ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Funkquist till Nya Zeeland  (läst 1001 gånger)

2005-12-30, 21:15
läst 1001 gånger

inger

Hej söker info om Axel Albin Theodor Funkquist som föddes 1872-11-23 i Romfartuna. Sägs att han emigrerat till Australien.  
Tacksam för all hjälp!!
 
har hans biljett info.men kan inte finna honom därefter kan någon vara vänlig att hjälpa mig!
 
 EMIHAMN hittade jag detta:  
 
Förnamn: AXEL  
Efternamn: FUNKQVIST  
Ålder: 23  
Kön: M  
Församling: ROMFARTUNA  
Län: S  
Titel/Anm:  
Utresehamn: GÖTEBORG  
Utvandrardag: 1896 07 02  
Destination: NEW ZELAND  
Medåkande: NEJ  
Källkod: 58:23:12
 
Vet inte om han stannade eller kom tillbaka till Sverige.

2005-12-30, 21:40
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Annnelie Björklund & Inger Björkman! Nu har du/ni skrivit under Land-rubriken USA med uppgifter om både Nya Zealand och Australien, tidigare har du/ni frågat om honom under Anbytarforum: Länder: Sydafrika.
 
Vilka uppgifter har ni egentligen från Sverige? Han är pappa till en dotter i Sverige sägs det i Sydafrika-diskussionen. Lever hans föräldrar efter 1896/1898/1903? Har ni tittat i en bouppteckning efter föräldrarna om han tas upp där? Vad står egenligen i obefintlighetsboken respektive i dotterns födelsenotis i originalfödelseboken? Kyrkböckerna finns i original ifdag på Landsarkivet i Uppsala (liksom bouppteckningarna) men även för hemlån från SVAR.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Om du/ni inte har ett användarnamn här ska du enligt ordningsreglerna skriva ditt riktiga för- och efternamn, och inte enbart förnamn (och inte olika förnamn för samma e-postadress)

2005-12-31, 16:26
Svar #2

Inger Björkman

Hej Eva, jag har fått flera olika uppgifter om vilka länder han har emigrerat till och alla är lika säkra på sin sak.Vi har sökt på hans familje gård framåt och hoppats att han kan dyka upp där men inte hittat honom, vi har sökt bland hans syskon framåt och inte hittat honom i obefintlighetsboken så står det att han rest till okänd ort våren 1903 ur knivsta församling, jag sökte framåt i obefintlighetsboken och hoppades att prästen kanske forskat i vart han tagit vägen och skrivit i efter, men fann inget.
nu har jag ingen aning om vad jag ska honom i!
 
MvH Inger Björkman

2016-06-08, 09:13
Svar #3

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Hej hos Göteborgs poliskammaren hos Arkiv Digital finns han på
Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:58 (1896-1896) Image 130 / page 23 (AID: v479782.b130.s23, NAD: SE/GLA/12703)

Destination Wellington dvs. samma information du hade ovan men med bild ;-)
Bild från Arkiv DIgital



Fråga: Du har ingen familjeträd på honom på nätet?!?!?


I SVAR 1900 finns en Funkqvist Axel född 1872 i Romfartuna


Namn Funkqvist, Axel Abia Teodor
Hemförsamling Knivsta
Hemort Ledinge 5 mantal säteri
Kontrakt Erlinghundra
Län Stockholm
Födelseår 1872
Födelseförsamling Romfartuna Västmanlands län
Yrke Agronom Arrendator
Civilstånd Gift
Kön Man
Famstkod Far/man
Familj nr 1
Sida 10
Rad 37
Upprättad av Riksarkivet SVAR-Svensk arkivinformation

Om hushållet
Personer i hushållet
Fam. nr 1
Funkqvist, Axel Abia Teodor, f. 1872 i Romfartuna Västmanlands län, Agronom Arrendator
Ekström, Tekla, f. 1870 i Romfartuna Västmanlands län, Hushållerska

Fam. nr 2
Jansson, Johan August, f. 1872 i Tuna Uppsala län, Dräng

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna