ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laurén, John H White Plains, New York  (läst 1212 gånger)

2004-06-17, 22:41
läst 1212 gånger

Agneta Björk

Im searching an ancestor called John H Laur?n who emigrated in 1903 from Österfärnebo, Sweden. He went to White Plains in New York. He had six sons and lived his whole life in White Plains, I have heard.  Our family has no contact with the family in the USA, we only have old letters and photos left in Sweden. If anyone could help me finding relatives I would be very grateful.

2004-06-18, 08:12
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Agneta, jag hittade följande på Ancestry.com  1910 United States Federal Census  Name: John H Lauren  Age in 1910: 30   Estimated Birth Year: 1879  Home in 1910: 1-WD WHITE PLAINS, WESTCHESTER, New York  Race: White   Gender: Male   Series: T624. Roll: 1090. Part: 2. Page: 211A. Year: 1910.  1930 United States Federal Census   Name: John H Lauren  Age: 53 years   Estimated birth year: 1876  Birthplace: Sweden   Relation to Head-of-house: Head   Race: White   Home in 1930: Greenburgh, Westchester, New York  Image Source: Year: 1930: Census Place: Greenburgh, Westchester, New York: Roll: T626_1660: Page: 13B: Enumeration District: 157: Image: 0640. Född i Sverige, utvandrade 1907. Yrke: Jag tror det står appraisal expert vilket borde kunna översättas till värderingsexpert.  Name: Tekea Lauren  Age: 49 years   Estimated birth year: 1880  Relation to Head-of-house: Wife   Home in 1930: Greenburgh, Westchester, New York Född i Sverige utvandrade 1901  Name: John H Lauren  Age: 21 years   Estimated birth year: 1908  Relation to Head-of-house: Son   Home in 1930: Greenburgh, Westchester, New York Född i New York Yrke: Landskaps ingengör  Name: Leroy Lauren  Age: 14 years   Estimated birth year: 1915  Relation to Head-of-house: Son   Home in 1930: Greenburgh, Westchester, New York Född i New York  Name: Lee Davis Lauren  Age: 13 years   Estimated birth year: 1916  Relation to Head-of-house: Son   Home in 1930: Greenburgh, Westchester, New York  Född i New York  Social Security Death Index  Name: Leroy Lauren  SSN: 088-05-0528   Born: 8 May 1915  Last Benefit: 90027  Los Angeles, Los Angeles, California, United States of America  Died: Feb 1980  State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)  California Death Index, 1940-1997  Name: LAUREN, LEROY ERNEST  Social Security #: 088050528   Sex: MALE   Birth Date: 8 May 1915   Birthplace: NEW YORK   Death Date: 16 Feb 1980   Death Place: LOS ANGELES   Mothers Maiden Name: LAURELL   Social Security Death Index  Name: Lee Lauren  SSN: 081-03-9574   Last Residence: 94402  San Mateo, San Mateo, California, United States of America  Born: 19 Sep 1916  Died: Jun 1986  State (Year) SSN issued:    New York (Before 1951 )    Det finns också en John Lauren i Social Security Death index född 1908 men han heter John *E* Lauren Name: John E. Lauren  SSN: 119-03-9044   Born: 25 Jun 1908  Died: 14 Dec 1990  State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)   I 1920 års Census kan jag inte hitta familjen. Antaglingen är efternamnet fel inskrivet.  Hustruns namn Tekea gissar jag också är inskrivet fel. Då hon är från Sverige borde det rimligtvis vara Tekla, men jag kan ju ha fel.  Hoppas det övriga stämmer överens med dina uppgifter.  Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-18, 23:38
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Agneta, hittade även detta:  World War I Draft Registration Cards, 1917-1918   Name: John Hugo Lauren  City: White Plains   County: Westchester   State: New York   Birth Date: Jul 24 1877   Race: White   Roll: 1819126   DraftBoard: 2   På närmaste anhörig ser det ut att stå Tecla Lauren.  Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-21, 13:54
Svar #3

Agneta Björk

Hej Anna! Tack så mycket för upplysningarna om min Laurén. Jag undrar om du fått dem gratis på nätet eller om du innehar någon betaltjänst eftersom du fått reda på så många saker. Har du något tips till mig om hur jag går vidare för att få tag i eventuella efterlevande? Hälsningar Agneta

2004-06-21, 22:20
Svar #4

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Agneta, jag är betalande medlem på http://www.ancestry.com och där har jag hittat uppgifterna jag fick fram. Är inte riktigt säker på vad som är gratis och vad som kostar längre men det märker du snart. Det som kostar kommer du helt enkelt inte in på.  Du kan söka gratis på http://www.rootsweb.com/ som är en gratisvariant av Ancestry. http://www.familysearch.org finns också.  Det bästa är att gå här på på anbytarforum/ämnen/länktips och kolla igenom de tips som finns där. Det tar en bra stund men det kan vara värt det. Du kommer med säkerhet hitta de länkar jag nämnde ovan/nedan och många, många fler.  Vad det gäller de namn du har SSN (Social Security Number) på så kan du beställa ett dödsbevis på SSDI (Social Security Death Index). Där har har jag läst att man kan få namn på anhöriga. En sökning/beställning kan du göra här: http://ssdi.rootsweb.com/ Det kostar pengar att beställa en sådan men inte så värst mycket tror jag (har inte testat själv än). Länken dit hittade jag på Rootsweb som jag nämnde tidigare.  När du har hittat någon idag levande person så funkar http://whitepages.com (gulasidorna i USA) eller nummerupplysningen för utland på 118119 (tror jag).  http://Http://www.google.com är inte heller att underskatta.  Säg till om du hittar nåt du behöver komma åt på Ancestry så kollar jag åt dig. Du kan maila mig på min mailadress.  Lycka till! Jag håller tummarna!  Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-21, 22:26
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
SSDI har inte ett dödsbevis utan bara personens egen ansökan om att delta i socialförsäkringssystemet. Där anger personen sina föräldrar, inga andra anhöriga finns med. Den kostar 27 dollar (och finns inga genvägar utan alla som beställer måste betala)  En dödsattest beställs genom respektive delstat eller county och kan innehålla föräldrarnas namn (om folk minns det) och en ev. make/maka och kan ha ett barn eller en make/maka som informant, eller en annan släkting (eller en fullständigt obesläktad person som en granne eller t.ex. personal på ett ålderdomshem).  Hälsningar, Eva

2004-06-21, 22:48
Svar #6

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Eva, det här var bra information!  Så om jag beställer på http://ssdi.rootsweb.com/ så får jag i stort sett ingenting för pengarna... Den nöten hade jag gått på!  Finns det något lätt sätt att komma åt länkarna till resp. delstat/county och vart man kan beställa dödsattest eller är det sökningar på ex. google som gäller för att hitta resp. ställe?  Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-21, 22:58
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Se länktips den 21 april här  och företaget VitalChek som också ibland sköter det åt myndigheterna, www.vitalchek.com och de olika delstaternas och counties information genom www.usgenweb.org och som du själv skrev - tipsen på RÖTTER (se under Emigrantforum och under Förbunds-Nytt/Uppdaterat ett dokument den 13 april 2004) och Anbytarforum.  Fördelen med SSDI är att du kan bekräfta att en person är barn till de du tror, det kan du inte alltid göra med dödsattesten.  Hälsningar, Eva

2004-06-21, 23:05
Svar #8

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Eva, helt lysande! Ibland ska man verkligen följa sina egna råd om andras råd. Där ser du Agneta, länktips har alla tips!   Tack igen Eva! Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-21, 23:28
Svar #9

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Agneta, om du går in på: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi  Skriv sedan in John Lauren och sök. Du får då upp en maka som heter Stella Harrington.  Väljer du sedan att klicka på hennes namn finner du en mailadress på vardera sida (ser ut att vara till samma person men använd båda).  Det här är ju en ren chansning men det kan ju vara så att Stella gifte sig med din John Lauren Jr. Du kan ju alltid maila och höra efter om det kan stämma.  Med vänliga hälsningar Anna

2004-06-23, 12:17
Svar #10

Agneta Björk

Hej!  Tack Anna och alla andra som hjälpt mig så mycket. Om ni bara visste hur länge jag letat efter Laur?nättlingar och nu har jag ett namn och en e-postadress att leta på. Jättebra! Hälsningar Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna