ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-20  (läst 3458 gånger)

2006-02-15, 00:51
läst 3458 gånger

Hanne Ludvigsen

Hei.Hobøl ligger i Østfold.
Hanne

2006-02-15, 14:59
Svar #1

Harald Hansen

Hei Johan !

På FamilySearch finner jeg:

Augusta Bergersen født 23.april 1865 i Høland,
Akershus fylke,Norge.

Foreldre er Berger Eriksen og Kirstine Christiansdotter.

MVH
Harald Hansen

2006-02-15, 15:17
Svar #2

HaraldHansen

Hei Johan, her har du mer informasjon.

Om du går inn på Digitalarkivet i Norge for
1865 telling for 0221 Høland finner du på gården
Bunæs Søndre i Hemnæs sokn følgende personer:

Berger Eriksen Gårdbruker 50 år født i Høland
Kjestine Christiansdatter hans kone 40 år født i Trøgstad
Emild Bergersen deres barn 10 år
Klemmet Bergersen deres barn 8 år
Christian Bergersen deres barn 7 år
Charoline Bergersdatter 13 år deres barn
Amalie Bergersdatter 5 år deres barn
AUGUSTA BERGERSDATTER deres barn 1 år

MVH
Harald Hansen

2006-02-15, 16:08
Svar #3

Johan w

hej harald hansen. Jag Johan w igen.... jo kan man finna om denna familj flyttade till amerika och när? Ty jag kan ej få upp den där sida på norges datalinje. Min dator spökar??? vh johan

2006-02-15, 21:43
Svar #4

Johan Westermark

Ännu en nöt att knäcka..gick in på familjesökning org. Där fann jag att hon var född Augusta Charlotta Peterson...Namnet Bergenson dyker upp på 1900 talet i Missouri. Ev heter hon Peterson bergenson alternativ har hon varit gift Peterson i usa och att det uppkommit då. men enligr Ronald G Johnson så var hon född Bergenson född 1847 i augusti gift i Missouri 13 juni 1874. Så där i mellan bör hon ha emigrerat över till Amerika. Kan hon finnas på Håbol eller HOBOL...eller var? Gjorde även en sökning över Sverige och Norge..dock dök inte detta namn upp. Johan

2006-04-25, 16:12
Svar #5

Jan Pedersen

Hei I
Jeg søker forfedre til :
Martin Anderson,Ed født1848 i Håbol Elfsborg Lan
Kjenner en sønn :
Anders Edvin f 21-6 1871 Håbol
Martin registrert innflyttet til Norge
27-10 1873
Kan noen hjelpe ???
Hilsen Jan Pedersen Tønsberg

2006-10-27, 11:45
Svar #6

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej!
Jag söker upplysningar om en soldat i Håbol vid namn Henström. Nils Nilsson Henström är antagligen en av mina anor. Han var soldat 1767 och 1774 (två barns födelseår) i Skrällerud, Henneviken. Han gifte sig med Chersti Olofsdotter från Vångsjö (tror jag att det står).1786 finns han inte kvar i Skrållerud enligt husförhörslängden. På Genline börjar hfl 1786. I längden under Skrällerud finns däremot två andra soldater med namnet Henström. Någon som vet om namnet följde roten som jag har andra exempel på i tex. Småland?
En av Nils Henströms söner hette Erik Nilsson f. 1767. Han gifte sig med Chersti Hansdotter från Betåsen.Någon som känner till dessa namn?
Dessutom undrar jag om det finns något register för Dalsland? Något liknande som PLF för östra Småland eller registren i Glimten?
Anne-Mai C.

2006-10-27, 11:58
Svar #7

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Till Anders Dahl! Du skrev ett inlägg 2004 7/12 som jag upptäckte nu när jag gick in på Håbol.  
Jag sökte i föd.l. efter en Märta/Marta Hansdotter från Östra Betåsen. Hittade inte henne , men däremot en Gunborg f. 1762 24/1, dotter till Hans Andersson och Börta Segolsdotter i Betåsen (östra eller västra).
Kan det vara din Gunborg?
GID 1910.26.74700  
Mvh Anne-Mai C.

2006-10-27, 19:58
Svar #8

Utloggad Kerstin Thorsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 22:14
    • Visa profil
Hei Anne-Mai.
 
Jeg har dessverre ikke noe svar på din etterlysning, men jeg fant en forklaring på torpnavnet Skrällerud, som jeg tenkte kanskje var litt fint å vite, om du ikke alt visste det da.
 
I boken Håbol - En Dalslands-socken i Ord och Bild står det på side 158 flg.  
På Henneviken fanns ett soldattorp med namnet Skrällerud, vilket anses sammanhänga med skrälla : Åskan slår ofta ner just där: Nu slog hon ner i Skrällerud, kunde man säga.
 
Det står også at Torrsjön nedanför antageligen fått sitt namn efter Tor, åskans gud!
 
Disse opplysningene er hentet fra kapitelet Om ortnamn i Håbol. Skrevet av Gunnar Drougge.
 
Hilsen Kerstin Thorsen.

2006-10-30, 18:23
Svar #9

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Det var roligt att få reda på lite mer om torpet. Det är just sådana saker som gör släktforskning levande. Jag ska beställa boken från mitt lokala bibliotek och jag hittar kanske fler intressanta upplysningar som rör mina anfäder och/eller anmödrar.  
Ha det!
Anne-Mai C.

2006-12-17, 21:57
Svar #10

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!

Min farfar Arthur Richard Olsson ble fødd den 1.10.1885 och dopad den 25.10.1885 i Håbol fs. ifølge Idd kirkebok i Norge.
Far: Anders Otto Olsson och hustru Karen Bolette Brynhildsdatter.
Faddere var Anders Appeltag och hustru Maria Persson.

Farfar hadde flere syskon. Kan det finnes opplysninger(uppgifter) om familjen i husførhørslengder och inn-utflyttingsattester før årene 1883-1888?

2006-12-18, 22:09
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag letade efter Arthur i Håbols födelsebok 1885 men fann honom inte, är du säker på att han föddes där?

2006-12-18, 22:25
Svar #12

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Takk før hjelp Chris.

Prosten i Håbol hadde skickad attest til Idd om fødelsen.
Min oldefar anders Otto Olsson, fødd 1842 i Skee var sågare(sagmestare) ner dom flyttade til Ed i augusti 1883.
Fnns det sågverk i Håbol?

2006-12-18, 23:10
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vet inte! Men när ska de ha bott i Håbol? Och när i Ed? Jag har inte hittat dem i flyttlängd för Håbol (ännu - letar)

2006-12-19, 19:30
Svar #14

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Hans Petter, har inget svar på din fråga men jag bifogar uppgifter som jag har hittat om en Anders Otto. Hoppas det är din oldefar Anders Otto Olausson...
 
Jag tolkar texten i källan som att hans fader hette Olaus Olsson moderns namn kan jag inte tyda, tyvärr!! Kanske någon annan här kan hjälpa till med det.
 
Född 3 okt. döpt 9 okt. 1842 i Skee.
 
Källa: Skee C:7 födde, vigsel, död: 1822-1844. Gid: 947.41.95100
----------------------------------
 
Vet du vad din farfars syskon hette, födda årtal?
 
 
mvh Hanne

2006-12-19, 22:11
Svar #15

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Hanne!
Du har hittatt min oldefar i Skee och dina uppgifter stemmer.
Han flyttade flere ganger, som sagmester omkring i Sverige ifrån 1871.
I oktober 1882 flyttade de med syv barn ifrån Jønkøpings len til Idd i Norge hvor han var sågmester på Øhr. I 1886 står anført i utflyttingslistor i Idd kirkebok at de flyttet til Ed i Sverige i august 1883 med syv barn.

I fødelseboken før Eds FS i Vestra Dahls prosteri ble broren Axel Frithjof Albert født 12.4.1883 och dopad der.
Lengden før uppeholdet i Håbol er osekert(Usikkert), men det 100% sikkert at min farfar ble født der.

Min farfar hadde følgende syskon:

Karoline, f.16.10.1865 i Skee(Ikke funnet kyrkoboksførd der) Ble gift i Dals sn. den 7. mars 1890. Hun flyttet med mann og sine foreldre og syskon til Fredrikshald(Halden) i 1888 eller 1890.

Bartrean Ephraim, f. 6.7.1867 i Idd. Var inte innførd i innflyttingslisten i Fredrikshald med
foreldrene i 1888-1890. Han emigrerte til Amerika, men det kan ha gjort ifrån Ed?

Carl Olof, f.15.8.1869 i Berg sn. i Østfold. Han flyttet heller inte med foreldrene til Fredrikshald i 1888-1890. Han emigrerade til Amerika eller døde i Dalsland?

Othilie(Othilda) Lovisa, f.25.8.1871 i Verø sn. i Hallands len. Hon ble gift i Kristiania. Hon flyttade inte vid sine foreldre til Fredrikshald i 1888-1890. Hon flyttade til en tante i Kristiania och fikk resa en del i Europa. Keiser
Vilhelm av Tyskland talade(sa) en gong at hon var en vakker kvinna.

Bolette Eugenie, f. 12.1.1876 i Horn fs. i østergøtland. Hon flyttade til Fredrikshald i 1888-1890.

Valborg, f.25.7.1878 i Vernamo fs. i Småland
Flyttet med foreldrene til Fredrikshald i 1888-1890.

Alma Erica, f.26.8.1880 i Tostaryd fs. i Jønkøpings len i Småland. Hun flyttet også med til Fredrikshald.

De fikk ochså en son som dog i Linkøping i 1873 och en son som dog i Stockholm i 1873.

Min farfar och hans broder Axel ble fødd i Ed.
Min farfar och systor Alma endrade navn i Kristiania til Engh och min oldefar brukte ochhså Eng i Halden i 1890. Jag tror och tycker at de bodde på et stelle vid navn eng i Ed sn.

Det var en stor familj så de bør kunne hittas i husførhørslengder och flyttingslengder

2006-12-19, 23:34
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jodå! I husförhör 1886-1895 för Dals-Ed på gården/landsbyen Äng finns Anders Otto Olsson med familj. Där står att Arthur Rickard är född i Ed! Familjen invandrade från Idd i Norge 6/9 1886. På Axel Frithiof Alberts födelsenotis i SCB-utdragen för 1883 har han strukits och anteckningen Utl lagts till (utlänning?). De var tydligen på till fälligt besök då. Karl Olof Och Bertram utvandrade till Amerika, Bertram 29/4 1887 och Karl 31/10 1890. Dottern Kerstin utflyttad till Tune i Norge ?/? 1890, gift med ?arbetaren Ludvig R? från Tune.  Karl Olof har bytt efternamn från Andersson men det är svårt att läsa vad det står, antagligen Ottosson! Övriga till Norge 13/3 1890.

2006-12-19, 23:37
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karolina ska det vara för äldsta dottern! det ser ut som lysningen var 15/11 1889.

2006-12-20, 00:08
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Men i SCB-Ed finns han inte heller......eller också är jag blind så här sent på kvällen. Kan de ha varit på besök i Håbol (nära Ed) när han föddes och registreringen missats på något sätt? Originalfödelseboken för Ed finns inte på nätet ännu.

2006-12-20, 09:31
Svar #19

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei Chris!
 
Du har hittat mye informasjon som jag har søkt efter. Var(Hvor) lå gården Eng? Det finns et område Eng i Ed ort?
Kan du skicka mig husførhørssidan til mitt emailadress och gi mig GID nummer.
Var skjedde utvandringen ifrån. Kan det ha varit ifrån Gøteborg eller Kristiania? Har du kennskap til var i Sverige jag kan søka dersom utvandringen gikk från Gøteborg?
 
Kerstin du referer til var nok samma person som eldste dottern Karolina. Karolina ble gift vid Ludvig Pettersen ifrån Tune i Norgje. Giftermålet skal ha varit 7.3.1890?
 
Kan det finnes uppgifter når familjen flyttade til Norgje? 
Jag tyckar ochså at de kan ha varit på et kort besøk i Håbol.
 
Du har varit til stor hjelp før mig.
Min oldemor Karen Bolette Brynhildsdotter ble født i Idd och var dotter til en sågmestare. Hon ble gift i Idd med Anders Otto Olsson.
Anders Otto Olsson kom ifrån husmannsplassen Långemyr under gården norra Buar i Skee og faren Olaus Olsson var skolelærer i Masslebergsfjerdingen.

2006-12-20, 09:59
Svar #20

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei igjen Chris.
 
Jag arbetar med en mycke svår frågo. Min farfar och honoms syskon berettade før sina barn i Kristiania(Oslo) at farens mormor var dotter(oekta) til en kjent svensk greve.
Jag undrar varfør min oldefar reiste mycke i Sverige och even til Stockholm. Jag tycker han even(ochså) var på søk efter den samme historien. 
Mormoren ble fødd i Karlshamn i 1788 och ble gift vid en rotebåtsmann i Skee i 1815.
Jag har inte hittat domen før legarsmålet en, men har hittat hennes mors familj i Karlshamn och i Öja fs. i Kronobergs len.
Hennes mor var i tjenst hos riddaren och øfversten Hans Ehrenstråle på honoms egendom Hallsnes i Ramkvilla sn. i 1778. I Karlshamn har jag hittat spor efter hon i kommunionsboken ifrån september 1787, men inte innan. 
Hon dog i Hellaryd fs. i Blekinge den 19.1.1806.
Jag har inte søkt efter bouppteckningen, men oekta barn arfvet inte sin mor och far på den tid så jag tror inte at hon finns kvar i uppteckningen?
 
Jag benytter anledningen til å beretta historien i håp om å få innspill och stød.

2006-12-20, 10:38
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hans Petter
 
Jag sände dig ett mail i går med sidan ur husförhör: GID 592.43.59600
 
Jo, Kerstin hette Karolina, jag läste fel. Äng verkar ligga i västra Dals-Ed idag enligt eniro.se. Man behöver se på en gammal karta för att se ordentligt.
 
Familjen flyttade alltså tillbaka till Norge 13 mars 1890 enligt husförhörslängden. De söner som emigrerade till USA har troligen gjort det via Kristiania, jag har inte funnit dem i Emigranten CD(utresande via Göteborg).
 
När det gäller din fråga om oäkta dottern så är utgångspunkten med sådana historier som går i släkten att de är felaktiga. MEN....det kan vara sant, problemet är bara att bevisa det, det är nästan alltid omöjligt. Föräldrarna till barn hade på den tiden rätt att vara anonyma. Min sambos släkt hade en liknande historia, en anmoder på 1800-talet skulle enligt traditionen vara dotter till en förnäm herre. Detta visade sig vara alldeles sant, han tog hand om alla sina oäkta barn (6 st) och gav dem pengar, var med på barnbarnens dop, samt testamenterade stora summor till dem. Detta kunde vi se i bouppteckningen till exempel. Men det är ovanligt att man kan få fram bevis, speciellt så tidigt som 1788. Men husets herre hade nog inte så sällan barn med tjänstefolket. Om det finns en dom i ett legarsmål så kan man ju se det, men de förnäma herrarna stämdes sällan, de kom undan ansvar eller betalade en summa pengar till tjänsteflickan. Min sambos förnäma anfader stämdes aldrig i tinget, trots att alla visste och att han var mycket öppen med att han var fadern.

2006-12-20, 13:19
Svar #22

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei igjen og mange takk før svar Chris.
I Oslo har vi inte hatt kontakt vid slekt i Skee på mange år så jag kontaktade tidningen i Strømstad før noen år siden och fikk skrivit en artikkel om noen hadde hørt om greve Piper historien.
Jag ble kontaktet och fikk kontakt med en gamal mann i Strømstad som ochså kendte til grevehistorien. Den var ochså kendt i slekten som ble boende i skee. 
Min anmoder, Maria Nilsdotter Grønstrøm, som var den potensielle grevedottern dog i Skee den 2. mars i 1865.
Hvis historien har en sanning så var hennes potensielle halvbror, greven August Mauritz Magnus Piper, fødd 1811 på besøk i Strømstad som enkling sommeren i 1862.
Hans fru Mary Ann Blood från USA ble gift med honom i 1841 och ektenskapet ble barnløst. De bodde på egendomen Sandbro  i Bjørklinge fs i Uppsala len. Hustrun dog i mars 1862.
Han døde i Strømstad av en nyresjukdom(Brights sjukdom). 
Besøket var møjligen til Strømstad som helsort.
Alt tyder på at honom ble begravit i Strømstad, men gravsted er inte hittatt en.
han avled den 14. juli 1862 och begravdes 22. juli.
 
Hadde din ektemakas anor kontakt vid sin far eller fikk dom bara økonomisk stød? Fikk moren en dom før sitt legarsmål och betalade hon bøter til Kyrckan?
 
Var den fornemme herran gift da han fikk sina oekta barn? Var barnen vid samma kvinno?
Jag recknar vid at bouppteckningen du referer til var etter den fornemme personen?

2006-12-20, 14:09
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
Det är ett annat bevis - att samma historia går i olika grenar av släkten som inte haft kontakt med varandra.
 
Jo, bouppteckningen var för de förnäme herren. Han hade 4 döttrar med samma kvinna, en piga på en av hans gårdar som sedan fick ett eget hus på den gård han bodde på samt livränta, de hade ett förhållande i 40 år. Hans hustru bodde också på gården, de hade inga egna barn men hon tog hand om flera av hans oäkta barn som bodde i stora huset med dem, alla fick utbildning. Det fanns leksaker listade i bouppteckningen efter dem. Han verkar ha haft nära kontakt med sina döttrar. En mycket ovanlig man tror jag. Modern hade alltid en anteckning i husförhörslängden fött oäkta barn men jag har inte sett något civilt rättsfall (ännu), hon fick däremot be om syndernas förlåtelse i kyrkan. Fast hennes älskare hade nog en del inflytande där också så straffet blev inte så hårt tror jag.

2006-12-20, 15:08
Svar #24

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei igjen Chris. Det er interessant å lese hvordan det også på et positivt sett kan gå for oekta barn. Barnmoren måtte helt sekert absolveras i kyrckan(Fritagis før sitt begångna legarsmål). Min ana absolverades dagen efter at hon betalade sin bot til kyrckan i Karlshamn. Finnes i reckenskapen til Kyrckan.
Dottern har jag inte hittat efter at hon ble fødd, men først i 1813 da hon reiste ifrån Landscrona til Skee førsta gongen.
Kildene i Karlshamn och i Hellaryd fs. dekker inte husførhørlengder i det aktuella tidsrom.
Moren har jag hittatt i kommunionlengder och mantalslengder, men varn under 15 år ble inte registrerade.
Det skal vara en møjlighet at hitta grunnlaget til mantallslengden som ochså oppgir de øvrige familiemedlemmer.
Moren ble gift i en alder av 41 år i 1794 i Mørrum fs. vid en skolmestare(tdligere soldat/corpral) och som i 1795 ble klockare och substitute i Hellaryd og Åryd fs. ifrån mai 1795. De fikk en son i augusti 1795.
 
Jag tyckar at moren, jungfrun Anna Catharina Ekegren, fikk penger af greven efter fødelsen eller så hadde hon inte greid seg økonomisk.
Morens far var snickaremester Magnus Ekegren med egit burskap i Karlshamn, som ochså en tid var oldermann.
 
Maria ankom på nytt til Karlshamn i mai 1814. Hon leverade et pass ifrån Kiøbenhavn som bevis, daterad 22. april 1814. Jungfrun Marie Grønstrøm, 25 år, fødd i Sverige, reiser ifrån staden til Gøthenborg(Sked foran?)
I polisprotokollen i Gøteborg ble hon innførd som ankomit. Som bonadsplass var oppgivit skomakaren Carl Andersson på Gamla Varfwet. Det var ochså oppgitt at hon den 24. may 1814 skulle i tjenst ho commisarien(Economisjef) Mathias Kellmodin på Gamla varfwet.
Det ser inte ut til at hon komm i sitt tjenst hos Kellmodin da hon tidligt i 1814 ble innførd som innflyttet til Skee sn.. Hon ble gift i augusti 1815 och var inte registrerad som innflyttet i 1815.
 
Det som undrar mig var at Maria måste ha haft en viss tilknytting til militæret. Hon treffade sin rotebåtsmann i 1813 då ha var innroleret til sitt første tjenst i Karlscrona i february.
I 1814 skulle hon til tjenst vid Varfvet i Gøteborg.  
Jag har hittatt en soldat vid navn Nils Grønstrøm, som var innrollerat i Konungens Egit Verwade regemente til fots på samma tid i 1787 vid hennes mors maka, Christian Thode.  
Jag undrar om det kan ha varit en kopling vid personen Nils Grønstrøm på et sett uten at honom var den relle barnfaderen.
I juni 1787 var Nils Grønstrøm til tjenst i Christianstad och Chr. Thode i Malmø I 1790 var Chr. Thode på Frisholmen Kastell i Karlshamn.
Jag må søke at hitta var moren hadde uppehold innan september i 1787. I september var hon anstelld hos øfverinspectøren Pehr Borg for Cronobrenneriet i Karlshamn och even til hon fødde, men inte efteråt.
Jag er ganske sikker på at hon kom til Karlshamn like efter sitt legarsmål och jag måste hitta var hon bodde.
 
Det er en gåta(mysterium) at Maria fikk namnet Nilsdotter Grønstrøm. Som dopad het hon Maria Charlotta.
Dersom soldaten Nils Grønstrøm var barnefaren så ville jag hitta en dom och då er saken klar.

2006-12-20, 15:54
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, vi brukar sända en tacksamhetens tanke till den gamle herren som tog så väl hand om sina oäkta barn. Vi bor på en vacker gård som en direkt följd av arvet efter honom!

2006-12-20, 16:51
Svar #26

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Chris.
 
Greven, eventuelt, i våre rekker var ikke så snell(snild) mot sin oekta dotter som i ers(Deres) tilfelle.
Mange takk før hjelpen. Jag har fått bekreftat at Bartrean reiste til Amerika ifrån Kristiania med skipet SS Marsdin. Turen gikk til Kristiansand i Norge og derfra til Hull i England. Han reiste ifrån Liverpol med skipetSS Germanic) til New York med ankomst 28. may1887.
Det var 1070 passasjerer.
Farfars bror Axel Frithijof emigrerte også til USA i 1905. Han hadde kontakt med min farfar i alle år. Han fikk tre døttre och en son. Sonen var jagerflyger och deltog i bombingen av Hiroshima. Han har en stor familj etter sig, men jag har inte tagit kontakt enda.
 
Det svårare at hitta Karl Olof i passasjerlistorne.
 
Systor Othilie ble godt gift i Kristiania. Ektemakan drev et firma med Import -Agentur i Den norske Amerikalinjes Gård i Kristiania. Etablert i 1911.
Hennar son Bjarne Vold forsøkte å læsa grevhistorien i 1959/1960. Jag besidder brevor som honom skrev til slekten i Idd. Han hadde even kontakt vid prosten i Ver? och Stråvalla sn. i Halland om saken i 1953.
Søket stannade med tro om at kirkeboksblad var forsvunnit och det stemmer at det mangler kyrckoboksblad i Lommeland Kyrcka i norra Bohuslen var oldefars farmor ble fødd. Et blindspor.
 
Bjarne Vold skriver hvorfor han hadde kommit inn på navnet Piper. Honoms mor, Othilie, och honoms  onkel Arthur Engh(min farfar) hadde opplyst ovenfor ham at min oldefar ofte hadde sagt at deres oldemor på farsiden var født Piper.
 
Jag hoppas jag kan komme åter dersom jag hittar spor.
En riktig God Jul och et Godt Nyttår ønskes dig.
 
mvh
hans Petter

2006-12-20, 17:17
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då är det möjligt att jag träffat sonen till Axel, eller hans kamrater - jag har träffat en del av de som bombade Hiroshima när jag jobbade i USA.
 
God Jul och Gott Nytt År
 
(själv saknar jag pinnekjöttet från min tid i Norge)
 
Chris

2007-02-20, 16:33
Svar #28

Gunvor Svensson

Jag söker upplysningar om Martin Andreasson, född 1871-10-12 i Bön, Håbol. Han bytte efternamn till Dahlin under värnplikten. Gifte sig med Maria Matilda Persson, född 1881-10-31 i Malmö Caroli.
All information mottages tacksamt om denna familj.
 
Hälsningar  
/Gunvor

2007-02-20, 21:54
Svar #29

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Gunvor, enligt folkräkningen 1890 så var han då artillerist och bodde i Karlsborg:
Andreasson Dahlin, Martin
Artillerist
f. 1871 i Håbol (Älvsborgs län, Dalsland)
Ogift man, ensam i familjen
1:sta Kompaniet
Karlsborg (Skaraborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Håbol Elfsb. län
 
1900 hade han flyttat till Västra Vemmerlöv, och han och Matilda hade fått sitt första (?) barn:
Dahlin, Martin
Stationskarl Konstapel f.
f. 1871 i Håbol (Älvsborgs län, Dalsland)
Gift man, far i familjen
V. Wemmerslöf N:o20
Västra Vemmerlöv (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Håbol Älvsborgs län
Hushållet:
Dahlin, Martin 1871 Far
Persson, Matilda Maria 1881 Mor
(Barn), Anna Martina 1900 Barn, född i Västra Vemmerlöv
 
Tydligen avled Martin 1937, för det året blev Matilda Maria änka, enligt Sveriges dödbok 1947-2003:
18811031-390
Dahlin f. Persson, Matilda Maria
Fladevadsmölla 1:4
Död 25/10 1967.
Kyrkobokförd i Håstad, Lunds kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 31/10 1881 i Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne).
Änka (1937).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Torn, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Malmö Caroli (Malmöhus län)
Källor:
DB, PA / DOR 67 / UTD 61-67

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna