ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Georg Herbert Andersson  (läst 673 gånger)

2004-11-13, 15:34
läst 673 gånger

Mikael.Andersson

Så här är min spårlöst försvunna person.
 
Jag vet att hans Far, Per Andersson, åkte till USA 1892-04-12 till New York. Pappan var född 1862-11-16 i Guldsmedshyttan, Örebro län.
 
Sen så vet jag att Georg Herbert Andersson föddes 1897-05-27 någonstans i Amerika. Mer än det vet jag inte direkt. Men efter idogt sökande hittade jag en eventuell korrekt person.  
 
Det föds en George H Andersson 1897-05-27 i St. Paul Minnesota, son till Peter Anderson and Mathilda Nelson. So far so good så att säga.  
 
Efter lite fjäskande för folk därifrån fick jag lite ytterligare information. Där har en kollat i City Directories och faktiskt inte funnit någon som bodde på samma adress. Den enda gemensama adressen som fanns var en år 1895  
Peter V. Andersson
Mathilda Nelson 409 Summit PL.
 
Hennes gissning var att om nu dessa är de rätta så betyder det att barnet föddes utanför äktenskapet.
 
Om han e rätt sonen så dog han 1963-12-20 i Hennepin county,. Har fått tag i Obituary och där stod det att läsa att uppgifterna lämnades av James E Andersson, 7207 Halfax N Minneapolis, Minnesota. Georges fru hette Mabel E.
 
Tipps jag fick var att kolla census 1900 där Peter Anderssoh och Mathilda Andersson med sonen Georg Herbert bode finnas i St.Louis County. Men den har jag inte tillgång till. Census 1910 så bör Mathilda vara änka, grundad på ett dokument i Sverige där Per's bror adopterar Georg Herbert.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna