ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav Sjogren född 1892 i Sverige...  (läst 959 gånger)

2004-08-31, 19:49
läst 959 gånger

Ingmar Jegelius

Gustav Sjogren född 1892 i Sverige var inneboende i Cook County, Illinois enligt US Census 1930. Är det någon, som vet vilket datum och var han föddes i Sverige samt hans familjeförhållanden efter år 1930?
Tacksam för hjälp!
Ingmar

2004-08-31, 22:20
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ingmar,
Du vet väl något mer om Gustav? Eller om den du tror det kan vara?
 
Familjeförhållande efter 1930 kan du vanligtvis bara finna ut av om du finner denne Gustavs födelsedatum och sedan dödsdatum, och sedan rulla upp hans liv baklänges från t.ex. dödsattest/dödsruna. Eftersom namnet Gustav Sjögren är ganska vanligt, är det då en mycket stor risk att man hoppar till fel person.
 
Det går att sätta upp en tänkbar kedja av sammanhang, men du bör bara använda nedanstående som det det är, några uppslag för vidare forskning. I census 1930 uppges denne Gustav Sjogrens invandringsår som 1923. Jag tolkar markeringen för hans civilstånd som Un = Unknown, vilket i sig själv är lite märkligt. Men jag ser att det går igen högre upp på samma sida för en grupp av tre halvsystrar, där civilstånd också borde varit känt av vem som än givit upplysningarna i den familjen. Så kanske är det just denne folkräknare som har slarvat sig igenom uppgifterna. Troligen är han väl ogift.
 
Den som jag tycker passar bäst i passagerarlistorna för 1923 på Ellis Island är denne Gustaf Sjogren från Huskvarna. Han anländer 22 augusti 1923. I manifestet uppger han faderns namn som Daniel Sjögren från Huskvarna, och sin födelseort som Hakarp. Han är på väg till Chicago, och en kusin; Erik Ryman på 3317 Sheffield Ave. Som framgår av manifestet du funnit 1930 är den Gustav Sjogren inneboende på adressen 2951 Sheffield Avenue. Kanske en tillfällighet, kanske inte.
 
Ett sök på Erik Ryman ger en träff i census 1930 för Chicago, han är två år äldre än Gustav, inneboende på en annan adress, och invandrade 1919. Mest troligt är han den som är upptagen i manskapslistan för SS Stockholm, som servitören Erik J. Ryman. Det framgår inte av denna lista som finns länkad på Ellis Island om han mönstrar av i NY, om inte ytterligare listor för SS Stockholm visar detta, jag har inte letat igenom hela bunten på Ellis Island. Det finns heller inte uppgift om Eriks bakgrund i Sverige i själva manskapslistan.
 
Tillbaka till Gustav Sjögren som invandrar 1923, så ger ett sök på namnet i JBGFs databas en möjlig träff på födda i Hakarp:
 
18930328 Gustav Fritiof Malk
Far: Arbetskarl   Daniel     Sjögren
Mor: Hilma Maria   Johannesdotter
Huskvarna
 
Till sist ger ett sök på efternamn och födelsedatum enligt träffen ovan också en möjlig träff i SSDI:
 
GUSTAF SJOGREN  
f. 28 Mar 1893
d. Dec 1969
XX782 (U.S. Consulate: SWEDEN (STOCKHOLM))
(none specified)
335-05-6425
Illinois
 
Detta rör sig då om en person som fått sitt socialförsäkringsnummer i Illinois, och som avlider i Sverige 1969. Vid besök, eller efter permanent återvändande till Sverige. Uppföringen talar om att dödsfallet rapporterats till den amerikanska socialförsäkringsmyndigheten från konsulatet i Sverige. Detta är vanlig procedur för amerikanska medborgare eller personer med s.k. greencard, som avlider i Sverige.
 
Jag vill igen varna för att lättvint slå fast att det rör sig om samme Gustav Sjögren i alla register- och indexuppgifterna ovan. Det är en gles kedja av sammanträffanden som måste knytas samman bättre i orginaldokumenten, då räcker det inte med uppgifter från olika index.
 
Tyvärr kan jag inte tipsa dig om hur du skulle kunna komma åt en dödsattest för den Gustav ovan som avlider någonstans i Sverige 1969. Jag har ingen erfarenhet av hur det fungerar. Det som bör kunna gå däremot är att beställa en kopia av ansökan för socialförsäkringsnumret, en s.k. SS-5. Den bör visa föräldrars namn, födelseplats etc.
 
Det skulle vara intressant att höra om du får nytta av dessa tips, och om det rentav hänger ihop med just den person du letar efter.

2004-08-31, 22:27
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En man med det födelsedatumet avlider i Huskvarna i december 1969, se nedan från Sveriges dödbok 1950-1999. Kyrkböckerna finns nu i Vadstena så om det är Jans person du söker kan du kolla med landsarkivet i Vadstena vad denne man heter. De kan också kanske via hans personakt tala om i fall han varit i USA.
 
18930328-9319
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död 4/12 1969.
Kyrkobokförd i Huskvarna, Huskvarna kn, Jönköpings län.
(Ingen uppgift om födelseort)
Gift man (27/4 1933).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Huskvarna, Jönköpings kn, Jönköpings län
Källor:
RTB 69
 
Hälsningar,
Eva

2004-09-01, 14:36
Svar #3

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Eftersom Gustaf var gift 1933 så kanske man söka om familjeförhållandet har ändrats för någon kvinna det dödsdatumet. Det blev en träff på dödsskivan.
Kan hon ha varit Gustaf Sjögrens hustru? Isåfall borde det finnas en bouppteckning efter makarna.
 
18920930-9344
Sjögren, Clara Sofia
Tormenåsg 31
561 00  Huskvarna
Död 26/9 1974.
Kyrkobokförd i Huskvarna, Jönköpings kn, Jönköpings län. Mantalsskriven (1971) på samma ort.
Född 30/9 1892 i Båraryd (Jönköpings län).
Änka (4/12 1969).
--------------
Födelseförsamling i källan:
BÅRARYD (Jönköpings län)
Källor:
RTB 74, MTL 71

2004-09-02, 10:36
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Efter en direkt mail från Ingmar står det klart att Gustav Sjogren född 28 mar 1893 ovan inte är den han letar efter. (Synd, när det passade så bra )
 
Den som Ingmar är på jakt efter heter Gustaf Adolf Ryno Sjögren, och föddes i Örebro den 15 september (ev. 25:e sept.) 1892. En möjlig inresa är funnen på Ellis Island 27 sept 1921. Familjehistorien säger också att han kan ha varit aktiv deltagare i den amerikanska marinen under första världskriget, och eventuellt uppehållit sig i Frankrike en tid och gift sig där, ev. flyttat dit.
 
Jag har inte lyckats hitta honom i folkräkningarna 1910, 1920 och 1930. Om det beror på att han för ett omflackande liv, fortsätter en maritim karriär, eller aldrig slog sig ordentligt ned i USA är inte lätt att veta. Namnet kan vara så maltrakterat att det inte låter sig känna igen. Jag har också sökt med både soundex och wildcards.
 
Ellis Island har jag provat en del med Stephen Morse förbättrade sökverktyg, lika lite nytt där. CD Emigranten har jag inte tillgång till, men bör väl kollas mer, och i ett bredare tidsrum.
 
Men jag har hittat Gustav A. R. Sjogren i ett dokument som visar att han i alla fall en tid uppehållit sig i USA, och att kopplingen till första världskriget inte bara är familjesägner.
 
Att det är han visas av att han har båda initialerna med, och har fullt födelsedatum 25 sept 1892. I mönstringskortet som jag återger nedan i den relativt dåliga avfotografering det fått i mormonfilmerna, framgår att han mönstrat i den första av de tre omgångarna, den 5 juni 1917. Det framgår också att han då hade en adress i norra Boston, i Chelsea, och att han var an Alien.
 
Alla män som var inom den rätta åldersgruppen var pålagda denna mönstring, men de som inte var amerikanska medborgare kunde inte inkallas till tjänst. (en annan informativ länk här) De kunde efter vad jag förstått däremot frivilligt värva sig efteråt, varför en period i amerikanska marinen för Gustav inte alls är otänkbar trots hans immigrantstatus. Medborgarskap var ju annars en fem-årig process.
 
Jag tror att detta dokument öppnar för en del fortsatt forskning i militära källor. Dessa måste dock undersökas i de amerikanska arkiven. Inga relevanta dokument förutom dessa mönstringskort är tillgängliga på internet. Orginalen av dessa är förvarade vid NARA i Atlanta, och en av de första ting jag ville gjort var att beställa en papperskopia av detta orginal. Detta för att en del av informationen i filmkopian är näst intill oläslig.
 
Vad har han t.ex. för yrke i fråga 7? En intressant uppgift för fortsatt forskning. Jag kan inte låta bli att läsa krumelurerna som Vet. Surgeon (Djurläkare??? Verkar långsökt?). Yrket har också fått en kod, G28, men om det finns en tabell för tolkning av dessa har jag inte kunnat finna ut av. Å andra sidan tolkar jag den nästa raden där han är anställd som Family ..... Co, vilket skulle tyda på någon mer vanlig sysselsättning? Om det står Family, betyder då det att han är i familj med de som driver verksamheten, eller bara att det är ett familjedrivet företag? Det enda jag klarar tolka någorlunda säkert är att verksamheten bedrivs i Watertown, Mass. (Rad två, fråga 8)
 
Det är en process för beställning av en bättre kopia som skulle kunna räta ut många frågetecken, men det är ett problem. I beställningen, som beskrivs relativt enkelt här, måste man ange vilken hemadress personen hade på grund av sorteringen i arkivet. Storstäder hade många mönstringskontor, Boston hade 25 st.
 
Jag har tolkat fråga 2 som adressen 179 Williams St, Chelsea, Mass., en adress som finns också idag. Det är den jag hade försökt med om ingen har ett bättre förslag.
 
Men tolkning av mönstringskortet är bara ett första steg. Om Gustav sedan gick vidare och värvade sig i marinen, bör det finnas dokument om hans tjänstgöringstid, dessa finns vad jag kan finna i NARAs regionala avdelning i Missouri, och kan sökas där.
 
 
------------------------------------
Frågorna är numrerade som följer:
 
1 Name in full - given name, family name
Age in years [This information is asked but it is not a numbered question]  
2 Home address - #, street, city, state
3 Date of birth - month, day, year
4 Are you (1) a natural-born citizen, (2) a naturalized citizen, (3) an alien, (4) or have you declared your intention (specify which)
5 Where were you born? town, state, nation
6 If not a citizen, of what country are you a citizen or subject?
7 What is your present trade, occupation, or office?
8 By whom employed? Where employed?
9 Have you a father, mother, wife, child under 12, or a sister or brother under 12, solely dependent on you for support (specify which)?
10 Married or single (which)? Race (specify which)?
11 What military service have you had? Rank - branch - years - nation or state
12 Do you claim exemption from draft (specify grounds)?
 
signature or mark of registrant
 
[The following is printed across the lower left-hand triangular corner or the card:]  
If person is of African descent, cut off this corner.
 
Baksidan:
 
Tall, medium or short (specify which)? Slender, medium or stout (which)?
Color of eyes, color of hair
Has person lost arm, leg, hand, foot, or both eyes, or is he otherwise disabled (specify)?
 
Signature of Registrar
Precinct, city or county, state
Date of registration
 
-----------------------------
 
 

2004-09-03, 10:19
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Som en alternativ tolkning av företagets namn, fråga 8, kan första ordet också vara French. Kanske hade Gustav en tillknytning till Frankrike redan innan första världskriget? Enligt mönstringskortet var han ogift, men han kan ju ha varit gift i Frankrike? (Det finns uppgifter i Ingmars familjehistoria att Gustav ska ha varit gift med en fransyska omkring tiden för WWI)
 
En väg att undersöka som jag glömde ovan är väl att kolla de svenska sjömanshusen. Kanske var det som sjöman han tog sig ut i världen?

2004-09-03, 18:47
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Synd att vår gissning inte passade. Jag tyckte igår när jag läste bilden att det stod French Canadian Co - men om man googlar på det kommer bara en massa fransk-kanadensiskt samarbete upp ...  
 
När nu födelseplats i Sverige är känd - finns det inga föräldrabouppteckningar att leta upp?
 
Hälsningar, Eva

2004-09-11, 21:33
Svar #7

Ingmar Jegelius

Tack för all hjälp om Gustav Sjögren!  
Har nu fått en direkt ledtråd, att Gustav faktiskt låg på sjukhus i norra Frankrike efter första världskriget. Han hade blivit skadad i krigets slutskede på något sätt. Han fick troligen någon tapperhetsmedalj!  
Hälsningar! Ingmar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna