ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eleonora Malvina Persson, f 1859-12-04 i Eda, utvandrat 1878  (läst 420 gånger)

2004-08-06, 12:57
läst 420 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej,
är det någon som vet var Malvina bosatte sig? De uppgifter jag har är att hon utvandrade 17 maj 1878 från Oslo (Sverige är angivet som bostadsort) med destination New York, rederiet var Angelo och passagerarnr 737.
Jag har försökt hitta henne i olika USA-källor, utan att lyckas.  
 
mvh
Elizabeth N-J

2004-08-06, 14:26
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Baserat på namn och tidpunkt är väl detta en passande person ur skeppsmanifesten:
 
Name:    Mlvinia Person  
Arrival Date:    03 Jun 1878  
Age:    24  
Gender:    Female  
Port of Departure:    Liverpool, England and Queenstown, England  
Destination:    United States of America  
Place of Origin:    Sweden  
Ship Name:    Spain  
Port of Arrival:    New York  
Line:    46  
Microfilm Roll:    413  
List Number:    543  
 
 
Det var väl lite våldsamt vad hon överdrev sin ålder, egentligen är hon väl bara 18 år, men det kan ju också vara en fel införing i manfestet. (Jag har kontrollerat det handskrivna orginalet, det står Malvinia, men också 24 år.)
 
Att finna säkra spår efter henne i USA har jag inte lyckats med vid en ganska snabb koll. Hon borde ju finnas i den fritt tillgängliga folkräkningen 1880, som jag antar du redan ägnat en del tid åt att leta i.
 
1920 och 1930 finner jag visserligen en kvinna som möjligen är skild, Malvinia Olson i rätt ålder i Wexford county Michigan, men hon uppger konsekvent 1879 som invandringsår. Det kan givetvis vara ett felaktigt minne av en gammal händelse. Så det är väl inte uteslutet att det är rätt person.
 
Är du intresserad av uppgifterna på denna kvinna?

2004-08-06, 20:19
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Jan,
tusen tack för uppgifterna! Vi har hört talas om att Malvina utvandrade, men vi visste inte när. Så av en händelse fann jag henne i norska digitalarkivet (eftersom hon hade släkt kvar där). Jag har ju utgått från att hon avreste från Sverige.  
En ytterligare anledning till att jag inte hittat henne i USA är också att jag sökt på Malvina men tydligen är hon noterad som Malvinia. Så, jag får leta vidare i de register som finns.
Jag tar gärna emot de uppgifter du har på den tänkbara kvinnan Olson.
 
hälsningar
Elizabeth N-J

2004-08-10, 11:57
Svar #3

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Jan,
jag har letat på de census som finns via familysearch, men kan inte hitta Malvina. Finns det några andra sökvägar?
 
Jag är jätteintresserad av de uppgifter som du har på Malvinia Olson, har vi tur är det min Malvina, och finns det ättlingar i livet så vore det väldigt roligt att få kontakt med dom.
 
mvh
Elizabeth N-J

2004-08-10, 19:46
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Elizabeth,
 
Det är lätt att trampa fel, också när namnen är ovanliga. Jag tog för säkerhets skull och letade upp Malvina Olson i census 1900, den enda som anger födelseår och månad. Då visar det sig att hon är född i augusti, och fortfarande är lika konsekvent på att invandringsåret är 1879.
 
Jag tror därför att vi tyvärr måste avskriva Malvina Olson i Michigan. Jag har försökt att vrida och vränga på alla de tilgängliga index jag har tillgång till, men finner ingen annan kandidat. Kanske någon annan har en id? om hur du ska komma vidare?
 
Apropå stavning har jag också sett varianterna Malvena, Malviana och Malvania i de index jag letat i.

2004-08-10, 21:15
Svar #5

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Jan,
tack för att du tog dig tid, synd att det var fel Malvina. Det verkar som om hon försvinner lika fort för mig som hon dök upp.
 
Om någon annan ser detta, kanske någon har något tips på hur jag ska finna henne, eller vet vart hon tog vägen?
 
mvh
Elizabeth N-J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna