ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Svante Anders och Frans Andersson fr Edsvära, Skaraborg  (läst 1137 gånger)

2005-03-20, 17:13
läst 1137 gånger

Karin Bergström

Dessa bägge bröder emigrerade till Amerika år 1887, resp 1889.Vart tog de vägen?
 
mvh Karin

2005-03-20, 18:38
Svar #1

Jan Ek (Janek)

För att kunna leta efter så vanliga namn är det nödvändigt att veta deras födelsedatum; minimum år och månad. Dessa uppgifter finns t.ex. i folkräkningen 1900 och är avgörande för att någorlunda säkert veta att rätt person är funnen ...

2005-03-20, 22:31
Svar #2

Karin Bergström

Jan!
Frans Andersson född 1865-11-22 i Edsvära. Svante Anders Andersson f 1864-04-23 i Edsvära.
mvh Karin

2005-03-21, 23:24
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Karin,
 
Jag borde nog varit lite försiktig med att låta optimistisk. Att hitta någon Frank eller Andrew Anderson utan att ha en geografisk hållpunkt är ett lite för stort letande för mig. Dessa namn finns i mängder. Men jag tittade på det tiotal Svante/Swante som fanns i folkräkningen 1900 utan att få träff på rätt år.
 
Du måste nog ha turen att hitta en uppgift som binder någon av bröderna till en viss plats och en viss tid för att kunna komma vidare. I alla fall med dagens register.
 
Har du kollat vad som eventuellt kan stå i CD Emigranten förresten?

2005-03-22, 00:39
Svar #4

Karin Bergström

Jan,
Jag har lagt ut en förfrågan på CD-Emigranten. Kanske jag kan få en ledtråd där.Förstår att det med dessa namn är som att leta efter en nål i en höstack....
 
mvh Karin

2005-03-23, 08:51
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Den destination som Mats letat fram i  för Svante redan 1883 - Houtsdale, måste vara Houtzdale i Clearfield county, Pennsylvania. Detta är som många andra områden i PA ett distrikt med bl.a. gruvdrift, och det betyder tyvärr också stor rörlighet i befolkningen.
 
Det betyder nog oftast att om inte personen slår sig ned med en gård så blir man inte kvar särskilt länge. Jag har sökt i census 1900 på namnen Andrew, Svante/Swante och Frank Anderson i hela PA, för de indexerade födelseåren +/- 1 år utan resultat. Också om år kan bli missuppfattade och namn förvanskade tror jag det är rimligt att anta att bröderna sökte sig vidare till någon annan del av USA.
 
Frågan är ju också vem Svante kände i Houtzdale, för den lilla platsen var nog inte tagen ur luften ...
 
Detta är de Anderson födda i Sverige som bodde i Houtzdale år 1900:
 
 
Name Home in 1900
(City,County,State) Estimated Birth Year Birthplace Race Relation to Head-of-house  
 
Albert Anderson Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1881  Sweden  White Son  
Andrew Anderson North Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1852  Sweden  White Head  
Bridget Anderson North Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1825  Sweden  White Mother  
Gustin Anderson North Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1881  Sweden  White Son  
Hannah Anderson Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1854  Sweden  White Wife  
Joanna Anderson Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1857  Sweden  White Wife  
John Anderson West Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1849  Sweden  White Head  
John Anderson West Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1868  Sweden  White Head  
Lawer Anderson North Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1851  Sweden  White Wife  
Louisa Anderson West Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1849  Sweden  White Wife  
Peter G Anderson Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1852  Sweden  White Head  
Susen Anderson Houtzdale, Clearfield, Pennsylvania abt 1854  Sweden  White Head  
 

2005-03-23, 11:54
Svar #6

Karin Bergström

Jan,
 
Ja, det kan tyckas märkligt att man reser från slätterna i Västergötland till en liten ort med gruvdrift i Pennsylvania.....Svante reste först så han måste ha haft andra kontakter än familjemedlemmar som fört honom dit.
 
Igår kväll letade jag i gamla fotografilådor och hittade en bild på brödernas lillasyster Wilhelmina.På fotot finns hennes lille son som hon tydligen fick 1890 i Ridgway, PA. Wilhelmina kom dock tillbaka till Sverige och bosatte sig i Småland.Det bör hon ha gjort före 1900.
 
Bröderna verkar dock ha försvunnit i det stora landet i väster.De kom aldrig tillbaka.
Kan ev detta Ridgway vara en ledtråd?
 
mvh Karin

2005-03-23, 20:06
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Karin
Svante åkte nog inte ensam för det finns en jämnårig som åkte samtidigt. Klipper in hans CD emogranteninfo  

 
Mats

2005-03-24, 12:53
Svar #8

Karin Bergström

Mats och Jan!
 
Tack för hjälpen med all sökning!
 
Den här Janne Johansson måste jag kolla upp!Det kanske var en släkting trots allt.
 
För övrigt önskar jag er en GLAD PÅSK!
 
mvh Karin

2005-03-24, 18:08
Svar #9

Jan Ek (Janek)

En födsel 1890 i Ridgway PA är givetvis ett spår som kanske kan leda till andra. Men denna födsel måste nog letas fram i en indexbok på rådhuset i Elk county. Så är frågan om en födelseattest bara leder till mer kunskap om Wilhelminas tid i USA, eller om något där kan användas för att leta vidare efter bröderna på ett nytt sätt?
 
Jag gjorde för säkerhets skull en koll på brödernas namn igen, i Elk County 1900, men fann ingenting denna gång heller. Vad skulle Wilhelmina heta i efternamn, om hon mot din förmodan var kvar i USA 1900?

2005-03-24, 21:12
Svar #10

Karin Bergström

Jan,
Wilhelmina var tillbaka i Sverige redan 1892, så det ger nog inget att leta vidare på henne.
 
Jag hittade i hfl Edsvära AI:24 sid 120 denne Janne Johansson som utvandrat till Houtzdale med Svante Andersson 1883.Jannes far, Johan Petter Johansson f 15/3 1833 i Edsvära, har enl anteckning rest till Amerika både år 1880 och 1885.Jannes bror Gustaf Johansson, f 6/5 1861 utvandrade år 1881,systern Thilda Maria Johansdotter f 18/9 1866 utvandrade också år 1883.
 
Kan detta ge något nytt spår?
 
Mvh Karin

2005-03-24, 22:42
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Karin
Jag hittar Gustaf och Tilda på CD emigranten.  
Tilda åkte tillsammans med Janne och Svante, men har inte samma adress angiven
 


 
Johan Petter hittar jag inte direkt
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna