ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joel Joelsson, Hällestad (E) född 1859  (läst 661 gånger)

2004-10-12, 17:29
läst 661 gånger

Bengt Joelsson

Hej. Jag har kört fast ordentligt.
Jag söker uppgifter om min farfars farbror som enligt min farfar for till Amerika och aldrig hördes av igen.
Detta har jag kommit fram till: Joel Joelsson f. 1859-10-21 Berg, Hällestad, Östergötland. Utflyttad till Amerika 1880-02-29 enligt Gid. 310.79.79000.
Enligt Landsarkivet i Göteborg så klev han under namnet J.Joelsson på ångfartyget Ariosto 1880-03-04 med destination Fredrikshamn/Danmark. Hans destination i Amerika uppgavs vara New York.
Sen är det tvärstopp och jag vet inte var jag ska leta vidare. Jag har sökt lite varstans på internet men inte fått ett enda napp. Jag kan inte ens hitta fartyget Ariosto
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh Bengt

2004-10-13, 11:13
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Bengt
Om Ariosto
Sök på Google, Ariosto, sidor på svenska, sidan 1, 5:te träffen, Vykort, Bild längst ned.
Sidan 4, längst ned, Emigrantångaren Ariosto.
Sidan 5,Ny sida 1.
Sök även i gröna rutan Sök i hela Rötter
 
Mvh Åke

2004-10-13, 21:16
Svar #2

Bengt Joelsson

Åke
Tack för svaret men..
Jag undrar om inte din Ariosto är den som byggdes 1889, som var den som de flesta for med under 1890 talet, jag kan inte hitta någon ariosto som var i trafik 1880.
det fanns ett segelfartyg som gick från Hamburg till New York 1837. Där imellan kan jag inte hitta någon ångare med namnet Ariosto.
Bengt

2004-10-14, 19:57
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Bengt
 
Det var ju penibelt att skeppet inte var byggt när Joel seglade ut.
Nu har jag ett nytt tips men det leder nog tyvärr inte mycket längre.
www.cimorelli.com/cgi-bin/magellanscripts/
Först gick jag via
www.stevemorse.org/ellis/pictures.html
sedan vidare över cimorelli, sök på Ariosto.
Detta skepp angör fyra hamnar 1821-1839,jag tycker nog det verkar väl länge sedan.
En Ted Finch har gjort en kommentar som verkar syfta på något av de senare skeppen efter 1890.
Hänvisningen till den Norska sajten går visst bara till de stora Atlantångarna.
 
Mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna