ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Wilhelm Svensson, Växjö, född 1852-09-06  (läst 515 gånger)

2005-05-31, 10:58
läst 515 gånger

Nita Wiklund

Farfars bror Johannes Wilhelm Svensson född i Hov, Växjö lfs 1852 utvandrade till USA den 3 april 1869. I församlingens förteckning över utvandrade personer nämns han som gossen Johan Wilhelm Svensson. Enligt släktingar skall han ha bosatt sig i Princeton, Illinois. Jag har dock inte lyckats finna honom där i amerikanska källor. Finns någon med större kunnighet som kan hjälpa mig?
 
hälsningar
Nita Wiklund

2005-06-02, 20:55
Svar #1

Bo Björklund

Hej Nita
 
Om Du har möjlighet att besöka Utvandrarnas Hus
i Växjö (mån-fre 0900-1600) så kan Du finna hans
familj i Princeton eftersom de har filmer där
från den kyrka han tillhörde.
Du finner honom i First Ev. Luth. Ch. i Princeton
och det är film SAKA 0298. Han finns där i bok
nr 2 och på sidan 191.
 
Hälsningar
Bo Björklund

2005-06-04, 10:14
Svar #2

Nita Wiklund

Hej Bo!
 
Stort Tack för ditt svar! Verkligen roligt att få napp. Tyvärr bor jag lite långt från Växjö (Östersund) men jag skall kontakta Utvandrarnas Hus och se om det går att ordna en kopia av noteringen du angivit.
 
Hälsningar
Nita W.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna