ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Edlund från Ljustorp  (läst 542 gånger)

2005-02-04, 23:53
läst 542 gånger

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Hej,
Efterforskar vad som hände med min morfars fars bröder Erik Magnus, Jonas Petter och Anders Fredrik Edlund som emigrerade till USA eller Canada i slutet av 1800-talet. Erik Magnus reste 1879, har via Census lokaliserat honom till Taylors Falls, Minnesota 1880 och Alaska 1900 (och ev 1910) men sedan tar spåren slut. Erik Magnus föddes 1854 i LJustorp. Jonas Petter (f 1852) och Anders Fredrik (f 1864) reste tillsammans 1888. Angiven destination Rat Portage i Canada, men jag hittar inget på dem i Canada. Har hittat en JP Edlund i Illinois 1888 men inget mer. Jonas Petters hustru Brita Kristina (f 1850) reste sedan över 1907 tillsammans med yngsta dottern Elin (f 1889). Det verkar som om två av hennes söner (Johan Oskar f 1885 och Axel f 1886) då redan hade emigrerat. De bor alla fyra i Duluth, Minnesota enligt Census 1910. Där slutar sedan alla spår efter dem. Kan någon hjälpa mig med ytterligare information vore jag tacksam.

2005-02-05, 15:14
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
När det gäller Brita Kristina och hennes son Axel kan man fundera något över två personer från 1930 års census, Minnesota, county St Louis, Duluth (Enumeration District No 64, Sheet No 8B):
Edna Edlund, 79, född i Sverige, till USA 1907.
son Axel, 42, född i Sverige, till USA 1906.
Kan hon ha kallat sig Edna (eller kanske av misstag fått namnet Edna)?
 
Minnesota Death Index tar upp Mrs Brita C Edlund, county St. Louis, död 01/30/1936. Kan det möjligen vara Brita Kristina som avses?
Bengt Johansson

2005-02-09, 10:22
Svar #2

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Hej Bengt,  
Ja, det är möjligt att det blivit fel och att det är Brita det handlar om. Invandringsåret stämmer ju och åldern ganska bra. Däremot skulle Axel ha varit 44 år 1930. Jag har också settuppgiften i Death Index och tror att det är min Brita. Har också hittat Axel i Death Index, han dog 12/20/1958 i Carlton.  
 
Vet du hur man får reda på ev giftermål i USA. Det verkar inte som om det finns särskilt många giftermål registrerade i births, marriage & deaths. Man kanske inte gjorde det i så stor utsträckning? Måste man söka i kyrkoarkiven?

2005-02-09, 20:35
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Den frågan bör egentligen någon annan svara på, men jag misstänker att det nog är så att vigslar får sökas countyvis.
Bengt Johansson

2005-02-10, 10:07
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Bengt har rätt. Det finns givetvis en del avskrifter här och där, och några få delstatstäckande index för vissa tidsperioder som är åtkomliga via internet (oftast via Ancestry), men generellt måste man slå i den stora boken på countyts expedition på rådhuset. Och då måste man gissa eller prova sig fram i vilket county man skall leta. Det existerar inget register för hela USA i någon form, varken databaserad, eller på papper.
 
I USA har alltid kyrkan varit skild från staten, och det är bara enskilda församlingar som fört böcker i vissa perioder, och då bara över sina egna medlemmar. Men då måste man ned på nivån en enskild kyrka. Emigrantinstitutet i Växjö är väl den institution i Sverige som har bäst översikt över dessa medlemsregister.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna