ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elmqvist, Selma Maria  (läst 484 gånger)

2005-03-14, 18:02
läst 484 gånger

Bo Olsson

Jag letar efter min morfars syster som hette Selma Maria Elmqvist. Hon var född 1891 på Öland, troligen i Gärdslösa socken. Hon var gift med en som hette Elfons Eneman. De emigrerade till USA och fick vad jag vet två döttrar. Om jag minns rätt hette en av döttrarna Rut.
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-03-14, 18:59
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Bo,
 
Jag tror det måste röra sig om denna familj:
 
Ur folkräkningen 1930 för Chicago (ED 2900, sid 3A):
Fred Eneman 45, stone planer, monument (antar han slipade gravstenar) invandrade 1904, hustru Selma 38, inv 1906. Paret gifte sig ca 1916 och har två döttrar, Doris 11 och Ruth 2.
 
När Fred avled 1955 stod följande dödsruna i Chicago Tribune:
 
1955-01-20  
Chicago Tribune (IL)  
ENEMAN  
 
Fred S. Eneman of 8904 Laramee avenue, Skokie, husband of Selma Eneman, father of Mrs. Norman Hanes and Mrs. Charles Hanes, five grandchildren, brother of Conrad Carlson, three sisters and one brother in Sweden. Services Friday, 1:30 p.m., at chapel, 1460 Sherman avenue, Evanston. Interment Memory Gardens.
 
Som man kan utläsa av Selmas dödsruna när hon avlider 1969 gifte hon om sig men överlevde också denne make:
 
1969-01-05  
Chicago Tribune (IL)  
Larson  
 
Selma M. Eneman Larson of Cupertino, Cal., formerly of Skokie, Ill., Jan. 1, wife of the late Fred Eneman and Andrew Larson; mother of Doris Hanes of Fremont Cal., and Ruth Hanes of Cupertino, Cal.; seven grandchildren; two great-grandchildren; sister of Helvi Erikson, Mrs. Gertrude Anderson, John and Karl Elmquist, all of Sweden. Service Monday, 1 p.m., at Wm. H. Scott Chapel, 1460 Sherman avenue, Evanston. Interment Memory Gardens. UN 4-7250.
 
Döttrarna som flyttat ut till Californien ser faktiskt ut att ha gift sig med två bröder?
 
I det nationella dödsregistret återfinns Ruth:
 
RUTH V HANES  
11 Nov 1927  
Nov 1998  
95370 (Sonora, Tuolumne, CA)  
331-22-2034 Illinois
 
och Doris
 
DORIS M HANES  
26 Sep 1919  
28 Apr 1993  
95370 (Sonora, Tuolumne, CA)  
357-03-2289 Illinois
 
Sök i telefonkatalogen ger ganska få träff på namnen Norman och Charles Hanes i Californien, och även om namnen i och för sig inte är särskilt ovanliga kan du ju träffa alldeles rätt med en förfrågan till dessa personer.
 
Men eftersom systrarna avlider i Sonora (en liten gruvby i kanten av Sierra Nevada jag besökte apr 2004) håller jag en knapp på denna adress:
 
Hanes, Norman  
15036 Lakeside Dr,
Sonora, CA 95370-8238  
(209) 532-9125
 
Någon Norman Hanes finner jag heller inte i dödsregistret.
 
Den längre vägen är att beställa kopior av systrarnas dödsattester på ovanstående datum från countyts expedition i Tuolumne, och se om de kan ge ytterligare ledtrådar under rubriken informant; vanligtvis närmaste anhörig vid dödstillfället.

2005-03-14, 19:07
Svar #2

Bo Olsson

Ett jättetack Jan!
 
Brodern John som du nämner är min morfar. Så visst är det rätt personer som du har hittat.
 
Än en gång, stort tack.
 
MVH
 
Bo Olsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna