ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Isak Edler F-1844-08-27,Sollefteå  (läst 686 gånger)

2004-09-28, 14:54
läst 686 gånger

Jörgen Forsrup

1881 06 26 emigrerar Carl Isak Edler F-1844-08-27,Sollefteå, hans 2:a hustru Anna Margareta Östholm F-1862-12-30,Kungsgården,Bjärtrå samt barnen i 1.a giftet
Carl Isak Edler F-1876-11-02,Östanbäck,Ed
Bror Johan Hjalmar Edler F-1878-02-10,Sollefteå
Hans Helmer Edler F-1879-06-19,Sollefteå.
 
Alla upplysningar om familjen efter ankomsten till Amerika är okända utom att Anna Margareta står i sin moders bouppteckning 1899 som gift med arbetaren Norlin i Auckland,Californien,
 
Känner någon till något om familjens öden ???

2004-10-11, 10:22
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Jörgen,
 
Jag har försökt att söka efter både Carl och sönerna i folkräkningarna 1910 och framåt, med fokus på Kalifornien men utan att lyckas. Jag har också letat efter någon Norlin/Nordin i Tulare county, där Auckland ligger. Men eftersom jag tror det mycket väl kan vara en felskrivning i bouppteckningen och att det är det betydligt folkrikare Oakland som egentligen avses har jag också sett på Alameda county.
 
Namnet Edler kan synas ovanligt för oss, men det är det absolut inte. Som ett mycket vanligt tyskt namn ger generella sök väldigt många träffar på efternamnet. Nu bekymrar det också lite att familjen på fem inte framkommer vid sök i immigrationsmanifesten för New York 1881. Nu fanns det andra vägar in i USA, som t.ex. Boston, så din uppgift behöver på inget sätt vara fel. Oavsett ger dessa tidiga manifest knappast mer än en bekräftelse på att de faktiskt anlänt, men det kan ibland vara en viktig upplysning. Vad är källan till dit exakta utvandringsdatum? CD-emigranten?
 
Har jag fattat saken riktigt att Anna Margareta gifte om sig med denne Norlin/Nordin? Är det också din tolkning av uppgiften från bouppteckningen?

2004-10-11, 12:09
Svar #2

Jörgen Forsrup

Jan,
Enligt bouppteckningen från 1899 ska Anna Margareta ha gift om sig med denna Norlin/Nordin.
Det är ju som du säger inte säkert att det står rätt efternamn i bouppteckningen heller av någon orsak. Dessutom finns ingen indikation på att barnen följt med moderm dit hon fanns 1899.
Källan för utvandringsdatum är kyrkbok - hfl + utflyttn.boken.
Har även tittat på namnet Adler - om de ändrat till det utan lycka.

2004-10-11, 13:57
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Jag tror det är viktigt för dig att du inte litar på socknens utflyttningsbok helt och hållet. De har säkert flyttat ut ur socknen, men kom de fram till USA? Anna Margareta kan ju rest senare, ensam eller med sin nye make. Har du försökt lokalisera dem på CD emigranten, så att du har en helt fastslagen utresa med kurs för USA? (Jag har inte denna CD, men en egen frågerubrik finns här på forumet.)

2004-10-11, 15:14
Svar #4

Jörgen Forsrup

Jan
Då jag inte heller har den skivan - så har jag lagt ut det under rätt avdelning för att se om nån kan lokalisera dom.

2004-10-12, 11:33
Svar #5

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 11:41
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Följande har jag hittat på CD emigranten.
 
Förnamn: CARL
Efternamn: EDLER
Ålder: 36 Kön: M
Församling: LÄN Y
Titel/Anm: STALLMÄSTARE
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 18810701
Destination: SAN FRANSISCO
Medåkande: JA
Källkod: 181:186
 
 
Förnamn: ANNA MARGARETA
Efternamn: EDLER
Ålder: 18 Kön: K
Församling: LÄN Y
Titel/Anm: HUSTRU
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 18810701
Destination: SAN FRANSISCO
Medåkande: JA
Källkod: 181:186
 
 
Förnamn: CARL RICHARD
Efternamn: EDLER
Ålder: 4 Kön: M
Församling: LÄN Y
Titel/Anm: SON
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 18810701
Destination: SAN FRANSISCO
Medåkande: JA
Källkod: 181:186
 
 
Förnamn: HANS HELMER
Efternamn: EDLER
Ålder: 2 Kön: M
Församling: LÄN Y
Titel/Anm: SON
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 18810701
Destination: SAN FRANSISCO
Medåkande: JA
Källkod: 181:186
 
Förnamn: BROR JOHAN H
Efternamn: EDLER
Ålder: 3 Kön: M
Församling: LÄN Y
Titel/Anm: SON
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 18810701
Destination: SAN FRANSISCO
Medåkande: JA
Källkod: 181:186
 
Mvh Agne

2004-10-12, 23:48
Svar #6

Jörgen Forsrup

Agne,
Tack för hjälpen - nu är det bara att leta vidare...
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna