ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunna släktingar tips och råd om hur och var  (läst 552 gånger)

2005-04-17, 12:40
läst 552 gånger

Thomas Bergsman

Försöker på någotvis finna min mors morbror och moster som utvandrade till nordamerikanska kontinenten någon gång under 1900 talets början men jag har inte något att gå efter mer än små minnesbilder.Jag vet att min mor och mormor har försökt under många årtionden finna något men utan resultat.Min mor dog för 15år sedan och nu försöker jag men har ringa kunskaper i detta ämne,och på de flesta ställen man provar sig fram på så krävs det ett kreditkort i någon form vilket jag inte har,så där blir man rätt låst.vad jag vet så här långt är namn och födelsedata och jag hoppas att det finns någon någonstanns som kanske vet något om dessa personer eller som kan hjälpa mej komma vidare i mitt sökande.Mormors bror hette Reinhold Fabian Karlberg f:1890-10-02 och systern Hildur Gustina Natalia Karlberg f:1895-07-24 Fader var Erik August karlberg f:1862-05-23(på dessa 3 har jag inget datum för avliden) Moder Johanna svensson  f:1863-06-23.Vad jag tror mig veta är att min mormor Helga Linnea Karlberg 1904-11-05 åtminstånne varit skriven i Sireköpinge socken och att hon gifte sig med min morfar Janne Alfred bondesson 1886-05-26 som var Lantbrukare i trakten av Bjuv.Eftersom jag trodde att jag och min syster var de sista i mitt släktled så blev mitt intresse för att vet min förhistorik väldigt angelägen,men alldeles nyligen avled min far som jag träffat 2ggr under mitt liv fick jag veta att jag hade 2 bröder till så nu vill jag vrkligen försöka på att seriöst släktforska.Har tittat runt på nätet men det finns så mycket söka i och runt så alla tips är välkomna.Jag tackar alla på förhand som kan bidraga med tips,råd och uppgifter för dessvärre är det allt jag kan förnärvarande.
MVH
Thomas Bergsman

2005-04-24, 17:11
Svar #1

Markus Preston

Hej Thomas!
Jag tror jag kan ha hittat något på http://www.jewishgen.org/databases/eidb/ellis.html(där man kan söka på alla som kom till Ellis Island i New York):
Karlberg, Hildur Matilda (kan ju vara den som har skrivit listan som har hört fel), kom från Kristiania, Norge den 24 oktober 1922 då hon var 29 år. Kom kom med båten Stavangerfjord.
I de handskrivna listorna står det att hon skulle till sin arbetsgivare (som också betalade biljetten), Per Sparrs, 16 E. 41st. Street, New York.  
 
Jag hittar inte någon som kan vara Reinhold Fabian, men han kanske kom till någon annan hamn.
Om jag hittar något mer så skriver jag det.
Mvh Markus Preston

2005-04-24, 19:16
Svar #2

Rune Edström (Rune)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna