ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandrat till Amerika via Norge?  (läst 2389 gånger)

2001-04-25, 12:24
läst 2389 gånger

Alvar Stockhaus

Hur söker man efter personer som utvandrat via hamn i Norge?  
1860 utvandrade 10 personer från Torp sn i Medelpad till Minneapolis i Amerika. Det har berättats mig att det var vanligt att utvandrarna tog vägen via Norge. Eftersom det var närmare kanske
Tacksam för råd!
Alvar

2001-04-25, 14:00
Svar #1

Nina M.Nordby

Pröv denne emigrantlinken til Digitalarkivet I Norge: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=meny&kategori=5&spraak=e
 
Ellers finner du nyttinge länker hvis du skal videre:http://www.geocities.com/coastwater/nina_moller_nordby.html

2001-04-25, 18:26
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Alvar
Om jag minns rätt har Landsarkivet i Östersund passagerarlistorna på dom som åkte från Trondheim.
På nätet?
mvh
rune

2001-04-27, 12:08
Svar #3

Alvar Stockhaus

Nina och Rune!
Än har jag inte lyckats komma fram till Digitalarkivet och på Landsarkivet i Östersund har de kopior av personregister på personer som utvandrat från Trondheim. Tyvärr börjar detta register först år 1867. 85% av de som utvandrads från Jämtland reste över Trondheim.

2002-07-24, 08:03
Svar #4

Kerstin Mukka Tärendö.

Hejsan
Undrar hur Norrbottningarna for från Pajala kommun till Norge ?
Finns det någon förteckning på lastbåtarna som gick från Norra delen av Norge till Amerika ?
Lånade på Biblioteket en tjock bok om Emigranter på engelska blev inte hjälpt. Där stod det bara om människor från södra delen av Sverige som åkt över.
Mina släktingar for dit i början av 1920 talet.
Min teoria är att dom for från Narvik låter närmast i mina öron.
 
Har i min släkt en Hans Fredriksson Koberg född 1834. For till Norge 1865. Vad gjorda han där?
Vet ej om han hade familjen med sig.
Frun hette Eva Karolina Eriksdotter.
 
Mvh Kerstin

2002-07-24, 10:24
Svar #5

Ingrid Wikberg

Hej Kerstin! Du kan t ex leta via denna sida, som norska riksarkivet har:
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebFront.exe?slag=vis&tekst=meldingar
 
På denna adress som jag kopierat över hamnar du på en sida där du klickar i översta raden på Typer,  på nästa sida som kommer upp: välj till vänster och klicka på  Emigrantar och så nästa sida även till vänster klicka på Protokollar och på den sida som du får upp kan du välja olika utresehamnar. Jag har sett att via t ex Trondheim är det många norrlänningar som utvandrat.

2002-08-14, 18:10
Svar #6

Barbro Weismann

Alvar !
 
Jag hittade på www.ellisisland.org min mormors bröder från Dalarna som emigrerade till USA med en båt Bergensfjord från Norge 1923. Jag fick hjälp på anbytarforum att hitta dit. Jag rekommenderar att Du prövar. Det går att söka på namn och läsa passagerarlistor. du måste registrera dig, men det är gratis.

2002-08-15, 06:19
Svar #7

Barbro Weismann.

Tillägg
Sorry Alvar! det är endast efter 1892 tror jag som Du kan avända Ellisisland

2002-08-15, 09:38
Svar #8

Utloggad Pia Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:39
    • Visa profil
    • www.pialin.com
Hej Kerstin!
 
På Digitalarkivets hemsida hittade jag att Hans Kolberg, 33 år och bosatt i Throndhjem, reste ensam från Trondheim till Quebeck 01.05.1867 med skeppet Franklin. Kanske det är din Hans Koberg?

2002-08-15, 21:05
Svar #9

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Kerstin,  
Hans Fredrik Fredriksson Koberg, f 1834, utvandrade till Norge 1864 och hans hustru Eva  
Karolina Ersdotter Pääjärvi, 1840-1925, och sonen August, f 1862-1952, följde med. (se: SCB, Summariska folkmängdsredogörelser 1862-1865, under år 1865, Pajala). Han betecknas som inhysing (dvs backstugusittare). Troligen vandrade de eller följde med någon fora norrut, kan också följt med samer som var på väg norrut. Tänkbar vistelseort är Kåfjord, där dock inskränkningar i gruvdriften tog vid från slutet av 1860-talet, eller någonstans vid Atlantkusten med arbete i fiskeri. I Emil Gryms anteckningar om utvandringen till Norge saknas de, trol. på grund av att Pajalas kyrkböcker är ofullständiga. Den lilla familjen lämnade Sverige alldeles i slutet av perioden med arbetsvandringar, men under svagåren med dåliga skördar och svält.  
De bör ha återkommit före 1875. Från detta år registreras även invandrare i SUM och jag har inte kunnat finna dem. De bor senare i Liviöjärvi.  
En fattig inhysing med växande familj kunde knappast finansiera en färd över Atlanten med mindre han arbetade sig över eller fungerade som tätt packad  
levande barlast tillsammans med andra hungrande  utvandrare på ett skepp som avlämnat timmerlass eller annat.  
 
Hans Fredrik och Eva fick därefter två döttrar som dog  
1865-1865 resp. 1867-69, ochsedan fyra döttrar 1869, 1873, 1876 och 1880.  
(Sonen August är f.ö. min mormorsfar)  
 
m v h
Irma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna