ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I am looking for Andreas Persson, Ashtabula , Ohio  (läst 924 gånger)

2004-08-08, 17:15
läst 924 gånger

inga.emanuelsson

I am looking for Andreas Persson, 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.
I only know that he lived in Ashtabula in 1905.
I want to know when he emigrated from Sweden ?
- Which year did he came to USA ?
- Did he have another name instead of Persson ?
  Wester ??
 
Jag söker efter Andreas Persson, 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.
Jag vet bara att han levde i Ashtabula år 1905.
- Jag vill veta när han emigrerade från Sverige ?
- Vilket år kom han till USA ?
- Hade han något annat efternamn än Persson ?
  Tex. Wester ??  
 
mvh
inga

2004-08-24, 10:31
Svar #1

Bo Björklund

Hej Inga
 
Det finns inte många data i förfrågan men detta här hittats i våra databaser
Vet inte om det kan vara den person som avses
 
From Häljerud in Grinstad parish P-county left 1892  
 
Last name      First name   Birth date Birthparish Age MS A Country of dest  
PERSSON        ANDREAS      1828-01-22 MELLBY      64       AMERIKA
OLOFSDOTTER    STINA        1832-09-21 MELLBY      59       AMERIKA
ANDREASDOTTER  KAROLINA     1874-11-13 MELLBY      17       AMERIKA
 
They are listed in CD-Emigranten
 
Lastname First name     Age Homeplace      Left       Destination
PERSSON  ANDREAS        63  GRINSTAD       1892 11 18 ASHTABULA
PERSSON  STINA          60  GRINSTAD       1892 11 18 ASHTABULA
PERSSON  KAROLINA       18  GRINSTAD       1892 11 18 ASHTABULA
 
All of them is found in Faith Luth. Ch. at Ashtabula OH  
This microfilm you find in House of Emigrants Växjö Sweden (SAKA 0416)
Swenson Swedish Immigrant Research Center Rock Island IL (E-416)
and must be read at this places.
Have no adress in Ashtabula for this persons
 
Best regards
Bo Björklund

2005-01-05, 10:33
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jag tackar Peter Axelsson för hans inlägg som skickats till min epost. Jag fortsätter diskussionen här i detta forum. Så här är situationen;
 
Min släkting Carl Magnus Nordberg född 1878-12-03 Stora Mellby Elfsborgs län invandrar den 6e mars 1905 till Amerika hans destination är;
Vännen Arvid Persson 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.
Arvid var född i Jorddala Stora Mellby 1879-10-26 son till Johannes Persson. Arvid utvandrar 1900-03-21 från Göteborg och kallar sig då Johansson/Johannesson ( efter faderns förnamn ).
 
Arvids yngre bror Per Henning Johannesson född 1889-11-03 Jorddala Stora Mellby utvandrar tillsammans med Carl Magnus.
 
Det finns också antecknat att Arvid varit i Amerika åren 1900-1904 och återvänt hem. Samt att han for tillbaka samtidigt som Carl Magnus och den yngre brodern Per Henning. Han kallar sig då Petersson/Persson i efternamn.  
 
Arvids destination första gången skulle ha varit;
uncle Andreas Persson 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.Denne Andreas kan mycket väl ha varit farbror till Arvid och Per Henning.
 
Det måste alltså ha funnits någon familj mellan åren 1900-1905 i Ashtabula med anknytning till de båda pojkarna Arvid och Per Henning, kanske en farbror Andreas.. Adressen som finns är då ovan nämnda 6 Michigan Ave...
- Om någon finner den familjen kanske detta ger en tydligare bild av Carl Magnus öden....
Därför undrade jag här om någon kunnat se familjen i Ashtabula och utläsa något därav...

2005-01-05, 10:35
Svar #3

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Jag tackar Peter Axelsson för hans inlägg som skickats till min epost. Jag fortsätter diskussionen här i detta forum. Så här är situationen;
 
Min släkting Carl Magnus Nordberg född 1878-12-03 Stora Mellby Elfsborgs län invandrar den 6e mars 1905 till Amerika hans destination är;
Vännen Arvid Persson 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.
Arvid var född i Jorddala Stora Mellby 1879-10-26 son till Johannes Persson. Arvid utvandrar 1900-03-21 från Göteborg och kallar sig då Johansson/Johannesson ( efter faderns förnamn ).
 
Arvids yngre bror Per Henning Johannesson född 1889-11-03 Jorddala Stora Mellby utvandrar tillsammans med Carl Magnus.
 
Det finns också antecknat att Arvid varit i Amerika åren 1900-1904 och återvänt hem. Samt att han for tillbaka samtidigt som Carl Magnus och den yngre brodern Per Henning. Han kallar sig då Petersson/Persson i efternamn.  
 
Arvids destination första gången skulle ha varit;
uncle Andreas Persson 6 Michigan Ave Ashtabula, Ohio.Denne Andreas kan mycket väl ha varit farbror till Arvid och Per Henning.
 
Det måste alltså ha funnits någon familj mellan åren 1900-1905 i Ashtabula med anknytning till de båda pojkarna Arvid och Per Henning, kanske en farbror Andreas.. Adressen som finns är då ovan nämnda 6 Michigan Ave...
- Om någon finner den familjen kanske detta ger en tydligare bild av Carl Magnus öden....
Därför undrade jag här om någon kunnat se familjen i Ashtabula och utläsa något därav...

2005-01-05, 18:03
Svar #4

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
1900 års census tar i Ohio, county Ashtabula, Ashtabula (Enumeration District 3, Sheet No 4B) på adress 6 Michigan Avenue upp:
Charles E Martinsen, född feb 1858 i Sverige, till USA 1880. Yrke: Fisherman.
hustru Hannah, född feb 1864 i Sverige, till USA 1886.
svärfar Andrew Piersen, född jan 1828 i Sverige, till USA 1892.
svärmor Steana Piersen, född okt 1832 i Sverige, till USA 1892.
Charles och Hannah har varit gifta i 11 år. Hon har inte fött något barn.
Svärföräldrarna har varit gifta i 47 år. Hon har fött 8 barn, varav 7 lever år 1900.
 
1910 års census tar på 6 Michigan Ave upp:
Charles Martenson, 52, född i Sverige, till USA 1881(?). Yrke: Painter, Rail Road.
hustru Hannah, 46, i Sverige, till USA 1886.
son Walter H, 9, född i Ohio.
svärmor Stina Pearson, änka, 77, till USA 1892.
Endast 6 av Stinas barn lever nu.
Dessutom bor där ett antal inackorderingar, samtliga födda i Sverige.
Emanuel Nelson, 19.
Herman Nelson, 28.
Richard Sandberg, 19.
Carl Bjork, 27.
Ivan Johnson, 35.
Axel Gustafson, 20.
 
1920 bor Charles, Hannah och Walter fortfarande kvar på 6 Michigan Ave. Nu nämns inga fler personer. Charles är fortfarande Painter, Railroad.
 
Emigrant-CDn tar upp:
Andreas Persson, 63, Stina Persson, 60, och Karolina Persson, 18, Grinstad (P), som lämnade Göteborg för Ashtabula 1892-11-18. Källkod 49:429:1188.
Bengt Johansson

2005-01-05, 21:54
Svar #5

lian.nyman@home.se

Hej Inga
Detta skrev min väninna till mig:
 
I have the 1923 Ashtabula City Directory out and find that Charles E Martinson lived a 6 Michigan Ave and Peter Reid lived at 6 ? Michigan Ave.  That house should have been the first house on the left off of west 8th Street. I will go by and see what I find. And I will take the camera with me. Other people living on that street in 1923-Siegfred Larson, John Swanson, Otto E. Swanson, J. Alvin Benson, Benj Anderson. Sounds like all Swedes to me.  In the next block on Michigan were all Finns.  
 
MVH Lian Nyman

2018-06-06, 22:16
Svar #6

Utloggad Magnus Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 19:38
    • Visa profil
    • www.gen.olssonfam.com/
Väcker en gammal tråd till liv i de fall folk fortfarande letar mer information om Andreas/Andrew P och även hans syskon.


Jag har grävt ner mig ordentligt i just familjen Persson senaste tiden, och har nyss laddat upp allt som jag har såhär långt.
http://www.nilsson.olssonfam.com/default.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna