ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur söker man döda i USA 1948 och 1955 ?  (läst 1408 gånger)

2004-03-23, 09:02
läst 1408 gånger

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Min fars morfar Johannes Andersson f 1856-03-04 for från V Blekan, Sundals Ryr, Dalsland, till USA 1882 och 1886 enl hfl, sedan skall han ha åkt med sina 3 äldsta barn, Axel Albin Johnson(Johansson)född 1882-05-31 död 1984-01-16 i Berliot Vic. 102 år. På 1950-talet bodde han i Rockford Il. fick min första dollar av honom. Har sökt på family search, Axels föräldrar står som John Johnsson och Mya Kysa Anderson (hon hete Maja Kajsa). Axel och hans syster Anna var i Sverige 1911.
Ingen vet något mer om systarna.  
Har hittat följande men vet inte hur jag går vidare. Anna Katarina f 1877-08-22 V Blekan Sundals Ryr Dalsland jag har hittat en Anna Katherine Johnson f i Dalarna vilket jag tolkar som Dalsland, föräldrar John och Mya Kysa, dör troligen i USA 1955-08-02 men var.  
Maria Kristina f 1880-06-06 V Blekan, Sundals Ryr, jag har hittat Christine Marie Johnson föräldrar John och Mya Kysa, dör troligen i USA 1948-08-01. Hur hittar jag dessa? Som ledtråd har jag en money order från maj 1909 utfärdad i Virginia Minn.  
Tacksam för hjälp
Monica

2004-03-23, 15:28
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Hej Monica, om vi då börjar med Axel, så är det tydligen denne man i Beliot, Rock County, WI.;
AXEL JOHNSON  31 May 1882 Jan 1984 53511 (Beloit, Rock, WI) (none specified) 361-10-3661 Illinois .
Har du försökt få tag i en dödsnotis? Om ej, prova med biblioteket i den staden, du hittar den säkert på Nätet. E-maila med detaljer om född och död, en så pass gammal man borde ju även ha uppmärksammats i lokaltidningen i denna relativt lilla stad.

2004-03-23, 16:45
Svar #2

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Hej Bo.
Tack för hjälpten jag ska försöka få fram den amerikanska dödsannonsen.
Axels dödsnotis i Sverige fanns i ELA Elfsborgs läns allehanda, den hittade jag bland min fars papper. Vi hade ju lite kontakt med Axel, så honom har jag lite koll på, han hade varit gift men hade inga barn. Min far har bara nämnt att Anna och Kristina också reste till Amerika så frågan är om dom bodde nära varandra. Har pratat med äldre släktingar ingen vet något.
 
Hälsn Monica

2004-03-23, 17:45
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Monica.,
det du skrev tidigare om systrarna, var (vilken sajt) fann du de uppgifterna, du nämner family search, men i så fall var snäll och kopiera/skriv in exakta uppgifter här. Mya Kysa, var stod det?? Har just sökt på Familysearch.org men med de uppgifter du givit ovan så hittar jag inget alls.  
Återkom när du får tid och möjlighet.Jag har under tiden mejlat till en dagstidning i Axels Beloit, WI, får se vad de säger.
 
Bo

2004-03-23, 18:40
Svar #4

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Hej Bo!
Jag hittade alla tre på Family Search, på IGI, Sweden. Axel visste jag som tidigare, här står han som Axel Albion Johnson, far John Johnson, mor Mya Kysa Anderson.
Med utgång från föräldrarnas namn hittade jag med hjälp av födelsedatum 1877 Sweden, Anna Katherine Johnson död 1955 och 1880 Sweden, Christine Marie Johnson död 1948. Då Axel finns med på denna site och dör i USA antar jag att systrarna dör nånstans där också.
 
Hälsn. Monica

2004-03-30, 12:03
Svar #5

Bo Nordenfors (Nob)

Monica Trenneus,
Axels dödsnotis har hittats:
Axel died on 01-16-1984 at Caravilla Nursing home of Arteriosclerotic
heart disease.  He was born 05-31-1882 in Sweden. He was widowed at the
time of death. His father was Johanas Johnson. Axel was a cabinet maker.  
The informant was Violet Bookland of 6304 Buttercup Ln Rockford IL
61108. He was buried in Arlington Cemetery, Rockford

2004-03-30, 12:11
Svar #6

Bo Nordenfors (Nob)

Monica,  
om du vill ha ytterligare hjälp med Anna Katherine och Christine Marie, var snäll skriv in här exakt vad det stod i IGI, jag hittar inte det, finns någon ledtråd ifråga om county eller så underlättar det mycket om man ska fråga på amerikanska anbytarsidor.
 
Bo

2004-03-30, 13:34
Svar #7

Utloggad Monica Trennéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 17:48
    • Visa profil
Tusen tack snälla Du för hjälpen med Axel. Beträffande Anna och Christine Johnson så sökte jag på IGI sweden med födelseår, fick då upp dödsdatum, men ingen annan hänvisning. Deras yngre halvsyster Alma Charlotta Johansson gift Olson född 1893, bodde i Michigan hon dog 1958 då hon besökte Sverige. På Ellis Island har jag hittat Alma att hon anlände 25 juni 1909, i pappren står det att hon skulle till sin syster Kristina Johansson 5458 Irvin ave. Pittsburg Pennsylvania. Skall ringa min 90 åriga faster och höra om hon kan minnas något mer. Har kommit bakåt i farmors släkt till slutet av 1400-talet, att hitta farmors halvsystar är svårare.
 
Hälsn. Monica

2004-03-30, 16:38
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej!
 
Förlåt om jag klampar in mitt i denna diskussion, men den berör på sätt och vis även mitt ämne:
 
Jag har en bror till min morfar, Johannes Nygård, skrev sig som Mårtensson/Martensson/Martinsson i USA, f 25/10 1895 i Maxmo, Finland. Han blev enligt uppgift från släktingar, mördad i Alaska någon gång under 1930/40-talet.
 
Hur ska man kunna söka på honom? Jag har försökt med Family Search - utan utslag. Kan man söka i något kriminalregister? Har Bo några uppslag?
 
Tacksam för minsta öppning!
 
Mvh // Leif

2004-03-30, 17:29
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Legony är alltså jag, Leif G:son Nygård.
 
Vet inte varför bara mitt användarnamn publicerades?  
 
Mvh /Leif

2004-03-30, 18:00
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,  
beträffande Canada vet jag inte just nånting.
Men på annat håll här på Rötter finns ju väldans mycket om hur man söker sina emigranter.
 
Bo

2004-03-30, 18:11
Svar #11

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
om du klickar på Rötter, sedan länkar så har du ju
 
Länktips för släktforskare  
Länder: Canada
 
och så följer några länkar.
 
Bo

2004-03-30, 18:14
Svar #12

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
nu var jag bra trött, du skrev ju faktisk Alaska,
jag ska faktiskt höra med en kontakt i USA angående det här med mördade personer.
 
Ursäkta att jag inte såg upp.
 
Bo

2004-03-30, 18:34
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
I Census 1930 för Seattle, King County, WAshington har vi
 
 
John Martinson  
Age:    33 years  
Estimated birth year:    1896 -  
Birthplace:    Finland  
Relation to Head-of-house:    Lodger  
Race:    White  
Home in 1930:    Seattle, King, Washington  
Occupation:    fisherman
Education:    View image  
Military Service:    View image  
Rent/home value:    rent  
 
Owned a radio:   yes
Image Source:    Year: 1930; Census Place: Seattle, King, Washington; Roll: T626_2498; Page: 3A; Enumeration District: 118; Image: 0754.  
   
 
 
 Han kom till Washington 1916 från Pennsylvania.  
 
Ska se om vi hittar mer.Kan tänkas det är rätt kille.  
 
Bo
 
Bo

2004-03-30, 19:05
Svar #14

Bo Nordenfors (Nob)

Leif , skulle det vara denna John Martinson i Seattle, King så finns en massa dödscertifikat på finländare i King County att läsa/gå igenom på
http://www.genealogia.fi/emi/emi3d20r9e.htm
 
jag tittade bara i början, där är certifikat till 1947!

2004-03-30, 19:49
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
har du någon aning om John bott på denna adress??
 
Martinson, John, Mr., 704 E. 2nd St., Aberdeen, Washington
 
1940-41 skulle detta vara.
 
Bo

2004-03-31, 01:09
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bäste Bo!
 
Oerhört glädjande, tror knappt mina ögon! Stort TACK, Bo!  
 
Som det verkar vid först anblicken, är detta min morfars yngste bror. Födelseåret anges förvisso till 1896, men det kan ju vara fel.
 
I passagerarlistan på Ellis Island anges att han, tillsammans med morfar Viktor och Albert Holm (en kamrat), ankom till New York på julafton 1916. Där står också att han är just fiskare, slutdestinationen Negaune, Michigan och adressen Sister: Lovise Nyström, 222 Rock Street, Negaune, Michigan. (Systern - Kajsa Lovise Mårtensdotter Nygård, gift Nyström/Nystrom, förmodligen i USA - har jag inte heller funnit i Family Search. Hon skall ha avlidit av en njursjukdom, men när känner jag inte till. Det måste i alla fall vara efter 1916, förmodligen under 1930/40-talet. Hon är född 15/6 1875. Kan du kolla lite på henne också är jag naturligtvis väldigt tacksam!).
 
Nu står det att han kom till Washington från Pennsylvania 1916 (och inte Michigan) men det behöver ju inte  betyda att det är fel person. Han kanske aldrig reste till systern utan föredrog att stanna kvar vid kusten som fiskare? Hur hårda var myndigheterna på att immigranterna verkligen reste till destinationsorten och angivna släktingar/bekanta? Kunde det inte vara så att adressen till släktingen var den viktiga, inte var personen för tillfället befann sig? Det fick ju myndigheterna förr eller senare veta ändå.
 
I Census 1930 står View image. Vad betyder det? Kan man titta på en bild? Finns åtkomst via internet?  
 
Adressen i Washington har jag ingen aning om. Har bara fått uppgiften att han skulle ha mördats, sannolikt i Alaska. Ska dock kolla dödscertifikaten för King County. Tack för tipset!  
 
Jag har skrivit av uppgifterna ur passsagerarlistan. Mailar över den, om du skulle behöva ha några uppgifter. Har i ö några frågetecken ang. morfar, men ber att få återkomma om detta.
 
Nu tar vi först Johannes och möjligen Lovise - vilket redan betyder mycket för mig.
 
Med vänligaste hälsning,
Leif

2004-03-31, 17:29
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bo,
 
Jag hittade en John Martinson i King County 1947:
 
MARTINSON, JOHN -- Born February 6, 1891, Finland. Died Jan. 16, 1947, Bianco Mine, King Co., Wash, Usual residence Renton, Wash. Cause of death: crushed chest with rupture of lung; industrial accident; crushed in mine cave-in. Husband of Ida (age 56). Miner. Father: Morton Prost (b. Finland). Burial Jan. 18, 1947, Mt. Olivet Cemetery, Renton, Wash.
 
Jag vet inte riktigt om detta är den John som du har hittat. Födelsedatum stämmer inte för någondera. Inte heller fadern. (Min morfars far heter Mårten Eriksson Nygård). Dessutom har han avlidit av ett ras i gruvan.
 
Nej, jag tror inte detta är rätt person. Som jag meddelat till dig via mail, medföljde ju också John/Johannes sina bröderna August och (morfar) Viktor till Michigan. Noteras där i R. L. Polk & Co.'s Hancock Directory 1916-1917, som gruvarbetare. Han kan då knappast samtidigt befinna sig i Washington.
 
Får nog först och främst söka i Michigan och Alaska. Ska studera inläggen under emigration här. Kanske hittar jag ytterligare sökingångar?
 
Tack än en gång för hjälpen i mitt sökande!  
 
Mvh // Leif

2004-03-31, 18:11
Svar #18

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
 
När det gäller Census och view image så har man alltså möjlighet att titta på en avfilmad kopia av aktuell sida i folkräkningen. Som du kanske förstår är det inte möjigt utan abonnemang. Det händer ju dock att folk lägger in bilder både från Genline och annat här på Anbytarforum, så visst kan man spara ner en bild i sin dator, sedan känns det ju tveksamt att återge den här, publiceringsrätt kommer in, så där ställer jag mig tveksam.
Så lång erfarenhet av detta har jag inte, så jag vågar mig på dylikt.Finns kanske någon som har synpunkter och råd om detta i denna diskussion.

2004-11-29, 14:15
Svar #19

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Leif
 
Din postlåda är full. Du måste tömma den. Jag försökte kontakta dig, men meddelande kom med bummerangposten tillbaka:
 
The receiver's mailbox is full. When the mailbox has been emptied you will be able to resend this e-mail.
 Hälsningar Bengt

2004-11-29, 20:30
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Mailboxen är tömd nu. Välkommen att höra av dig!
 
Mvh Leif
 
PS. Ang. mina inlägg ovan - se fortsättning under Hjälp att hitta information om en släkting i USA DS.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna