ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fridén, Oscar och Sofia, från Kumla resp Lerbäck, Närke  (läst 1492 gånger)

2005-03-09, 16:29
läst 1492 gånger

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Dessa två emigrerade i början av 1900-talet och bosatte sig i Chicago. Kan inte få upp ngt spår efter dem där. Sofia, född Persdotter, var syster till min mormor. De fick 2 söner i USA. Tacksam om någon kan meddela ngt om deras vidare öden där. Hälsningar Elin Ericson

2005-03-09, 19:00
Svar #1

Jan Ek (Janek)

När är de båda födda? När du säger att du inte har några spår, var har du letat? Vad säger de svenska kyrkoböckerna? Finns de på CD Emigranten? Har du letat i det fria index för Ellis Island?

2005-03-09, 20:54
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Det finns på CD Emigranten en Oscar Friden, 23 år gammal, som 1902-04-30 reser ut via Göteborg med destination New York. Han anges vara från Kumla. Källkod 69:541:10777  Det finns också en Sofia Persson, 25 år, som 1902-05-02 reser ut via Göteborg med destination Chicago. Hon kommer från Lerbäck. Källkod 70:10:11897  Skulle det kunna vara de du letar efter? Mats

2005-03-09, 21:56
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Den Oscar Friden som Mats funnit är sannolikt den som ankommer Ellis Island NY den 10 maj 1902, ogift, 23 år, och med destination brother K W Anderson i NY. (I Ellis transkribering stavat Oscaqr Friden)  Sofia finner jag inte där.  Vidare gissar jag att den Oscar som reser till NY ovan är den som i folkräkningarna 1920 och 1930 har bildat familj med Bina i Brooklyn, och med döttrarna Ruth och Miriam. Själv kallar han sig Fredeen. Så är frågan, vilka uppgifter är felaktiga här? Är det fel person med rätt namn? Det är ju ett relativt ovanligt namn ..  Elin, när gifte sig paret? Var det i Chicago? Vet du något om sönerna, ungefär när de föddes, namn? Hur vet du att de bodde i Chicago?

2005-03-09, 22:09
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Sofia som Mats hittat återfann jag i manifesten i den helt nya databasen över ankomster till Boston. Sofia Person 25, ogift, piga, avseglar med skeppet Commonwealth från Liverpool den 8 maj 1902. Ankomstdatum är inte ifyllt på manifestet, men bör väl anlända Boston cirka 8 dagar senare.  Hon uppger också att hon betalat biljetten själv, att hon har Chicago som resmål, och att hon inte har en person att resa till.  Detta bör väl vara den rätta Sofia.

2005-03-21, 12:55
Svar #5

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej Jan och Mats!
Oscar F som bildat familj med Bina låter tveksam, men man vet ju aldrig, 1930.  
Enl släkthistorien (min mormor och min äldsta moster, som haft mest kontakt med släkt i Chicago, går på 98 i höst)skall de ha åkt till Chicago. Enl en version gifte de sig t o m på båten i New York. Vet inte hur länge Sofie levde dock. Två söner skall det ha funnits, som ev råkade illa ut under förbudstiden el så, när de nått tämligen vuxen ålder - utgår från att de måste vara födda i början av 1900-talet.
Sofia Axelina Persdotter var född i Lerbäck, Närke, 1877, Kolkärret, där släkt fortfarande bor.
Sofies systerdotter Ellen Strann emigrerade till USA med båt från Göteborg 1927-04-30 till New York och sedan till Chicago. Skall ha dött i Wisconsin 1972-05-18, gift med Ben Molin, hade restaurang i Chicago - hittar inte dem heller!!?
Ben kan ha dött på 80-talet först. Ellen emigrerade p g a olycklig kärlek i Sverige, behövde en ocean emellan.... Inga spår i Chicago.
Hälsningar
Elin E

2005-03-21, 23:42
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Knepigt,
 
Men om dina uppgifter om Ellen är riktiga bör detta vara henne från SSDI:
 
ELLEN M MOLINE  
01 May 1899  
15 May 1972 (V)  
54893 (Webster, Burnett, WI)  
394-52-7956  
Wisconsin  
 
Lägg märke till att dödsdatum skiljer något.
 
Kan detta vara Ben?
 
BERT MOLINE  
26 Aug 1900  
May 1982 54872  
(Siren, Burnett, WI)  
341-03-7883  
Illinois  
 
... jag tror inte heller på Oscar och Bina i NY.

2005-03-22, 23:54
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Elin  Om det är rätt personer ovan så är Bert farmare 1947 enligt http://www.rootsweb.com/~wiburnet/census/1947farm-m.htm  och efter vad jag förstår så är de begravda på Riverside cemetery http://www.rootsweb.com/~wiburnet/cemeteries/riverside5.htm  Mats

2005-03-23, 08:35
Svar #8

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej! Var dessa två, Ellen och Bert, gifta med varandra? Mystiskt i så fall, för ingen har någonsin hört ngt annat än att karln hette Ben... och min snart 98-åriga moster hade kontakt med honom på 80-talet, har jag för mig, i varje fall på 70-talet. Denna Ellen skulle ju kunna vara rätt person. Kan man gå via företag på ngt sätt? Har försökt kolla restauranger i Chicago, fanns väl ngt som hette Andersonville och bl a Svea, men den restaurangen är kanske för gammal från 1800-talet. Kan det finnas ngt register över restaurangägare i Chicago - det var under en lång tid de drev en restaurang, svenskartad så den kan ju ha legat på svensk-sidan av Chicago.  Hälsningar Elin E

2005-03-23, 09:37
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Elin,  De två uppgifterna från SSDI talar inte om att de två personerna var ett äkta par. Det är bara kopplingen mellan samma efternamn, ungefär samma ålder och samma county i Wisconsin som gör det sannolikt. Ellens dödsdatum var det du som hade, och det är det som pekar ut Ellen i Wisconsin.  Men som du ser av uppgiften på Bert så har han fått sitt socialförsäkringsnummer i Illinois, så sannolikheten som jag bedömer den är stor att det är din Ben som här heter Bert. Varför kan man fundera över, men det förekommer (dock mycket sällan) att namnen är felaktiga i det amerikanska dödsregistret SSDI. USA har ingen egentlig folkbokföring, har aldrig heller haft det, och SSDI bygger på inlämnade uppgifter.  Kanske är det i Sverige Bert har blivit Ben?  Det som är möjligt för dig är att försöka följa upp spåret i Wisconsin och kanske få kontakt med efterlevande som bör kunna bekräfta eller avkräfta sammanhangen.  T.ex. annonserar Jo Ann Taylor sig som frivillig i Burnett county att kontrollera uppgifter (public records). En väg kan ju vara att tillskriva henne med dina uppgifter och be om hjälp. Var noga med att beskriva vad du faktiskt vet, och vad du tror eller gissar.  En annan uppgift som talar för att paret från SSDI hör ihop är en lista över begravda på Riverside Cemetery i Burnett på den fina och innehållsrika hemsidan för Burnett county.  Enligt den är tre med efternamnet begravda där:  MOLINE, Bert 26 Aug. 1900  30 May 1982     MOLINE,  Conrad M.    1883    1910    MOLINE,  Ellen M.    1899    1972  Conrad är då kanske en äldre släkting till Bert, och den han tar över gården från?   Vilka möjligheter har du att kontrollera Ellens svenska bakgrund? Vet du om hon hade ett mellannamn på M och var född 1899? Jag reagerar också på namnet Strann som inte finns varken i folkräkningen 1900 eller 1970. Däremot finns ju det västkustska namnet Stranne, odödliggjort av Evert Taube i Briggen Blue Bird of Hull.  Jag är också klar över att du i utgångspunkten vill veta mer om syskonen Fridén och inte Ellen, men ibland måste man gå omvägen om en annan släkting för att kanske få fram uppgifter den vägen. Ellen bör ju ha vetat vad som skedde med mostern och morbrodern, frågan är väl bara vad eventuella ättlingar till henne kan veta, och det är ju inte säkert det blev några heller. Men det kan du kanske finna ut ...   I dagens telefonkatalog finns ju också en Moline i Siren, med en välbekant initial. Att skriva och fråga om hon känner så och så är ju också möjligt.  Moline, June M Siren, WI 54872-8312 (715) 349-7196

2005-03-23, 11:55
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Elin  Du kan ju titta på http://www.afterglowresort.com/ där det står beskrivet hur Bert Moline skapat en fritidsparadis i Wisconsin. Kan ju ev vara en son eller annan släkting till den Bert Moline vi diskuterar ovan.  Ett mail dit kan ju i alla fall ge svaret om det finns någon koppling  Mats

2005-03-23, 12:14
Svar #11

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej! Ellens dödsdatum stämde ju inte exakt, men verkar ju vara hon ganska säkert ändå. Ellen och Ben hade inga barn. Om Ben kan ha blivit Bert i döds-reg är det ju möjligt att det är han. Då kan man undra vad som står på gravstenen. Strann är Ellens flicknamn, är taget i Sverige, och finns bekräftat vid ankomsten till USA. Ellen kan vara född 1899, var i rätt ålder för det vid ankomsten till USA 1927. Känner mig rätt säker på den Ellen ni funnit åt mig. Tackar för tipsen om kopplingar/adr för att gå vidare på nätet med detta. Skall pröva. Hälsningar Elin E

2005-03-23, 12:24
Svar #12

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Obs! Jan: Sofia och Oscar Fridén var inte syskon, de var gifta med varandra. Hälsningar Elin E

2005-03-23, 20:55
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Elin o Jan En liten komplettering. När Ellen lämnar Stockholm med båt så anges hennes namn till Ellen Maria Strann. Hon ska till Chicago.  När hon lämnar Göteborg fyra dagar senare så är destinationen New York  Elin, har du någon gång kollat upp medpassageraren från Stockholm, Axel Evert Molin. Handlande.  Kan det vara din Ben?  Mats

2005-03-23, 21:53
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan man få fram Ellens eller Axel Everts ankomst till USA?  Kunde vara intressant att få fram ev uppgifter
 
Mats

2005-03-24, 17:35
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Ellis Islands register stoppar ju 1924 tyvärr, så att finna några ankomstuppgifter är inte möjligt där. I alla fall inte ännu.  Enligt American Passenger Arrival Records, av Michael Tepper, så var stiftelsens ursprungliga mål att presentera ett index för hela serien av mikrofilmer, t.o.m. 1954. Som vi vet klarade man inte detta, utan satte ett streck vid 1924 och 22 miljoner namn.  Jag utgår från att det ska vara möjligt att studera mikrofilmerna vid ett FHC eller en regional NARA avdelning - i USA. Så det kan finnas viktig information som ligger och väntar här, men säkert är det ju inte.  En annan fråga är ju om det kan gå att finna information om familjen Molin i Sverige? Kan Axel Evert och Ben/Bert vara bröder? Folkräkningen 1900 är väl ännu ingen hjälp - Stockholm saknas? Finns något på Stockholmsskivorna?  Beklagar att jag gjorde Oscar och Sofia till syskon, äkta makar ska det givetvis vara ...

2005-03-31, 09:04
Svar #16

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej! Har lite svårt tro på Axel Evert Molin = Ben... Enl släkthistorien var den man Ellen var fäst vid (men omöjlig för henne att gifta sig med) med till båten i Göteborg och vinkade av henne där - hon skall ha gråtit mycket när båten lämnade kajen. Vore märkligt om hon åkte tillsammans med någon då, men i så fall utan att känna honom före resan. Så vitt jag vet åkte hon ensam. Broderskap med Ben är ju en intressant tanke, dock.  Hälsningar Elin E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna