ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Hedberg från Höja (L)  (läst 738 gånger)

2005-06-07, 09:49
läst 738 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej
Jag försöker lokalisera en bror till min fff. Han hette Johannes (Jönsson) Hedberg, föddes 1861-12-15 i Höja (L). 1879 flyttade han till Mörarp och därifrån står han som utflyttad till Amerika 1881-03-21. Enl CD-emigranten utvandrade en Johan Hedberg från Köpenhamn till New York 1881-04-07 (tack till Mats Ahlgren på forumet), detta kan mycket väl vara min Johannes men det är förstås inte säkert.  
 
Jag har inte hittat någon som vet något om hans vidare öden. Den äldsta nu levande släktingen på den grenen hade ett svagt minne av att denne farbror till honom skulle ha försvunnit i Amerika och att ett par andra bröder skulle ha åkt dit för att leta(?) efter honom.  
 
Jag har ett bröllopsfoto, taget i Chicago. Någon har skrivit på baksidan att det är John Hedberg med fru. Jag utgår från att detta är Johannes, han liknar dessutom de övriga bröderna. Jag har också ett foto skickat av en Charles H. Hedberg (gissar att det är Johannes' son). På baksidan står: Uncle Albert - I wish you all a happy new year. - Charles H. Hedberg. Unlce Albert var min fff och han dog 1934 så kortet bör vara skrivet före det.  
 
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag skulle kunna gå vidare i detta fall? Jag har kollat SSDI men där finns ingen Hedberg född 1861. Alla tips mottages tacksamt.

2005-06-07, 10:00
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
har du kollat bouppteckningar i Sverige efter föräldrar och ev barnlösa syskon?
 
Har du kollat gratissajterna som finns för Illinois (dödregister och vigselregister)?
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-07, 10:05
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Eva
Denna släkten är väldigt utredd så jag tycker att jag har bra koll på Johannes' syskon och föräldrar.  
 
Däremot har jag inte kontrollerat de gratissajter du nämner. Skulle du kunna ge mig adresserna dig?
 
Hälsningar Neta

2005-06-07, 10:11
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! I bouppteckningarna kan ju adresser i USA stå även om ingen nu levande minns att man visste om adresserna, det är därför jag frågar (det kan även stå på känd adress - utan att adressen anges - eller på okänd adress).
 
Adressen till databaserna finns här  Illinois State Archives.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-07, 10:15
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tusen tack Eva! Jag ska undersöka vidare, även i bouppteckningarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna