ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Patrik Pettersson från Tjörn  (läst 1456 gånger)

2004-09-27, 19:15
läst 1456 gånger

Utloggad Monika Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-02-02, 14:02
    • Visa profil
I'm searching my grand-dad's brother, Johan Patrik Pettersson, who emigrated to US in 1914 (He left the 14th of April that year). He was born Nov 9, 1894 on the island Tjörn on the west -coast of Sweden. The place where he was born is called Åkervik and is in the parish of Stenkyrka. He had a litte contact with his parents and I've been told that he was working somewhere in Florida. Last time they heard from him was in Jan 1919 when his mother died here in Sweden. I've tried to contact Florida, but no answer. Does anyone know how to find him? /Monika Olsen

2004-09-27, 21:03
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Monika,
Hittade nedan på i Social Security Death Index
Kan ev. vara din släkting.
 
Name: John Peterson  
SSN: 089-07-2791  
Last Residence: 11755  Lake Grove, Suffolk, New York, United States of America  
Born: 9 Nov 1894  
Last Benefit: 11787  Smithtown, Suffolk, New York, United States of America  
Died: Dec 1977  
State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)  
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-09-30, 18:46
Svar #2

Utloggad Monika Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-02-02, 14:02
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Och tack för snabbt svar! Visst kan mannen du hittat uppgifter om vara min släkting. Vet du om det går att gå vidare och se om han hade någon familj t.ex. barn?  
 
Många hälsningar
en glad och tacksam
Monika

2004-10-03, 09:41
Svar #3

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Monika,
Jag har hittat två eventulla John Peterson i 1930 års cencus. Jag har gått in och tittat på samtliga som kommer från Sverige på de träffar jag fått men då inte på de med annan mellan-initial än P dock dem utan initial. Jag har sökt på dem som är födda runt 1894 och 1895.
 
Denne John nedan emigrerade 1914.
Han bor ihop med en servant och han jobbar som som farmer på en general farm (är inte säker på att det står så).
 
1930 United States Federal Census  
Name: John Peterson  
Age: 35  
Estimated birth year: abt 1895  
Birthplace: Sweden  
Relation to head-of-house: Head  
Race: White  
Home in 1930: Campton, Kane, Illinois  
Image source: Year: 1930; Census Place: Campton, Kane, Illinois; Roll: 524; Page:  ; Enumeration District: 46; Image: 786.0.  
 
Denne man finns också men det står inte när han emigrerade:
1930 United States Federal Census
Name: John Peterson  
Age: 36  
Estimated birth year: abt 1894  
Birthplace: Sweden  
Relation to head-of-house: Lodger  
Race: White  
Home in 1930: Manhattan, New York, New York  
Image source: Year: 1930; Census Place: Manhattan, New York, New York; Roll: 1547; Page:  ; Enumeration District: 87; Image: 194.0.  
 
Jag letade också på samma sätt i 1920 års census men hittade ingen som kunde stämma.
 
Det kan vara så att han är inskriven/avskriven som något liknande men det gör sökningen lite svårare.
 
Om jag inte missminner mig så ska du kunna beställa information utifrån hans Social Security Number (SSN), titta under länktips så står det nog om det där. Det är dock inte säkert att den information du vill ha står med.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-10-03, 09:52
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det du får veta från SSN-ansökan är vem som är hans föräldrar - det bekräftar ju då att det är rätt John Peterson som hittats.  Ev familj framgår inte där. Se Anbytarforum: Länder: USA: Internet: Social Security Death Index (SSDI) och en amerikansk förklarande sida.
 
För att hitta familjen är dödsattesten och/eller en dödsruna (obituary).
 
Hälsningar,
Eva

2004-10-03, 10:53
Svar #5

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Monika,
hittade även detta:
 
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Name: John Peterson  
City: Not Stated  
County: Currituck  
State: North Carolina  
Birthplace: Sweden  
Birth Date: 9 Nov 1894  
Race: Caucasian  
Roll: 1765635  
DraftBoard: 0  
Han har blå ögon och han är ensamstående men resten kan jag inte tyda. Kanske någon annan kan.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-10-03, 12:18
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Det som står av ytterligare intresse på kortet, som jag försöker återge nedan, är:
2.  Adress: Grandy, Curituck Co, NC
5.  Född:  ???fjäll(?), Sweden
7.  Yrke:  Dredging
8.  Arbetsgivare:  Atlantic, Gulf & Pacific Co
    Grandy NC
 
Så är frågan om svaret på fråga 5 går att tyda till någon plats i Sverige som har anknytning till Västkusten? Monika kanske kan få det att stämma? Eller någon annan?
 
Om det är helt galet så betyder det nog tyvärr att detta inte är den rätte John Peterson. Med ett så vanligt namn får man nog förvänta sig att det finns fler med samma födelsedatum.
 
Denne unge mans yrke är att han jobbar med muddring, antagligen på ett av de stora mudderverken som man flyttar runt på en stor pråm. En titt på kartan visar att behovet på denna del av kusten är stort, med låga kuster och marskland. Grandy ligger helt vid Atlantkusten i norra Nordcarolina.
 



2004-10-05, 12:55
Svar #7

Utloggad Monika Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-02-02, 14:02
    • Visa profil
Hej alla som svarat!
 
Jag är helt överväldigad över att det finns så många som har denna kunskap och som vill hjälpa till. Det verkar som vi funnit min farfars bror. Kortet ovan visar en man med rätt namn och som var född i Fagerfjäll. Detta är en mycket liten plats på Tjörn och där min släkt kommer ifrån. Vi vet också från hans brev att han arbetade med muddring, men den sista gången han hörde av sig var han i Florida. Från när och var kommer detta registreringskort och kan man ifrån dessa data se om det är någon av ovanstående personer som jag har fått hjälp att hitta som är min släkting?
Tack/ Monika

2004-10-05, 13:32
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Monika,
 
Så fint att du kunde tyda orten till Fagerfjäll, nu vet du ju att det är rätt person i mönstringskortet, och vet var han befann sig 1917 då mönstringen genomfördes. Så har du ju också hans egenhändiga namnteckning längst ned, det är ju en kul detalj.
 
Som framgår av firmans namn, den han jobbar för 1917, så är det ett stort bolag aktivt på alla USAs kuster. Jag gissar att han förde ett kringflackande liv, och att uppdraget i Florida några år senare också var förbigående. Så är ju frågan vad som hände sedan?
 
Om uppgiften som anger ett dödsfall i NY på 70-talet är det rätta, så gissar jag att han höll sig längs östkusten i hela sitt liv, och kanske blev han heller aldrig aldrig gift? Det går inte utan vidare att koppla de olika personerna ovan samman, och säga att det är din släkting. Om jag måste välja är givetvis personen Anna fann i NY 1930 som ogift inneboende den bästa kandidaten, men namnet är allt för vanligt för att man ska kunna välja så. Denne person på Manhattan är för tillfället byggnadssnickare, och bor på ett stort ungkarlshotell.
 
En väg att gå vidare är ju att försöka kontrollera uppgiften från 1977, och försöka få tillgång till en kopia av dödsattesten.

2004-10-05, 17:30
Svar #9

Jan Ek (Janek)

....samt att du givetvis kan beställa en kopia av SS-5 som Eva förklarar ovan. Då kan du helt säkert avgöra om den man som avlider i NY är den du letar efter.
 
Tyvärr är det ganska kostbart, 29 dollar, och det tar ganska lång tid att få svar. Men om det är ditt bästa spår så kanske det är värt det?

2004-11-30, 10:26
Svar #10

Utloggad Monika Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-02-02, 14:02
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu har jag fått svar på min SSN förfrågan och mannen som Anna Persson hittade och skrev ett inlägg om 27 sept är min farfars bror. Otroligt att han levde till 1977 och aldrig hörde av sig hem. Nu skall jag försöka leta vidare via dödsattesten.
 
Tack än en gång ni som hjälpt till!/ Monika

2004-11-30, 10:35
Svar #11

Utloggad Monika Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2021-02-02, 14:02
    • Visa profil
Hej igen!
 
Var ute på webbsidan från Minnesota Historical Society för att söka hans dödsattest, men det verkar som det bara gäller Minnesota. Finns det något nationellt register som någon kan tipsa mig om?/ Monika

2004-12-02, 18:10
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Monika,
Dödsattester i delstaten NY omfattas av sekretess i 50 år. Du kan läsa om detta här. Som du ser behöver du t.ex. vara direct line decendant för att förbigå detta.
 
Suffolk County är Long Island, och kanske kan du finna en lokaltidning för området som har en dödsnotis/runa publicerad efter dödsfallet 1977. Men dog han utan anhöriga är denna troligen mycket ordknapp. Offentliga bibliotek i området har den lokala pressen på mikrofilm.
 
Nationella register utöver SSDI finns inte, och reglerna om tillgänglighet varierar stort från delstat till delstat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna