälsa på honom och hans systrar. Biljetten köpte jag redan igår  
 
Särskilt kul är ju de små historier man kan få med sig, historier som gått i arv från invandrargenerationen. För att inte tala om fotografierna som kan finnas, både från Sverige och USA. Gary i San Diego har redan letat fram en del som låter mycket spännande at få se. Att få de skannat och identifierade så snart som möjligt är min högsta prioritet för besöket. Vid sidan av att bli mer bekant med min utvidgade familj förstås! Lite sol och värme i mars är ju heller inte fel  
 
Lycka till vidare med kontakten!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna